Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-157/09/AZ
z 20 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-157/09/AZ
Data
2009.02.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia
podatek naliczony
podatnik
projekt
wydatki inwestycyjne
zwrot podatku


Istota interpretacji
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2009r. (data wpływu 18 lutego 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lutego 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą „Rewaloryzacja i Zabezpieczenie Obiektów w Zespole Architektoniczno – Przyrodniczo - Kulturowym UNESCO Klasztoru .” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2009r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą „Rewaloryzacja i Zabezpieczenie Obiektów w Zespole Architektoniczno – Przyrodniczo -Kulturowym UNESCO Klasztoru . Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lutego 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Klasztor prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług noclegowych dla pielgrzymów, gastronomicznych oraz handlu pamiątkami religijnymi. Z tego tytułu jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i płaci należny podatek.

W chwili obecnej Klasztor przygotowuje wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o dotacje z funduszy europejskich na zadania związane z ochroną zabytków wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Tytuł projektu brzmi:

Rewaloryzacja i Zabezpieczenie Obiektów w Zespole Architektoniczno – Przyrodniczo -Kulturowym UNESCO Klasztoru.

Projekt dotyczący ochrony zabytków składa się z 11 zadań:
- Remont elewacji kaplic
- Renowacja drewnianych stalli - chóru zakonnego
- Wymiana stolarki okiennej w budynku klasztoru
- Remont dachu budynku Klasztoru
- Remont elewacji budynku Klasztoru
- Renowacja kaplicy wraz ze świętymi
- Renowacja kaplicy
- Renowacja kościoła
- Renowacja i remont kaplicy
- Montaż instalacji przeciwpożarowej, monitoringu CCTV, sygnalizacji włamania
- Oznakowanie wraz z makietą.

Realizacja powyższych zadań nie będzie wchodziła w zakres działalności gospodarczej Klasztoru. Obiekty będące przedmiotem rewaloryzacji w ramach opisanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z tym Klasztor nie będzie posiadał możliwości odliczenia należnego podatku VAT, ani też możliwości wystąpienia o jego zwrot. Stąd, zdaniem Wnioskodawcy podatek VAT powinien być ujęty we wniosku, jako koszt kwalifikowany projektu.

Jednym z załączników, jakie Wnioskodawca winien złożyć wraz z wnioskiem do Urzędu Marszałkowskiego, ma być potwierdzenie właściwego Urzędu Skarbowego, czy Klasztor jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny lub zwolniony. W związku z tym pojawiają się wątpliwości, czy potwierdzenie przez Urząd Skarbowy przynależności Klasztoru do grona czynnych podatników VAT, nie wpłynie na decyzję Urzędu Marszałkowskiego o niezaliczeniu podatku, jako kosztu kwalifikowanego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zaistniałej sytuacji podatek VAT naliczony przy nabywaniu towarów i usług potrzebnych do realizacji zadań związanych z ochroną zabytków, podlega odliczeniu...

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT naliczany za nabywane towary i usługi potrzebne do realizacji zadań opisanych w pkt 54, powinien zostać zaliczony do kosztów kwalifikowanych projektu. Stanowisko to uzasadnia art. 86 pkt 1 ustawy o podatku VAT, w którym podano, że odliczenie i zwroty podatku są możliwe w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ost. zm. Dz. U z 2008r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, iż Klasztor przygotowuje wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o dotacje z funduszy europejskich na zadania związane z ochroną zabytków wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Projekt pod nazwą „Rewaloryzacja i Zabezpieczenie Obiektów w Zespole Architektoniczno – Przyrodniczo - Kulturowym UNESCO Klasztoru .” dotyczy ochrony zabytków i składa się z 11 zadań, polegających na remoncie i renowacji obiektów klasztoru.

Realizacja powyższych zadań nie będzie wchodziła w zakres działalności gospodarczej Klasztoru. Obiekty będące przedmiotem rewaloryzacji w ramach opisanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą „Rewaloryzacja i Zabezpieczenie Obiektów w Zespole Architektoniczno – Przyrodniczo - Kulturowym UNESCO Klasztoru”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszego postanowienia mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj