Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-47/09/JP
z 27 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-47/09/JP
Data
2009.02.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
koszt kwalifikowany
odliczenia


Istota interpretacji
możliwość odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. „Budowa zbiornika retencyjnego … na rzece …”



Wniosek ORD-IN 769 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2009r. (data wpływu 16 stycznia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lutego 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. „Budowa zbiornika retencyjnego … na rzece …” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. „Budowa zbiornika retencyjnego … na rzece …”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 lutego 2009r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 lutego 2009r. znak IBPP4/443-47/09/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Województwo x jest beneficjentem projektu kluczowego pn. „Budowa zbiornika retencyjnego … na rzece …” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa x na lata 2007 - 2013.

Numer i nazwa Osi Priorytetowej w ramach projektu - 4 Ochrona środowiska.

Numer i nazwa Działania w ramach osi priorytetowej programu - 4,2 Zabezpieczenie przeciwpowodziowe.

Przedmiotem inwestycji jest budowa zbiornika retencyjnego „…” w dolinie rzeki … w km 61 + 500, na wysokości … w gminach … i …. Rzeka … wpada do … (jest jej prawym dopływem) zaraz za wsią .

Projektowany obiekt należy do przedsięwzięć melioracyjnych podstawowych i z punktu widzenia zadań gospodarki wodnej będzie między innymi:

  • retencjonował wodę,
  • transformował falę powodziową,

a ponadto:

  • zapewni wodę do ochrony przeciwpożarowej dla pobliskich wsi i obszarów leśnych,
  • pozwoli na rozwój wypoczynku, sportów wodnych i wędkarstwa,
  • zapewni wodę do nawodnień rolniczych.

Beneficjentem projektu Kluczowego pn. „Budowa zbiornika retencyjnego … na rzece …” jest Województwo x. Zgodnie z art. 31 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie województwa zarząd województwa jest organem wykonawczym województwa, który realizuje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych. W związku z tym faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Samorząd Województwa x.

W związku z wymogami ww. projektu Województwo x jako beneficjent zobowiązany jest dołączyć indywidualną interpretację „czy w odniesieniu do realizowanego przez Województwo projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT".

Ponadto jak wyjaśniono w piśmie z dnia 25 lutego 2009r. Wnioskodawca (Urząd Marszałkowski Województwa x) jest czynnym zarejestrowanym małym podatnikiem VAT, który zgodnie z art. 2 ust 25 ustawy o podatku od towarów i usług, składa deklaracje VAT-7 K.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie zakłada osiągania jakichkolwiek przychodów.

Realizacja projektu mieści się w zakresie zadań nałożonych ustawą o samorządzie województwa (art. 14 ust. 1 pkt 9 stanowi, że samorząd województwa wykonuje zadania w zakresie gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpowodziowej).

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie przewiduje osiągania jakichkolwiek przychodów (a zatem realizacja nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego przez Województwo x projektu kluczowego pn. „Budowa zbiornika retencyjnego … na rzece …” istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, Województwo x nie jest płatnikiem podatku VAT, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu.

Województwo x w ramach realizacji zadania własnego ma za zadanie kompleksowe uregulowanie gospodarki przeciwpowodziowej w Gminie … i … w województwie x.

Budowa zbiornika retencyjnego pozwoli znacząco poprawić sytuację ochrony przeciwpowodziowej w obszarze objętym projektem, zaspokoi potrzeby wodne dla rolnictwa w tym rejonie.

Rezultaty można zdefiniować jako korzyści, jakie wynikną bezpośrednio po zakończeniu projektu, tj:

  • powierzchnia terenu zabezpieczona przed powodzią - 1604,2 ha,
  • liczba miejscowości zabezpieczonych przed powodzią - 7 szt.,
  • liczba osób zabezpieczonych przed powodzią - 46 068 osób (… - 38 768 osób, … - 7 300 osób.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., ost. zm. Dz. U. z 2008r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ww. przepis jest powtórzeniem w niezmienionym brzmieniu uregulowania obowiązującego do dnia 30 listopada 2008r. § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

W myśl art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie województwa (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.) organy samorządu terytorialnego działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpowodziowej, a w szczególności wyposażenia i utrzymania wojewódzkich magazynów przeciwpowodziowych (art. 14 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie województwa w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

Organami samorządu województwa są sejmik województwa i zarząd województwa - art. 15 ustawy o samorządzie województwa. Zarząd województwa jest organem wykonawczym województwa, w skład którego wchodzi m.in. marszałek województwa (art. 31 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie województwa). Marszałek województwa organizuje pracę zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego, kieruje bieżącymi sprawami oraz reprezentuje województwo na zewnątrz.

Zarząd województwa wykonuje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub wojewódzkich osób prawnych – art. 45 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotowy projekt jest realizowany na potrzeby Urzędu w celu wykonania przez niego zadań publicznych, gdyż to Urząd Marszałkowski jako jednostka organizacyjna województwa, zapewnia obsługę administracyjną, organizacyjną i techniczną zarządu województwa.

W związku z powyższym nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Województwo, a tym samym Urząd Marszałkowski jako organ wykonawczy województwa, jako jednostki samorządu terytorialnego, korzystają ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Ponadto jak wskazał Wnioskodawca realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Biorąc zatem pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektem nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj