Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-172/08/NG
z 9 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-172/08/NG
Data
2009.03.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
spadek
sprzedaż nieruchomości


Istota interpretacji
czy przychód uzyskany ze sprzedaży gospodarstwa rolnego częściowo zabudowanego budynkiem mieszkalnym i gospodarczym o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 648 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani Marii Ł. przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2008r. (data wpływu do tut. Biura 19 grudnia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu sprzedaży gruntów rolnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2008r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu sprzedaży gruntów rolnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni na mocy postanowienia Sądu z dnia 28 listopada 2007r. z bratem i siostrą nabyła prawo do spadku po zmarłej 26 maja 2007r matce. Każde z rodzeństwa stało się właścicielem 1/3 działek oznaczonych nr: 1992, 1993, 1997, 2001/1, 2004 o łącznej powierzchni 1,78 ha (1 hektar 780 metrów kwadratowych).

Jedna z działek zabudowana jest budynkiem mieszkalnym drewnianym, stodołą drewnianą oraz stajnią z pustaków żużlowych. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów, wydanym przez Starostwo Powiatowe w dniu 27 lipca 2007r oraz 17 czerwca 2008r. działka ta stanowi grunty rolne zabudowane, rowy łąki trwałe oraz grunty rolne. Pozostałe działki to grunty orne, rowy, łąki trwałe. Z zaświadczenia wydanego przez Urząd Gminy z dnia 16 listopada 2007.r (akt notarialny) i z dnia 27 listopada 2008r. wynika, że działki o numerach 1992, 1993, 1997, 2004 były przeznaczone pod uprawy rolne, natomiast działka 2001/1 w części była przeznaczona pod zabudowę mieszkalną, zgodnie z Kierunkiem Studium Gminy zatwierdzonym Uchwałą Rady Gminy z dnia 27 stycznia 2000r. z zaświadczenia wynika, że Gmina nie posiada aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego.

Sprzedawana nieruchomość, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym stanowi gospodarstwo rolne.

W dniu 16 czerwca 2008r. została zawarta umowa sprzedaży niezabudowanych nieruchomości utworzonych z działek 1992, 1993 i 1997 o powierzchni 0,44 z małżeństwem, które nabyło te nieruchomości celem powiększenia gospodarstwa rodzinnego i wejdą one w skład stanowiącego ich własność gospodarstwa rolnego.

W dniu 16 czerwca 2008r. została zawarta również warunkowa umowa, a w dniu 16 lipca 2008r. umowa sprzedaży przenosząca własność niezabudowanej nieruchomości o nr 2004 oraz w części zabudowanej nieruchomości o nr 2001/1 o łącznej powierzchni 1,34 ha z kontrahentem, który nie oświadcza w jakim celu kupił przedmiotową nieruchomość ale też nie oświadcza, że nie będzie prowadził gospodarstwa rolnego. Z zaświadczenia z Urzędu Gminy wynika, że jest jego właścicielem czyli kupił to gospodarstwo z zamiarem jego dalszego prowadzenia i w związku z tym grunty te nie utraciły charakteru rolnego.

Wnioskodawczyni do wniosku dołączyła postanowienie Sądu, akty notarialne z dnia 16 czerwca 2008r. i 16 lipca 2008r., wypis z rejestru gruntów z 27 lipca 2007r. i 17 czerwca 2008r., zaświadczenie z Urzędu Gminy o planie zagospodarowania Gminy, z Urzędu Gminy kontrahenta o posiadaniu gospodarstwa rolnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód uzyskany ze sprzedaży gospodarstwa rolnego częściowo zabudowanego budynkiem mieszkalnym i gospodarczym o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Wnioskodawczyni uważa, że przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowych nieruchomości jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nieruchomości zostały sprzedane na powiększenie gospodarstwa rolnego oraz nie utraciły w związku ze sprzedażą charakteru rolnego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 06 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) zmieniono zasady zwolnienia z opodatkowania dochodów ze zbycia nieruchomości i praw, uzyskanych od dnia 01 stycznia 2009r.

Jednakże zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej, do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007r. do dnia 31 grudnia 2008r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r.

Z przedstawionego stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że wnioskodawczyni udział w przedmiotowych działkach nabyła w drodze spadku po matce zmarłej w dniu 26 maja 2007r.

W myśl art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Oznacza to, iż dniem nabycia przez wnioskodawczynię i pozostałych spadkobierców spadku jest data śmierci spadkodawcy. Tym samym, do sprzedaży udziału w przedmiotowych działkach nabytych w spadku po matce będą miały zastosowanie przepisy w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r.

Zatem w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Podstawą obliczenia podatku zgodnie z art. 30e ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn (art. 22 ust. 6d ustawy).Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

W świetle powyższego należy, stwierdzić, że sprzedaż nabytych po 1 stycznia 2007r. niezabudowanych gruntów podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym.

Jednakże przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu na dzień 31 grudnia 2008r., zwalnia jednak od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 136 poz. 969 ze zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż zwolnienie przychodów ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od podatku dochodowego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

  • grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będące własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru. Utrata charakteru rolnego lub leśnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia.

Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu, nawet wówczas, gdy nieruchomość taka umiejscowiona jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych. Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez urząd skarbowy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawczyni sprzedała udział w działkach o nr 1992, 1993 i 1997 o powierzchni 0,44 ha oznaczone jako grunty orne, rowy, łąki trwałe oraz, że nabywcy dokonali kupna ww. działek w celu powiększenia gospodarstwa rodzinnego i wejdą one w skład stanowiącego ich własność gospodarstwa rolnego. Należy więc stwierdzić, że przychód uzyskany ze sprzedaży ww. działek o nr 1992, 1993, 1997, które w wyniku sprzedaży stworzą lub staną się częścią gospodarstwa rolnego w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast odnośnie sprzedaży przez wnioskodawczynię udziału w działkach o nr 2001/1 i 2004 należy zauważyć, iż wnioskodawczyni nie posiada wiedzy, czy na gruncie tym jest lub nie jest prowadzona inna działalność niż rolnicza, nie jest znany faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości. Jeżeli wnioskodawczyni nie są znane ani zamiary z jakimi nabywca gruntu dokonał jego zakupu ani sposób faktycznego wykorzystania po zakupie tego gruntu, to nieuprawnionym jest twierdzenie wnioskodawczyni, iż w wyniku sprzedaży nie zmieni się charakter gruntu. Brak jakiejkolwiek wiedzy zbywającego grunt rolny o zamiarach nabywcy co do sposobu wykorzystania tego gruntu, eliminuje możliwości zastosowania przez zbywającego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Biorąc zatem powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż przychód uzyskany przez wnioskodawczynię ze sprzedaży udziału w działkach o nr 2001/1, 2004 nie będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy. Przychód ten będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 28 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, ponieważ wnioskodawczyni uważa, iż cały uzyskany przychód ze sprzedaży nieruchomości jest wolny od podatku dochodowego jej stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku wnioskodawczyni dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj