Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-31/09-4/HS
z 27 marca 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-31/09-4/HS
Data
2009.03.27
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
Agencja Rynku Rolnego
dochody wolne od podatku
dochód
dofinansowanie
dotacja
fundusze europejskie
pomoc finansowa
przychód
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie
Istota interpretacji
Czy środki pieniężne, które Spółka ma otrzymać z tytułu pomocy restrukturyzacyjnej będą stanowić dla Spółki przychód podlegający opodatkowaniu?
Wniosek ORD-IN 638 kB
Polski rynek produkcji cukru należy do wspólnotowego rynku produkcji cukru i podlega regulacjom wyznaczanym przez prawo europejskie w zakresie polityki rolnej. Na terenie Unii Europejskiej wprowadzone zostały określone regulacje i zasady funkcjonowania wspólnotowego rynku produkcji cukru, które zostały zawarte w Rozporządzeniu Rady Europejskiej nr 318/2006 z dnia 20 lutego 2006 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru (Dz. u. UE l 58 ze zmianami, dalej: Rozporządzenie 318/2006). w świetle przepisów przywołanego rozporządzenia, produkcja cukru na terytorium Unii Europejskiej jest produkcją ściśle regulowaną. Produkcja cukru jest limitowana ilościowo. Oznacza to, że każdemu Państwu Członkowskiemu został przydzielony określony roczny limit produkcji cukru zwany „kwotą cukru”. Jednocześnie Państwa Członkowskie, w ramach przyznanej im kwoty produkcji cukru, przydzielają nieodpłatnie określone kwoty produkcji poszczególnym producentom cukru mającym siedzibę w danym kraju. Unia Europejska rozpoczęła proces restrukturyzacji całego wspólnotowego rynku przemysłu cukrowniczego. w ramach tego procesu, na podstawie Rozporządzenia Rady (WE) nr 320/2006 z dnia 20 lutego 2006 r. ustanawiającego tymczasowy system restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego we Wspólnocie i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1290/2005 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (Dz. u. UE l 58), w związku z Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 968/2006 (dalej: Rozporządzenie 968/2006), producent cukru może zrzec się części kwoty cukru jaką posiada. Producentowi, który zdecyduje się na zrzeczenie części kwoty produkcji cukru, przyznawana jest pomoc restrukturyzacyjna z Tymczasowego Funduszu Restrukturyzacji w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji. Zgodnie z art. 3 ust. 1 Rozporządzenia 320/2006, przedsiębiorstwo produkujące cukier ma prawo do otrzymania określonej kwoty pomocy restrukturyzacyjnej przypadającej na tonę kwoty cukrowej, pod warunkiem, że przedsiębiorstwo to w ciągu jednego roku gospodarczego: a) zrzeknie się kwoty cukrowej przydzielonej na rzecz jednej lub kilku fabryk oraz dokona całkowitego demontażu urządzeń produkcyjnych w danych fabrykach, lub b) zrzeknie się kwoty cukrowej przydzielonej na rzecz jednej lub kilku fabryk, dokona częściowego demontażu urządzeń produkcyjnych w tych fabrykach oraz nie będzie wykorzystywać pozostałych urządzeń produkcyjnych w danych fabrykach do wytwarzania produktów objętych wspólną organizacją rynków cukru, lub c) zrzeknie się części lub całości kwoty cukrowej przydzielonej jednej lub kilku fabrykom i nie będzie wykorzystywać urządzeń produkcyjnych tych fabryk do rafinacji surowego cukru trzcinowego. Wysokość pomocy została określona w art. 3 ust. 5 Rozporządzenia 320/2006 i zależy od ilości ton kwoty cukrowej, której zrzeka się producent. Dodatkowo pomoc jest odpowiednio podwyższona, gdy producent cukru zobowiąże się do częściowego, bądź do całkowitego demontażu urządzeń służących do produkcji cukru.
Spółka otrzymała pozytywną decyzję o przyznaniu pomocy z ARR i zgodnie z art. 11 Rozporządzenia 968/2006 przystąpiła do wykonania wszystkich działań określonych w zaakceptowanym planie restrukturyzacji oraz do przestrzegania zobowiązań zawartych we wniosku o pomoc restrukturyzacyjną. Jakiekolwiek zmiany w zaakceptowanym planie restrukturyzacji wymagają uzgodnienia z ARR na podstawie wniosku Spółki. W razie nie wywiązania się przez producenta cukru z przyjętych zobowiązań, pomoc restrukturyzacyjna może zostać przez ARR zmniejszona lub nawet cofnięta (przed jej przyznaniem lub w trakcie - łącznie z koniecznością zwrotu kwot już otrzymanych wraz z odsetkami). Dodatkowo należy podkreślić, że ani powoływane wyżej przepisy unijne, ani ustawa o ARR nie determinują sposobu wydatkowania przez producentów cukru środków otrzymanych w ramach pomocy restrukturyzacyjnej. Przepisy nie nakładają obowiązku przeznaczenia środków pieniężnych otrzymanych z pomocy restrukturyzacyjnej na pokrycie kosztów restrukturyzacji. w związku z tym, Spółka może rozporządzać otrzymanymi środkami w dowolny sposób. Ani ARR, ani żadne inne organy nie zostały upoważnione do kontroli beneficjentów pomocy w zakresie faktycznego wykorzystania środków pomocowych. Otrzymujący pomoc restrukturyzacyjną jest rozliczany jedynie z realizacji planu restrukturyzacji wcześniej uzgodnionego i zaakceptowanego przez ARR, a nie z kwot wydatkowanych z uzyskanych środków. Ustalona i przyznana kwota pomocy wyliczona jest na podstawie ilości ton kwoty cukrowej, której zrzeka się producent cukru oraz podjętego zobowiązania do powstrzymania się od wykorzystywania określonych urządzeń produkcyjnych lub ich częściowego lub całkowitego demontażu i w żaden sposób nie wpływa na nią wysokość wydatków planowanych bądź rzeczywiście poniesionych przez producenta w ramach restrukturyzacji. Nawet wówczas, jeśli kwota wydatków poniesionych będzie inna od planowanej (większa lub mniejsza), wnioskująca Spółka nie otrzyma dodatkowych środków (jeśli faktyczne wydatki przewyższyły plan), ani też nie będzie zobowiązana do zwrotu różnicy (jeśli wydatki rzeczywiste byłyby niższe od planowanych). Przyznana pomoc restrukturyzacyjna jest wypłacana zgodnie z harmonogramem wypłat, przy czym wypłaty są dokonywane w trakcie procesu restrukturyzacji (płatności nie są dokonywane z góry z przeznaczeniem na finansowanie prac, a ich wypłata nie jest zależna od stopnia zaawansowania prac po stronie producenta cukru).
Spółka na podstawie złożonego i zatwierdzonego wniosku rozpoczęła już proces restrukturyzacyjny dotyczący cukrowni w G…. w związku z prowadzonym procesem, Spółka ponosi określone wydatki na demontaż urządzeń produkcyjnych, budynków i budowli związanych z produkcją cukru. Część składników majątku, będących przedmiotem demontażu nie została w całości zamortyzowana. w związku z likwidacją cukrowni w G… przedmiotowy demontaż środków trwałych zostanie przeprowadzony poprzez:
Ponadto do wydatków, jakie Spółka ponosi odnośnie procesu restrukturyzacyjnego należy również zaliczyć:
1. Czy środki pieniężne, które Spółka ma otrzymać z tytułu pomocy restrukturyzacyjnej będą stanowić dla Spółki przychód podlegający opodatkowaniu...
Czy pozostałe wydatki i koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 i 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (np. odsetki budżetowe, spłata lub udzielone czy spłacone pożyczki, koszty i grzywny pieniężne orzeczone w postępowaniu karnym itd.), a pokryte - wydatkowane - ze środków pochodzących z pomocy restrukturyzacyjnej, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów... Czy maksymalna wysokość wydatków i kosztów wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów, a sfinansowanych bezpośrednio ze środków pochodzących z pomocy restrukturyzacyjnej, powinna być równa sumie wydatków i kosztów pokrytych - wydatkowanych - bezpośrednio z tych środków i związanych z tą pomocą oraz wydatków i kosztów poniesionych przed uzyskaniem środków pomocowych, a związanych z tą pomocą, i wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów w rozliczeniu za miesiąc otrzymania pomocy restrukturyzacyjnej oraz innych wydatków i kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a sfinansowanych z tej pomocy, chyba że suma wydatków i kosztów restrukturyzacyjnych (poniesionych zarówno przed, jak i po otrzymaniu pomocy) przekroczy kwotę otrzymanej pomocy, wówczas maksymalna wysokość wydatków i kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów (w związku z otrzymaną pomocą), nie powinna przekroczyć kwoty otrzymanej pomocy...
Środki budżetu państwa przeznaczone na realizację Wspólnej Polityki Rolnej, w tym także środki z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji - określone w Rozporządzeniu 320/2006 i Rozporządzeniu Rady (WE) 1261/2007 (zmieniającym Rozporządzenie 320/2006), zgodnie z art. 212 ustawy o finansach publicznych, są wydatkowane przez agencje płatnicze. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. w ocenie Spółki, otrzymane przez Nią środki finansowe z ARR, pochodzące z pomocy restrukturyzacyjnej finansowanej z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji, będą stanowiły przychody wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie cytowanego art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy. W sprawie dotyczącej kwalifikacji pomocy restrukturyzacyjnej na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Ministerstwo Finansów przedstawiło swoje stanowisko w piśmie z dnia 18 stycznia 2008 r. (sygn. DD6/8213/15/DZJ/08/83). Pismo to jest skierowane do Prezesa ARR. w piśmie tym Ministerstwo Finansów stwierdza, że pomoc restrukturyzacyjna stanowić będzie przychód zwolniony z opodatkowania na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów uzyskanych z pomocy restrukturyzacyjnej nie będą stanowiły kosztów podatkowych, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie regulują wprost kwestii dotyczących wydatków ponoszonych w związku z procesami restrukturyzacyjnymi. w szczególności katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie zawiera postanowień w omawianym zakresie.
Zdaniem Spółki, będzie Ona uprawniona do zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków restrukturyzacyjnych związanych z likwidacją cukrowni w G…h, gdyż przeprowadzenie restrukturyzacji wpłynie korzystnie na kondycję finansową Spółki. w efekcie poprawi się wydajność i efektywność produkcji w pozostałych cukrowniach Spółki. Likwidacja cukrowni w G… spowoduje koncentrację produkcji i dalszą poprawę efektywności i wydajności produkcji w trzech blisko siebie leżących cukrowniach, tj. w cukrowni w Ś…, w M… i w G…. Zatem likwidując cukrownie w G… Spółka z jednej strony realizuje wytyczne unijne w zakresie restrukturyzacji rynku produkcji cukru, a z drugiej strony dąży do zabezpieczenia źródła przychodów z produkcji cukru w trzech pozostałych cukrowniach. w efekcie działania restrukturyzacyjne pozwolą na lepsze dostosowanie się Spółki do warunków rynkowych. w związku z powyższym, należy uznać, że wydatki i koszty związane z restrukturyzacją, lecz bezpośrednio nie sfinansowane ze środków pochodzących z pomocy restrukturyzacyjnej (gdyż pomoc ta jeszcze nie została wypłacona), stanowią koszty uzyskania przychodów.
Zdaniem Spółki, koszty te będzie jednak należało wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów, w przypadku fizycznego uzyskania środków z pomocy restrukturyzacyjnej i z datą ich faktycznego uzyskania, tj. bez obowiązku cofania się z korektą do momentu poniesienia kosztów / wydatków. Fakt otrzymania pomocy w kolejnych okresach rozliczeniowych będzie stanowić odrębne zdarzenie gospodarcze, które będzie wiązało się z korektą bieżących kosztów. Tym samym, Spółka nie będzie miała obowiązku korygowania uprzednio złożonych deklaracji i wysokości należnych zaliczek. Nałożenie na Spółkę takiego obowiązku spowodowałoby bowiem konieczność zapłaty odsetek karnych od powstałych zaległości w sytuacji, gdy Spółka nie naruszyła żadnego przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez organy podatkowe w interpretacjach podatkowych w analogicznej sprawie. Przykładowo Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie (D1/423-53/06/07) uznał, iż podatnik ma obowiązek wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów część odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, na które uzyskano dotacje w momencie i w dacie otrzymania samej dotacji. Reasumując, Spółka będzie uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów i wydatków związanych z pomocą restrukturyzacyjną, a poniesionych przed otrzymaniem tej pomocy. Jednakże, w momencie i z datą jej otrzymania, Spółka powinna wyłączyć przedmiotowe koszty z kosztów podatkowych w rozliczeniu podatkowym za miesiąc, w którym Spółka otrzymała pomoc.
Spółka zdemontowane środki trwałe przeznacza m.in. na sprzedaż do innych podmiotów gospodarczych. Zdaniem Spółki, wartość netto środków trwałych pochodzących ze likwidowanej cukrowni w G… będzie stanowiła koszt uzyskania przychodów, ponieważ sprzedaż ww. środków trwałych do podmiotów trzecich generuje przychód podatkowy. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Spółka sprzedając zdemontowane środki trwałe osiąga przychody do opodatkowania. Tym samym, zdaniem Spółki, wartość netto środków trwałych zdemontowanych w cukrowni w G… jest kosztem uzyskania przychodów w dacie sprzedaży tych środków trwałych. w związku z tym, znajdzie tu zastosowanie ogólna zasada, iż koszty poniesione w celu uzyskania źródła przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów.
