Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-36/09/BD
z 2 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-36/09/BD
Data
2009.04.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
nagrody
sport
źródła przychodu


Istota interpretacji
Czy od wypłat nagród i wyróżnień za wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie sportowym należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy i wystawić PIT-11 po zakończeniu roku podatkowego?



Wniosek ORD-IN 662 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 09 stycznia 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 14 stycznia 2009r.), uzupełnionym w dniu 25 lutego 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłacanych nagród i wyróżnień w formie pieniężnej dla osób fizycznych za szczególne wyniki sportowe – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłacanych nagród i wyróżnień w formie pieniężnej dla osób fizycznych za szczególne wyniki sportowe.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 10 lutego 2009r. Znak: IBPBII/1/415-36/09/BD wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 25 lutego 2009r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie uchwały Rady Miasta w sprawie zasad, warunków trybu przyznawania wyróżnień i nagród za wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie sportowym wydanej w oparciu o art. 28 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 18 stycznia 1996r. o kulturze fizycznej oraz art. 37 ust. 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o sporcie kwalifikowanym, Urząd Miasta będzie wypłacał nagrody i wyróżnienia w formie pieniężnej dla osób fizycznych za szczególne wyniki sportowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od wypłat nagród i wyróżnień przyznawanych w trybie uchwały Rady Miasta z dnia 20 lutego 2008r. w sprawie zasad, warunków i trybu przyznawania wyróżnień i nagród za wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie sportowym należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy i wystawić PIT-11 po zakończeniu roku podatkowego...

Zdaniem Urzędu Miasta, specyfikację źródeł przychodów dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przytoczonym artykule 10 ust. 1 pkt 1-8 skonkretyzowano źródła przychodów, natomiast w punkcie 9 podano „inne źródła”. W artykule 20 ust. 1 ustawy o której mowa, wymieniając z jakich tytułów przychody należy w szczególności zaliczyć do tego źródła, podano m.in. stypendia, nagrody nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17. Stypendia i nagrody stanowią przychody z „innych źródeł”, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy jeżeli nie należą do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku zakwalifikowania przychodów do „innych źródeł” podmioty dokonujące wypłat z tego tytułu, nie mają obowiązku pobierania zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego. Są one jednak obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać ją podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu. Powyższe wynika z art. 42a ww. ustawy. W przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z przychodami z „innych źródeł”, ponieważ „stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów” oraz „przychody z uprawiania sportu”, zostały wymienione wśród tytułów przychodów w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wcześniej przytaczanej. Zostały one zakwalifikowane przez ustawodawcę do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Zgodnie z ww. art. 13 pkt 2 ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się: „przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych”. Odrębnymi przepisami, na podstawie których są przyznawane stypendia sportowe (jak również nagrody) przez Urząd Miasta, są przepisy ustawy z dnia 18 stycznia 1996r. o kulturze fizycznej i ustawy o sporcie kwalifikowanym, z której wynika, że stypendia i nagrody o których mowa, mogą być finansowane ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Obowiązki podmiotów dokonujących wypłat z tytułu m.in. działalności określonej w art. 13 pkt 2 ustawy o której mowa, zostały określone w art. 41 ust. 1 i 4 tej ustawy. Podmioty, o których wyżej mowa, mają obowiązek jako płatnicy pobierać zaliczki na podatek w przypadku wypłat dokonywanych osobom fizycznym o którym mowa w art. 3 ust. 1 ww. ustawy. Zaliczki, o których mowa, winny być ustalane zgodnie z art. 41 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Specyfikację źródeł przychodów dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ww. ustawy. Prawidłowe przyporządkowanie uzyskiwanych przychodów do ich źródeł ma istotne znaczenie dla prawidłowego wywiązywania się z obowiązków podatkowych.

W powyżej przytoczonym artykule 10 w ust. 2 zostały wymienione przychody z działalności wykonywanej osobiście.

W myśl art. 13 pkt 2 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż na podstawie uchwały w sprawie zasad, warunków i trybu przyznawania wyróżnień i nagród za wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie sportowym wydanej w oparciu o art. 28 ust. 2 i 3 ustawy o kulturze fizycznej oraz art. 37 ust. 4 ustawy o sporcie kwalifikowanym Urząd Miasta będzie wpłacał nagrody i wyróżnienia w formie pieniężnej dla osób fizycznych za szczególne wyniki sportowe we współzawodnictwie sportowym.

Zgodnie z treścią art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 18 stycznia 1996r. o kulturze fizycznej (tj. Dz. U. z 2007r. Nr 226, poz. 1675 ze zm.) zawodnikom nieposiadającym licencji zawodnika, którzy osiągnęli wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym, mogą być przyznawane wyróżnienia i nagrody ze środków budżetu państwa i budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Minister właściwy do spraw kultury fizycznej i sportu, w drodze rozporządzenia, a organ jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, określą rodzaje wyróżnień i wysokości nagród, o których mowa powyżej, oraz szczegółowe zasady i tryb ich przyznawania, uwzględniając osiągnięcia sportowe, za które zawodnicy otrzymują wyróżnienia i nagrody – art. 28 ust. 2 cyt. ustawy. Jednostki samorządu terytorialnego mogą przyznawać wyróżnienia i nagrody trenerom i działaczom zasłużonym w osiąganiu wyników, o których mowa w ust. 1. Przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio – art. 28 ust. 3 ustawy o kulturze fizycznej.

Stosownie do art. 37 ust 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. z 2005r. Nr 155, poz. 1298 ze zm.) zawodnikom, którzy osiągnęli wysokie wyniki sportowe w międzynarodowym współzawodnictwie sportowym lub w krajowym współzawodnictwie sportowym, mogą być przyznawane wyróżnienia i nagrody ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Jednostki samorządu terytorialnego mogą przyznawać nagrody trenerem i działaczom zasłużonym w osiąganiu wyników, o których mowa w ust. 1 – art. 37 ust. 3a ustawy o sporcie kwalifikowanym. Natomiast z ust. 4 cytowanego powyżej artykułu wynika, iż organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, określi warunki i tryb przyznawania wyróżnień i nagród, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 3a, rodzaje wyróżnień i nagród oraz wysokość nagród pieniężnych.

Z powyżej powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż “przychody z uprawiania sportu”, zostały wymienione wśród tytułów przychodów w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zostały one zakwalifikowane przez ustawodawcę do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Trzeba bowiem podkreślić, że przychody z uprawiania sportu to nie tylko przychody ze sportu profesjonalnego (uprawianego w celach zarobkowych), ale każde przychody otrzymywane przez zawodników o ile pozostają one w związku z uprawianą dyscypliną sportową.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 42 ust. 1 płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11) – art. 42 ust. 2 ww. ustawy.

Reasumując, przychody jakie uzyskiwać będą osoby fizyczne z tytułu osiągnięcia wysokich wyników sportowych we współzawodnictwie sportowym przyznawanych w formie pieniężnej jako nagrody i wyróżnienia stanowić będą przychody z działalności wykonywanej osobiście w ramach uprawiania określonej dziedziny sportowej.

Zaznaczyć jednakże należy, że do kategorii przychodów wymienionych w art. 13 ust. 2 cyt. ustawy zalicza się między innymi przychody z działalności trenerskiej, z uprawiania sportu (w tym stypendia sportowe) oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych. W tej kategorii nie będą mieściły się natomiast przychody działaczy zasłużonych w osiąganiu wyników sportowych, o których mowa w art. 37 ust. 3a ustawy o sporcie kwalifikowanym oraz w art. 28 ust. 3 ustawy o kulturze fizycznej, ponieważ przychody te nie są przychodami z uprawiania sportu, o których mowa w art. 13 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego, stanowisko wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj