Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-220/09/ASz
z 8 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-220/09/ASz
Data
2009.06.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
opodatkowanie
wynagrodzenia
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Czy art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie miał zastosowanie do diet wypłacanych członkom organów statutowych Izby Rolniczej?



Wniosek ORD-IN 768 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Izby przedstawione we wniosku z dnia 09 marca 2009r. (data wpływu do tut. Biura - 11 marca 2009r.), uzupełnionym w dniu 11 maja 2009r. oraz w dniu 19 maja 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania diet członków organów statutowych izby – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania diet członków organów statutowych izby.

Z uwagi na fakt, iż wniosek zawierał braki formalne pismem z dnia 30 kwietnia 2009r. Znak: IBPB II/1/415-220/09/ASz wezwano do ich uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 11 maja 2009r. oraz w dniu 19 maja 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Izba jest, zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 1995r. o Izbach Rolniczych (t.j. Dz. U. z 2002r. Nr 101, poz. 927 z późń. zm.), samorządem rolniczym. Działa na terenie województwa, posiada osobowość prawną, jest finansowana z odpisu podatku rolnego. Działalność statutową wykonuje poprzez swoje, wybierane co 4 lata, organy statutowe (§ 16 statutu), tj Walne Zgromadzenie, Zarząd, Komisję Rewizyjną oraz Rady Powiatowe.

Członkowie tych organów pełnią swe funkcje społecznie, nie pozostają w zatrudnieniu, nie są z nimi zawierane także inne umowy o wykonywanie pracy. Za sprawowane przez nich czynności przysługują im diety w wysokości ustalanej corocznie przez Walne Zgromadzenie (§ 17 ust. 1 pkt 15 statutu), przy czym dla niektórych członków organów statutowych są one wypłacane w kwocie od 100 zł do 200 zł (tylko w tych miesiącach, w których uczestniczą oni w posiedzeniach swoich organów).

Diety te traktowane są przez wnioskodawcę jako przychód, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczący pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 18% przychodu z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli suma należności określona w umowie lub umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem, płatna z tego samego tytułu, nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł, będzie miał zastosowanie do diet wypłacanych członkom organów statutowych Izby Rolniczej...

Zdaniem wnioskodawcy zacytowany przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania do diet wypłacanych niektórym członkom organów statutowych Izby.

Warunkiem niezbędnym dla zastosowania podatku zryczałtowanego jest określenie dochodu osoby fizycznej w zawartej z nią umowie. Tymczasem diety wypłacane ww. członkom przez Izbę wynikają wprost z zapisu statutu oraz uchwały walnego zgromadzenia. Dlatego też do diet wypłacanych członkom organów statutowych Izby wnioskodawca stosuje przepisy art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - pobór zaliczki na podatek dochodowy pomniejszony o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłami przychodów jest m. in. działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 7 za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a cytowanej powyżej ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

W myśl art. 30 ust. 3 zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

W myśl art. 41 ust. 1 powołanej ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy, stwierdzić należy, iż uregulowania zawarte w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą mieć zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy zostaną spełnione łącznie wszystkie przesłanki przewidziane tym przepisem. Zatem, zryczałtowany podatek dochodowy należy pobrać od tych przychodów określonych w art. 13 pkt 2 lub 5-9 ustawy, co do których kwota należności jest określona już w umowie (powołaniu, uchwale), miesięczna należność z tego tytułu nie może przekroczyć kwoty 200 zł i należności te muszą być uzyskiwane z tego tytułu jak również od tego samego płatnika.

Zauważyć należy, iż powołany powyżej przepis odwołuje się do dochodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 lub 5-9, a zatem obejmuje również dochody, o których mowa w pkt 7 w art. 13 ustawy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że członkowie Izby pełnią swe funkcje społecznie, nie pozostają w zatrudnieniu, nie są z nimi zawierane także inne umowy o wykonywanie pracy. Za sprawowane przez nich czynności przysługują im diety w wysokości ustalanej corocznie przez Walne Zgromadzenie, przy czym dla niektórych członków organów statutowych są one wypłacane w kwocie od 100 zł do 200 zł (tylko w tych miesiącach, w których uczestniczą oni w posiedzeniach swoich organów). Wysokość diet wynika z zapisu statutu oraz uchwały Walnego Zgromadzenia.

W związku z powyższym mimo, iż Izba nie zawiera żadnych umów (np. zlecenia, o dzieło) z członkami organów statutowych Izby, to jednak otrzymują oni diety wypłacane na podstawie statutu i Uchwały Walnego Zgromadzenia. Zatem Izba zleca im wykonanie określonych czynności. Z tego punktu widzenia przepis dotyczący opodatkowania ryczałtem ma zastosowanie w analizowanym przypadku.

Niemniej jednak, skoro z tego zlecenia nie będzie wynikało jaka jest wysokość należności miesięcznej, to oznacza, że nie będą spełnione warunki do zastosowania ryczałtu. Aby bowiem przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a cyt. ustawy mógł mieć zastosowanie to z treści aktu, na podstawie którego wypłacane jest wynagrodzenie (zlecenia, uchwały, powołania) winna wynikać miesięczna kwota należności przysługująca z tego tytułu.

Zatem w świetle powołanych powyżej przepisów, w przypadku wypłaty diety, której wysokość miesięcznie nie przekracza 200 zł i miesięczna należność z ww. tytułu została określona w stosownej umowie (powołaniu, uchwale), pobiera się - w myśl art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy - zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania. Natomiast w pozostałych przypadkach (t.j. w sytuacji – gdy np. nie jest określona miesięczna należność z powyższego tytułu) należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, uwzględniając przy jej obliczaniu koszty uzyskania przychodu w wysokości 20%.

W związku z powyższym nie można było uznać stanowiska wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj