Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-103/09/KO
z 15 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-103/09/KO
Data
2009.04.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
szpital
wyroby medyczne


Istota interpretacji
Według jakiej stawki VAT należy opodatkować czynności opracowywania projektów i instalowania gazów medycznych w jednostkach służby zdrowia?



Wniosek ORD-IN 866 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedsiębiorstwa przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2009r. (data wpływu 3 lutego 2009r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2009r. (data wpływu 10 marca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku od towarów i usług dla opracowania projektu i instalacji gazów medycznych w jednostce służby zdrowia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2009r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem w dniu 9 marca 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku od towarów i usług dla opracowania projektu i instalacji gazów medycznych w jednostce służby zdrowia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką wykonującą roboty budowlane, remontowe, oraz instalacji w zakresie instalacji gazowych, sanitarnych i elektrycznych. Wnioskodawca wykonuje obecnie remont w jednostce służby zdrowia budynku szpitala - PKOB 1264 polegający na: wymianie stolarki okiennej i drzwiowej, wznoszeniu ścianek działowych, tynkowaniu, wymianie połaci dachowej i elewacji zewnętrznej oraz wymianie instalacji sanitarnych, elektrycznych i gazowych. W ramach ww. prac Wnioskodawca wykonuje instalację gazów medycznych. Powyższe instalacje w świetle obowiązujących przepisów ustawy o wyrobach medycznych z dnia 20 kwietnia 2004r. Dz. U. Nr 93 poz. 896 dyrektywy medycznej 93/42/EWG Systemy Sprężonych Gazów Medycznych i Próżni" (taka nazwa zgodnie z normą PN-EN 737-3 nosi instalacja zasilana w gazy medyczne) i zgodnie z rozporządzeniem ministra zdrowia z dnia 30 kwietnia 2004r. Dz. U. Nr 100 poz. 1027 por-3 jest wyrobem medycznym. Jako produkt jednostkowy instalacja gazów medycznych, wykonana według własnego projektu szpitala nie podlega wprowadzeniu do obrotu i nie podlega zgłoszeniu do rejestru wyrobów medycznych. Występując w przetargach publicznych i składając oferty na instalację gazów medycznych Wnioskodawca jest zobowiązany podać zamawiającemu wartość brutto za wykonane powyższej usługi. Stawka podatku ma więc wpływ na wartość końcową ofert Wnioskodawcy, a w konsekwencji na jej konkurencyjność. Na podstawie indywidualnych interpretacji wydanych przez właściwych naczelników urzędów skarbowych wiele firm na rynku stosuje obniżoną 7% stawkę podatkową.

Pismem z dnia 9 marca 2009r. Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny w następujący sposób:

Jedynym profilem działalności Wnioskodawcy jest:

  • specjalistyczne wykonawstwo instalacji gazów medycznych dla potrzeb jednostek służby zdrowia,
  • projektowanie ww. instalacji gazów medycznych,
  • kompleksowa usługa i serwis instalacji gazów medycznych wraz z centralnymi źródłami zasilania.

Po zakończonych robotach montażowych przeprowadza ich certyfikację na zgodność z Dyrektywą dla Wyrobów Medycznych 93/42/EEC normą EN ISO 13485:2003+AC:2007 i wystawia stosowną deklarację zgodności w tym zakresie oraz oznacza ją znakiem CE przez jednostkę nominowaną.

Taska instalacja zgodnie z Dyrektywą Medyczną 93/42/EWG i zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 30 kwietnia 2004r. (Dz. U. 100 poz. 1027 poz. 3) jest wyrobem medycznym i jako produkt jednostkowy

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Według jakiej stawki VAT należy opodatkować czynności opracowywania projektów i instalowania gazów medycznych w jednostkach służby zdrowia...

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na art. 41 ust. 2 ustawy, stawką właściwą dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 w poz. 106 - jako wyrób medyczny bez względu na symbol PKWiU - jest 7% . Faktura wystawiona na szpital powinna składać się z dwóch pozycji: - pierwsza jako roboty budowlane i instalacje sanitarne, elektryczne i gazowe (inne niż gazy medyczne) - opodatkowane stawką VAT 22%, - druga jako gazy medyczne - opodatkowane stawką VAT 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), organy podatkowe przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej.

Oznacza to, że organy podatkowe nie mają umocowania prawnego do dokonywania interpretacji przepisów prawa innych niż przepisy prawa podatkowego. Zatem, tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji wyrobów medycznych i udzielania informacji, czy projektowany i instalowany przez Wnioskodawcę w szpitalu wyrób jest wyrobem medycznym w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 ze zm.), nie jest też organem uprawnionym do badania czy spełnione zostały uregulowania związane z wprowadzeniem wyrobu do obrotu, określone w powołanej ustawie o wyrobach medycznych. Właściwym organem w sprawie klasyfikowania i kwalifikowania wyrobów medycznych jest bowiem Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (art. 15 ustawy o wyrobach medycznych).

W związku z powyższym odnosząc się do kwestii zastosowania stawki podatku VAT dla przedmiotowego wyrobu medycznego należy odwołać się do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Ustawodawca przez towary rozumie rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6).

Wysokość opodatkowania regulują przepisy Działu VIII ww. ustawy (art. 41-85).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 106 załącznika nr 3 do ww. ustawy wymienione zostały wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika - bez względu na symbol PKWiU.

Powyższy zapis oznacza, że 7% stawka podatku VAT ma zastosowanie wyłącznie do wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - innych niż towary związane z ochroną zdrowia wymienione w pozostałych pozycjach załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Wyrobem medycznym zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawa o wyrobach medycznych jest narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędnie do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

  1. diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,
  2. diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,
  3. badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego,
  4. regulacji poczęć

-który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi, lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane.

Z cytowanego wyżej przepisu wynika, że to wytwórca decyduje czy wyrób jest wyrobem medycznym czy też nim nie jest, zgodnie z przewidywanym zastosowaniem tego wyrobu.

Zgodnie z art. 51 ust. 1 ww. ustawy o wyrobach medycznych Prezes Urzędu prowadzi rejestr wyrobów medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzenie do obrotu i do używania. Na podstawie art. 52 ust. 1 ww. ustawy wytwórca, autoryzowany przedstawiciel, importer, podmiot odpowiedzialny za wprowadzenie do obrotu wyrobu medycznego, podmiot zestawiający wyroby medyczne lub podmiot dokonujący sterylizacji, o których mowa w art. 8, mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dokonuje zgłoszenia do Rejestru wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia lub aktywnego wyrobu medycznego do implantacji przed pierwszym wprowadzeniem go do obrotu lub do używania.

Według opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku instalacja gazów medycznych jest wyrobem medycznym, a wykonana według własnego projektu szpitala nie podlega wprowadzeniu do obrotu i nie podlega zgłoszeniu do rejestru wyrobów medycznych.

W świetle powyższego opracowanie projektu i instalowanie gazów medycznych w szpitalu opodatkowane będzie stawką podatku VAT w wysokości 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT.

Jak wskazano zatem w rozstrzygnięciu niniejszej interpretacji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, o ile wyniku czynności, o których mowa we wniosku o pisemną interpretację powstaje wyrób medyczny.

Ponadto niniejsza interpretacja nie ocenia prawidłowości wystawienia przez Wnioskodawcę faktury za roboty budowlane i instalacje sanitarne, elektryczne i gazowe (inne niż gazy medyczne), bowiem nie było to przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj