Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/4160/22/09-3/AM
z 15 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/4160/22/09-3/AM
Data
2009.06.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
diety
działalność wykonywana osobiście
funkcja
samorząd
związek zawodowy


Istota interpretacji
Przyznana Wnioskodawczyni – Prezesowi Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego dieta z dniem 1 stycznia 2009 r. w wysokości 500 zł miesięcznie w kontekście zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



Wniosek ORD-IN 293 kB



Na podstawie art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r., Nr 153, poz. 1270 ze zm.), w zw. z art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów, po ponownym rozpoznaniu sprawy wskutek skargi Pani na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 26 stycznia 2009 r. nr ILPB2/415-706/08-2/ES dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego, otrzymywanej diety z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego


postanawia

  1. uwzględnić skargę w całości
  2. uchylić zaskarżoną interpretację indywidualną i uznać za prawidłowe stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zdarzenia przyszłego.


UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego, otrzymywanej diety z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni pełni z wyboru funkcję Prezesa Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego. Zainteresowana jest osobą urlopowaną do pracy związkowej, bez świadczenia pracy, z poborami z placówki. Od dnia 1 stycznia 2009 r. Prezes Okręgu X ZNP przyznał Jej – z funduszy związkowych Oddziału pochodzących wyłącznie ze składek członkowskich – dietę w wysokości 500 zł miesięcznie. Ponadto Zainteresowana wyjaśniła, iż Oddział nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – przyznana dieta jest zwolniona z podatku dochodowego...

Wnioskodawczyni wyraziła pogląd, że przyznana dieta powinna być nieopodatkowana - ponieważ pełniona funkcja jest funkcją społeczną (bez żadnej umowy o pracę i dodatkowego wynagrodzenia z tego tytułu ze strony ZNP).

W wydanej w dniu 26 stycznia 2009 r. interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu – działając w imieniu Ministra Finansów na mocy upoważnienia wynikającego z § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – uznał stanowisko Wnioskodawczyni za nieprawidłowe.

W wydanej interpretacji stwierdzono, iż przyznana Wnioskodawczyni dieta nie będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Interpretację skutecznie doręczono w dniu 29 stycznia 2009 r.

W dniu 6 lutego 2009 r. do tut. organu, wpłynęło wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, w związku z wydaniem interpretacji indywidualnej z dnia 26 stycznia 2009 r. znak ILPB2/415-706/08-2/ES.

W powyższym wezwaniu Strona nie zgodziła się ze stanowiskiem zawartym w wydanej interpretacji, wyrażając pogląd, że zwolnienie od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie dotyczy tylko diet przysługujących posłom, senatorom, radnym organów samorządowych.

W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa z dnia 5 marca 2009 r. znak ILPB2/415W-14/09-2/AM, skutecznie doręczonej w dniu 12 marca 2009 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu, stwierdził brak podstaw do zmiany interpretacji indywidualnej.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej opis zdarzenia przyszłego oraz uwagi zawarte w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa stwierdzono, że wypłacane kwoty z tytułu diet związanych z pełnieniem funkcji we władzach Związku Nauczycielstwa Polskiego nie mogą być utożsamiane ze świadczeniem otrzymywanym przez osoby pełniące obowiązki społeczne lub obywatelskie.

Wobec powyższego otrzymana przez Wnioskodawczynię kwota pieniężna nie może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W dniu 30 marca 2009 r. do Biura Krajowej Interpretacji Podatkowej w Lesznie wpłynęła skarga Pani na interpretację indywidualną z dnia 26 stycznia 2009 r. nr ILPB2/415-706/08-2/ES.

W skardze Strona wnosi o uwzględnienie skargi i uchylenie przedmiotowej interpretacji. Ponadto zarzuca interpretacji przepisów prawa podatkowego naruszenie przepisów prawa materialnego przez niewłaściwą interpretację i błędne zastosowanie art. 13 pkt 7 oraz art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także błąd w ustaleniach faktycznych, polegający na przyjęciu, że Prezes Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego nie wykonuje czynności związanych z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich.

W uzasadnieniu skargi Zainteresowana stwierdza, że przedstawiona interpretacja indywidualna jest nieprawidłowa, bowiem w orzecznictwie utrwalił się pogląd, że o pełnieniu obowiązków obywatelskich (społecznych) można mówić, gdy dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi, jako obywatel, jako reprezentant pewnej społeczności. Nie znajduje również uzasadnienia pogląd jakoby zwolnienie od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 dotyczyć miało tylko diet przysługujących posłom, senatorom, radnym organów samorządowych. Tak więc definicja czynności związanych z obowiązkami społecznymi i obywatelskimi jest zdecydowanie szersza niż określona w uzasadnieniu powyższej interpretacji. Organ skarbowy wskazał, iż członkowie ZNP nie reprezentują całej społeczności. Natomiast orzecznictwo zakłada, iż zawiadywanie sprawami państwowymi, jako obywatel, może dotyczyć pewnej wyodrębnionej społeczności, jaką w opisanym stanie faktycznym stanowią nauczyciele oraz inni pracownicy zatrudnieni w szkołach i placówkach oświatowych.

Skarżąca wskazuje, iż w omawianej interpretacji zaznaczono także, że art. 1 i art. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych stanowią, że przynależność do związku zawodowego oraz sprawowanie funkcji w jego organach statutowych jest dobrowolne i nie wiąże się z realizacją obowiązków czy zadań publicznych i państwowych.

Strona nie zgadza się z powyższym stwierdzając, że Prezes Oddziału ZNP wykonuje swoje obowiązki statutowe społecznie.

W ocenie Zainteresowanej ww. przepisy ustawy o związkach zawodowych określają i definiują pojęcie związku zawodowego oraz określają krąg podmiotów uprawnionych do tworzenia związku. Natomiast szczegółowe uprawnienia związków zawodowych zostały ustanowione w rozdziale 3 ustawy o związkach zawodowych (art. 19 - 251). Są to uprawnienia związane z realizacją obowiązków państwowych w szczególności obowiązku dbania o jakość prawa w zakresie spraw objętych zadaniami związków zawodowych, na każdym szczeblu jego tworzenia i obowiązywania. W ocenie Skarżącej należy przyjąć, iż radny wykonując prawo inicjatywy uchwałodawczej (wraz z innymi radnymi) lub wyrażając swoją opinię w zakresie projektów uchwał realizuje w ten sposób obowiązek czy zadanie publiczne lub państwowe. Zatem jeśli przedstawiciel związku, na podstawie upoważnienia ustawowego, realizuje te same zadania (art. 19 i 20 ustawy o związkach zawodowych) w zakresie związanym z działaniem związku, to należy stwierdzić, iż tak jak radny realizuje w ten sposób obowiązek, czy zadanie publiczne lub państwowe.

Zdaniem Skarżącej, nie można również w tym stanie faktycznym pominąć zapisów Statutu ZNP. Artykuł 5 i 6 Statutu ZNP określa cele i sposoby jego realizacji. Oczywistym jest, że cele te realizują statutowe organy ZNP, w tym terenowe Oddziały ZNP i pochodzący z wyborów Prezesi Oddziałów. Analiza celów prowadzi do wniosku, że Prezes Oddziału, jako reprezentant określonej społeczności w terenie (pracowników oświaty, pracowników samorządowych, emerytów, rencistów, bezrobotnych) bierze udział w rozwiązywaniu najważniejszych problemów tej społeczności - przy czym za pracę tę nie pobiera wynagrodzenia.


Na poparcie swego stanowiska Strona wskazuje wyroki:

  • Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 listopada 1997 r. U 6/97 OTK ZU 1997/5-6 poz. 65,
  • Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 17 października 2007 r. I SA/Ke 320/2007.


Zatem Skarżąca stoi na stanowisku, iż jeśli zostanie przyznana Jej dieta, to powinna ona podlegać zwolnieniu określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 17, ponieważ zostały spełnione wszystkie określone warunki związane ze zwolnieniem, tj. wykonuje czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich.

Odpowiedzi na zarzuty zawarte w skardze Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu dokonał pismem z dnia 27 kwietnia 2009 r. nr ILPB2/4160-22/09-2/AM. W piśmie tym tut. organ podtrzymał stanowisko zawarte w interpretacji i odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa powielając swoją argumentację.

W myśl art. 54 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi organ, którego działanie lub bezczynność zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy.


Korzystając z ww. uprawnienia Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza co następuje.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zatem wszelkie dochody nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Zwolnienie dotyczące tego rodzaju diet obejmuje przychody ze źródła określonego w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis ten stanowi, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Wyłączenie, o którym mowa w cytowanym przepisie, odnosi się do przychodów otrzymanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (art. 13 pkt 7 ustawy).

Nie ma zatem wątpliwości, iż diety i inne kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powołania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych nie mieszczą się w zakresie zwolnienia przedmiotowego, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stosownie do treści art. 16 ust. 1 Statutu Związku Nauczycielstwa Polskiego, ZNP tworzy następujące ogniwa organizacyjne:

  1. okręgi,
  2. oddziały,
  3. ogniska.


W świetle art. 16 ust. 4 ww. Statutu poszczególne ogniwa organizacyjne ZNP nie posiadają osobowości prawnej, z zastrzeżeniem art. 66.

Zgodnie z art. 66 ww. Statutu, działające w pionie szkolnictwa wyższego i nauki zakładowe organizacje posiadają osobowość prawną.

Z powyższego wynika, iż poszczególne ogniwa organizacyjne ZNP, tj. okręgi, oddziały i ogniska nie posiadają osobowości prawnej, z wyjątkiem działających w pionie szkolnictwa wyższego i nauki zakładowych organizacji.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawczyni wskazała, iż pełni społecznie z wyboru funkcję Prezesa Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego. Od 1 stycznia 2009 r. Prezes Okręgu X ZNP we W przyznaje Zainteresowanej z funduszu Oddziału, pochodzącego wyłącznie ze składek członkowskich, dietę w wysokości 500 zł.

Zatem tut. Organ uznaje, iż uzyskana dieta jest przychodem, o którym mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podarku dochodowym od osób fizycznych, bowiem zgodnie ze Statutem Związku Nauczycielstwa Polskiego, Oddział Związku nie posiada osobowości prawnej. W związku z tym świadczenie otrzymywane przez Prezesa Oddziału nie należy do przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (art. 13 pkt 7).

Tym samym należy uznać, że przyznana dieta korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Mając powyższe na względzie postanawia się jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj