Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-305/09-2/AMN
z 1 czerwca 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-305/09-2/AMN
Data
2009.06.01
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych
Słowa kluczowe
akcja
kapitały pieniężne
opodatkowanie
przychód
udział
Istota interpretacji
Czy obowiązek podatkowy związany z uczestnictwem w Planie powstanie w momencie:
a) przydzielenia warrantów, czy b) nabycia prawa do ich realizacji, czy c) wykonania tego prawa (poprzez objęcie akcji spółki na zasadach uregulowanych w stosownej Uchwale Walnego Zgromadzenia Spółki), czy d) zbycia objętych akcji? Wniosek ORD-IN 841 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Wnioskodawca (dalej: Spółka) rozważa wdrożenie programu (dalej: Plan lub Program). Programem objęci zostaliby: przewodniczący rady nadzorczej Spółki, członkowie zarządu Spółki, dyrektorzy oraz nowo zatrudnieni menadżerowie i inne osoby kluczowe z punktu widzenia funkcjonowania Spółki (dalej: Uczestnicy). Podstawowe założenia Planu to:
Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy powstanie dopiero w chwili zbycia akcji (pkt d). Zobowiązanie podatkowe wynikające z tego obowiązku powstanie zgodnie z art. 30b w związku z art. 45 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyniesie 19% dochodu. Będzie płatne do 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym nastąpiło zbycie akcji. W konsekwencji, na Spółce nie będą ciążyć żadne obowiązki płatnika. W opinii Spółki, żadne z wymienionych poniżej okoliczności: moment przypisania poszczególnym Uczestnikom warrantów, nabycie prawa do ich realizacji, jak również moment faktycznego objęcia akcji, jako bezpośredni skutek realizacji wynikającego z tych warrantów prawa – nie spowodują powstania obowiązków podatkowych po stronie Uczestników przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Klasyfikacja warrantów dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych: Dla celów określenia konsekwencji podatkowych transakcji dotyczących papierów wartościowych, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych odwołuje się do definicji zawartych w ustawie o OIF. Zgodnie z przepisem art. 3 pkt 1 ustawy o OIF przez papiery wartościowe rozumie się: "a) akcje, prawa poboru (…), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego, Biorąc powyższe pod uwagę, warranty subskrypcyjne mające być przedmiotem analizowanego Programu dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych będą mieścić się w definicji papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o OIF. Konsekwencje poszczególnych etapów transakcji dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych: Jak wskazano w zaprezentowanej powyżej konkluzji, w ocenie Spółki przysporzenie majątkowe po stronie Uczestników powstanie wyłącznie w momencie zbycia akcji objętych w wyniku realizacji prawa wynikającego z warrantu. Uzasadniając swoją opinię, poniżej Spółka przedstawia klasyfikację poszczególnych etapów transakcji na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przypisanie warrantów subskrypcyjnych Uczestnikom nie wiąże się z powstaniem obowiązku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzuje pojęcia „świadczenia w naturze” czy też „nieodpłatnego świadczenia”. W tym jednak zakresie istnieje ugruntowany pogląd, że pojęcie nieodpłatnego świadczenia (co ma również zastosowanie do świadczenia w naturze) obejmuje te sytuacje faktyczne, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie w majątku danej osoby, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu. Do przysporzenia dochodzi jedynie wówczas, gdy wskutek danej sytuacji następuje powiększenie majątku lub składników majątku podatnika, co w praktyce następuje, gdy dana osoba może dysponować danym składnikiem jak właściciel. Warunkiem uznania świadczenia za nieodpłatne na gruncie prawa podatkowego jest zatem posiadanie konkretnego wymiaru finansowego. Z uwagi na fakt, iż analizowane warranty nie będą niosły ze sobą żadnej skonkretyzowanej wartości i nie będzie możliwości przypisania im konkretnego wymiaru finansowego w momencie ich przyznania, brak jest podstaw, aby twierdzić, że w momencie otrzymania warrantów Uczestnicy otrzymają nieodpłatne świadczenie. Uczestnik bowiem nie uzyska żadnej kwantyfikowalnej korzyści w postaci powiększenia masy majątkowej. Ponadto, biorąc pod uwagę cechę niezbywalności warrantów (tj. że nie będą one mogły być przedmiotem obrotu gospodarczego i konsekwentnie nie będzie możliwe ustalenie ich wartości rynkowej), nie będzie spełniona podstawowa przesłanka uznania, że doszło do postawienia do dyspozycji podatnika świadczenia i realnego przysporzenia po stronie Uczestników. Brak konkretnego wymiaru finansowego tych instrumentów w momencie ich przydzielenia Uczestnikom Planu uniemożliwi tym samym traktowanie ich w kategorii przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 11 ww. ustawy. Wnioskodawca wskazał, iż powyższe stanowisko zostało również potwierdzone w interpretacjach organów podatkowych, np. w interpretacji z 12 maja 2008 r., sygn. IPPB2/415-274/08-2/AS, w której Minister Finansów uznał, że: „(…) brak konkretnego wymiaru finansowego tych instrumentów (tj. warrantów subskrypcyjnych – przyp. Spółki) w momencie ich przydzielenia Uczestnikom Planu uniemożliwia traktowanie ich w kategorii przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 11 ww. ustawy.” Konkludując, moment przypisania warrantu Uczestnikowi nie będzie w opinii Spółki powodować powstania przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych po stronie Uczestnika.
Objęcie akcji również nie wiąże się z powstaniem obowiązku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych z co najmniej dwóch niezależnych powodów: (I) Brak opodatkowania w tym zakresie wynika wprost z przepisu art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym: „dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie, nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji (…)”. Z uwagi na fakt, że w analizowanym przypadku w wyniku realizacji praw z warrantów, akcje zostaną objęte na podstawie Uchwały Walnego Zgromadzenia, moment objęcia akcji nie będzie powodował powstania dochodu do opodatkowania. Analogiczne stanowisko, w odniesieniu do momentu uzyskania przychodu, potwierdzone zostało także przez organy podatkowe. Przykładowo, w interpretacji z 12 maja 2008 r. sygn. IPPB2/415-274/08-2/AS Minister Finansów za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że: „(…) ponieważ nie dochodzi do odpłatnego zbycia warrantów w momencie realizacji przez Uczestników Planu praw wynikających z warrantów (tzn. w momencie objęcia akcji), nie powstanie po stronie Uczestników Planu przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.” Podobne stanowisko można także wywieść w oparciu o ogólne zasady dotyczące opodatkowania przychodów z akcji, będące przedmiotem m.in. interpretacji Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 12 maja 2006 r., sygn. 1471/DPF/415/26/06/PP, w której organ uznał, że: „Moment uzyskania dochodu z akcji nie jest tożsamy z momentem ich nabycia bez względu na formę tego nabycia (w tym przypadku w wyniku nieodpłatnego przekazania akcji przez pracodawcę lub w wyniku realizacji przyznanej opcji na zakup). Cechą papierów wartościowych, jakimi są akcje, jest to, iż generują dochód w przyszłości: w postaci dywidendy, czy też – w przypadku ich odpłatnego zbycia – w postaci różnicy pomiędzy przychodem ze sprzedaży a kosztami poniesionymi na nabycie akcji”. Ponadto, w interpretacji z 10 listopada 2006 r. sygn. 1438/DF-1/415-175/283/06/AG Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów wskazał, że: „(…) nabycie akcji po preferencyjnej cenie (…) nie spowoduje uzyskania przez podatnika przychodu, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w momencie ich nabycia, zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy.” (II) Dodatkowo, powołując stanowisko wyrażone w cytowanej interpretacji z 12 maja 2008 r. można wskazać niezależny powód, dla którego przychód w momencie realizacji praw nie wystąpi. W myśl przepisu art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c). Zgodnie natomiast z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 6 za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:
Z uwagi na fakt, że warranty subskrypcyjne znajdują się w katalogu wskazanym przez przepis art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o OIF, transakcje dotyczące warrantów mogą powodować powstanie przychodu do opodatkowania jedynie w sytuacji odpłatnego ich zbycia. Należy podkreślić, że realizacja prawa nie może być utożsamiana ze zbyciem papieru wartościowego, z uwagi na fakt, że pojęcia te są odrębnie definiowane dla celów określenia konsekwencji podatkowych. Objecie akcji w wyniku realizacji uprawnień wynikających z posiadania papierów wartościowych (tu: warrantów) nie mieści się w katalogu zdarzeń, których zaistnienie skutkuje opodatkowaniem na podstawie cytowanego przepisu. Uprawniony jest zatem wniosek, iż moment realizacji prawa do objęcia akcji wynikającego z uczestnictwa w Programie, nie będzie w analizowanej sytuacji powodować powstania przychodu, a tym samym nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podsumowując, należy wskazać, że w świetle linii interpretacji wydawanych przez organy podatkowe, w tym Ministra Finansów, nie ulega wątpliwości, że realizacja prawa wynikającego z warrantów nie będzie stanowić dla Uczestników momentu powstania przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zbycie akcji objętych w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów będzie w analizowanym stanie faktycznym stanowić pierwszy i jedyny moment powstania dochodu do opodatkowania po stronie Uczestników. W myśl przepisu art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody uzyskane z odpłatnego zbycia akcji Spółki podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w momencie ich zbycia. Sprzedaż akcji spółki przez Uczestników będzie zatem pierwszym i jedynym momentem, w którym należy rozpoznać przychód podlegający opodatkowaniu (nie uwzględniając potencjalnych wypłat dywidend). Zdaniem Wnioskodawcy, powyższy wniosek znajduje potwierdzenie w interpretacji Ministra Finansów z 12 maja 2008 r. (IPPB2/415-274/08-2/AS), w której uznano, że: „przychód podlegający opodatkowaniu powstanie w dacie sprzedaży przez pracowników Wnioskodawcy akcji Spółki, a dochód uzyskany z tego tytułu będzie opodatkowany zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych 19% podatkiem dochodowym”. Stanowisko Spółki potwierdza ponadto piśmiennictwo. Przykładowo, w artykule pt. „Przy warrantach przychód powstaje po zbyciu akcji” opublikowanym w Gazecie Podatkowej z 8 stycznia 2009 r., autor konkluduje, iż: „przychód nie powstaje (…) w chwili przyznania warrantów subskrypcyjnych, ponieważ papier ten nie posiada określonej wartości, a jedynie uprawnia do otrzymania określonej liczby akcji po określonej cenie emisyjnej. Przychód nie powstanie też w chwili objęcia akcji, ponieważ to zdarzenie jest jedynie realizacją praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych, a nie odpłatnym zbyciem praw majątkowych albo papierów wartościowych. Przychód powstanie dopiero w chwili odpłatnego zbycia akcji objętych w wyniku realizacji warrantów”. Dochód ten, zgodnie z przepisem art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie traktowany jako dochód z kapitałów pieniężnych opodatkowany 19% stawką podatku dochodowego od osób fizycznych. Podstawą opodatkowania będzie różnica pomiędzy kwotą należną z tytułu sprzedaży akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spółka nie będzie miała obowiązków płatnika z tytułu realizowanych w ramach Programu transakcji. Konsekwentnie, na podstawie przepisu art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyliczony dochód powinien zostać wykazany samodzielnie przez podatnika (tu: Uczestników) w odrębnym zeznaniu podatkowym (PIT-38) sporządzanym do 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym dochód został osiągnięty. W tym samym terminie podatek wynikający z zeznania powinien zostać wpłacony do urzędu skarbowego. Podsumowując, zbycie akcji objętych w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów będzie w analizowanym stanie faktycznym stanowić, co do zasady, pierwszy i jedyny moment powstania dochodu do opodatkowania po stronie Uczestników.
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c). W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:
Papierami wartościowymi – w rozumieniu art. 5a ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – są papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538). W myśl przepisu art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - rozumie się przez to akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego. W świetle ww. przepisu, wspomniane we wniosku warranty subskrypcyjne mieszczą się w pojęciu „papierów wartościowych”. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania. Na podstawie art. 11 ust. 2a wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Spółka rozważa wdrożenie Programu, którym objęci zostaliby: przewodniczący rady nadzorczej Spółki, członkowie zarządu Spółki, dyrektorzy oraz nowo zatrudnieni menadżerowie i inne osoby kluczowe z punktu widzenia funkcjonowania Spółki. Na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Spółki, Uczestnikom Programu zostałyby przydzielone, warranty subskrypcyjne, co do zasady niezbywalne, w zamian za które Uczestnicy będą mogli objąć – w ściśle określonym przedziale czasu – akcje Spółki za cenę równą emisyjnej akcji Spółki wyznaczonej dla indywidualnych inwestorów w pierwszej ofercie publicznej akcji Spółki. Akcje nabyte w wykonaniu praw z warrantów subskrypcyjnych będą mogły zostać sprzedane przez Uczestników Programu. W świetle powyższego należy uznać, iż w momencie przyznania warrantów niemożliwe jest ustalenie ceny rynkowej stosowanej przy udostępnianiu praw lub w obrocie prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem czasu i miejsca ich udostępnienia. Z kolei dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu – przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Tym samym brak konkretnego wymiaru finansowego tych papierów wartościowych w momencie ich przydzielenia osobom uprawnionym, nabycia przez nie prawa do ich realizacji i wykonania tego prawa poprzez objęcie akcji Spółki na zasadach uregulowanych w stosownej Uchwale Walnego Zgromadzenia Spółki, uniemożliwia traktowanie ich w kategorii przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 11 ww. ustawy. W myśl art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie, nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji; zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji. W świetle ww. przepisu, dochód z realizacji warrantów subskrypcyjnych na akcje Spółki nie będzie zatem podlegał opodatkowaniu w dacie objęcia akcji w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych, jeżeli będą to akcje nowej emisji. Uwzględniając powyższe i odnosząc się bezpośrednio do pytania Wnioskodawcy o dochód podlegający opodatkowaniu przed momentem zbycia akcji nabytych w wyniku realizacji przedstawionego we wniosku Planu należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie dochód taki nie powstaje w momencie przydzielenia Uczestnikom warrantów odnoszących się do akcji Spółki, nabycia prawa do ich realizacji i wykonania tego prawa poprzez objęcie akcji Spółki na zasadach uregulowanych w stosownej Uchwale Walnego Zgromadzenia Spółki. Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż akcje nabyte w wyniku realizacji praw z warrantów subskrypcyjnych będą mogły zostać sprzedane przez Uczestników. W myśl art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Na podstawie art. 30b ust. 2 pkt 3 ww. ustawy dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych powstaje dla celów podatkowych w dacie odpłatnego zbycia, choćby nie został faktycznie otrzymany przez podatnika. Przychód ten następuje w momencie przeniesienia własności papieru wartościowego na kupującego, nawet jeżeli faktyczna zapłata następuje po tym dniu. Podsumowując, w oparciu o powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, iż obowiązek podatkowy związany z uczestnictwem w Planie powstanie w momencie zbycia przez Uczestników objętych akcji. Zgodnie z treścią art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, i dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, i obliczyć należny podatek dochodowy. Zatem po zakończeniu roku podatkowego Uczestnicy Programu jako podatnicy są zobowiązani złożyć zeznanie podatkowe, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i samodzielnie rozliczyć uzyskane z tego tytułu dochody w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpiło zbycie przez Uczestników objętych akcji. Mając na uwadze przedstawione przez Wnioskodawcę informacje oraz uregulowania prawne należy uznać, iż zarówno z tytułu przekazania warrantów subskrypcyjnych, jak i odpłatnego zbycia przez uprawnione osoby warrantów subskrypcyjnych bądź objętych na ich podstawie akcji oraz realizacji praw wynikających z tych warrantów nie będą na Spółce ciążyć obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.