Spółka zdemontowane środki trwałe w cukrowni w G… przenosi również do innych lokalizacji. Przenoszone środki trwałe, pochodzące ze zlikwidowanej cukrowni mają określoną, nieumorzoną wartość netto. Środki te zostają przeniesione i zamontowane w innych czynnych produkcyjnie cukrowniach należących do Spółki, położonych w Ś..., M…, G…, celem ich dalszego wykorzystywania w działalności produkcyjnej Spółki. Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, amortyzacji podlegają z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
Spółka wykorzystując zdemontowane urządzenia do działalności produkcyjnej w innych zakładach używa ich w celu osiągnięcia przychodów. Dokonywane odpisy amortyzacyjne wyczerpują zatem definicję kosztów uzyskania przychodu, która została określona poprzez orzecznictwo sądów oraz doktrynę. W związku z powyższym, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od przeniesionych środków trwałych pochodzących z likwidowanej cukrowni w G…, w związku z faktem, iż środki te będą w dalszym ciągu wykorzystywane w działalności produkcyjnej Spółki.
Z treści art. 16 ust. 1 pkt 58 powołanej ustawy wynika, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 (...). W opinii Spółki, oznacza to, iż jest Ona zobowiązana do wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków i kosztów pokrytych - wydatkowanych - ze środków pomocowych, które są związane z pomocą restrukturyzacyjną oraz innych wydatków i kosztów, które w rozumieniu art. 15 i 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (np. odsetki budżetowe, udzielone lub spłacone pożyczki, koszty i grzywny pieniężne orzeczone w postępowaniu karnym itd.) nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. W opinii Spółki, maksymalna wysokość wydatków i kosztów wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów, a sfinansowanych bezpośrednio ze środków pochodzących z pomocy restrukturyzacyjnej, powinna być równa sumie wydatków i kosztów pokrytych - wydatkowanych - bezpośrednio z tych środków i związanych z tą pomocą oraz wydatków i kosztów poniesionych przed uzyskaniem środków pomocowych, a związanych z tą pomocą, i wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów w rozliczeniu za miesiąc otrzymania pomocy restrukturyzacyjnej, oraz innych wydatków i kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a sfinansowanych z tej pomocy, chyba że suma wydatków i kosztów restrukturyzacyjnych (poniesionych zarówno przed, jak i po otrzymaniu pomocy) przekroczy kwotę otrzymanej pomocy, wówczas maksymalna wysokość wydatków i kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów (w związku z otrzymaną pomocą), nie powinna przekroczyć kwoty otrzymanej pomocy.
W wyniku nowelizacji przepisów ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. u. Nr 249 poz. 2104 ze zm.), środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, jak również środki:
stanowią dochód budżetu państwa, na podstawie art. 96 pkt 16 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. Środki budżetu państwa przeznaczone na realizację Wspólnej Polityki Rolnej, w tym także środki z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji, zgodnie z art. 212 powołanej ustawy, są wydatkowane przez agencje płatnicze.
Z analizy sprawy wynika, iż Spółka złożyła wniosek o przyznanie pomocy restrukturyzacyjnej przedstawiając jednocześnie plan restrukturyzacji jednej ze swoich cukrowni. Ponadto Spółka zobowiązała się do zrzeczenia odpowiedniej kwoty produkcji cukru w danym roku oraz do całkowitego demontażu urządzeń produkcyjnych w ww. cukrowni. Spółka otrzymała pozytywną decyzję Agencji Rynku Rolnego i pomoc będzie Jej wypłacona w przyszłości w dwóch ratach. Przyznana pomoc restrukturyzacyjna pochodzi z Tymczasowego Funduszu Restrukturyzacji w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji. W związku z powyższym, otrzymane przez Spółkę środki finansowe, pochodzące z pomocy finansowanej w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji, stanowią przychód podatkowy w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Powołany w zdaniu poprzednim przepis stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Jednakże przychód ten będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, zgodnie z którym, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Reasumując, środki pomocy restrukturyzacyjnej, które Spółka jako producent cukru otrzyma z Agencji Rynku Rolnego, stanowić będą przychód podatkowy, lecz ich wartość będzie jednocześnie wolna od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.