Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-196/12/BJ
z 14 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2012 r. (data wpływu 23 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe

UZASADNIENIE


W dniu 23 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem o charakterze „non profit”, nieprowadzącym działalności gospodarczej. Funkcjonuje na terenie wsi, jako jedyna organizacja pozarządowa, której członkowie angażują się w działania na rzecz społeczności lokalnej, podejmując działania mające na celu rozwój społeczny i infrastrukturalny miejscowości. Stowarzyszenie od 21 lutego 2012 r. realizuje projekt w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 pn: „A”. Projekt ma na celu utworzenie placu zabaw we wsi, który umożliwi aktywizację i integrację społeczności lokalnej. Plac zabaw stanowić będzie miejsce bezpiecznego i przyjemnego spędzania czasu przez rodziny z dziećmi, poprzez naukę poprawnych i akceptowalnych społecznie zachowań w formie zabawy. Wspólna praca mieszkańców wsi na rzecz utworzenia placu wpłynie na wzrost pozytywnych relacji międzyludzkich, poprzez wymianę doświadczeń i prac samopomocowych. Plac zabaw przyczyni się również do wzrostu atrakcyjności miejscowości pod względem walorów turystycznych i krajobrazowych. Zagospodarowany do celów społecznych plac zabaw będzie miejscem do organizacji wydarzeń kulturalnych, zrzeszających zarówno dzieci, młodzież, jak i dorosłych. Na placu będą mogły odbywać się cykliczne eventy (np. dożynki, zawody sportowe). Plac będzie również miejscem organizacji zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży, korzystających ze świetlicy wiejskiej oraz pozostałych osób z okolicznych wsi. Wszelkie działania realizowane na placu zabaw oraz korzystanie z jego wyposażenia będzie nieodpłatne. Wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia nie miały związku z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi VAT. Zgodnie z umową zawartą z Samorządem Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie na realizację ww. zadania, Stowarzyszenie złożyło oświadczenie, że VAT jest kosztem kwalifikowanym. W oświadczeniu tym Stowarzyszenie powołało się na treść art. 86 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług, z której wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy VAT od zakupów towarów i usług dokonywanych wyłącznie na potrzeby realizacji projektu pn: „Aktywny Plac Zabaw” nie podlega odliczeniu zgodnie z obowiązującymi przepisami i jest kosztem kwalifikowanym?

Zdaniem Stowarzyszenia, nie przysługuje prawo do odliczenia VAT z tytułu zakupów towarów usług, ponieważ nie mają one związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie realizuje projekt pn.:„A” w ramach dofinansowania z programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Po realizacji projektu, plac zabaw nie będzie służył czynnościom opodatkowanym w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro towary i usługi nabywane w ramach projektu realizowanego przez Stowarzyszenie nie służą i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Stowarzyszeniu nie przysługuje, ani nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. zadania.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem

kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj