Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-550/09-2/AT
z 25 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-550/09-2/AT
Data
2009.06.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
gmina
przekazanie nieodpłatne
zadania publiczne


Istota interpretacji
Czy Gminie realizującej projekt pn. „Rozbudowa (…)” przysługuje prawo do odliczeń podatku VAT naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot?



Wniosek ORD-IN 640 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2009 r. (data wpływu 8 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pn. „Rozbudowa (…)” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pn. „Rozbudowa (…)”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina chce wystąpić z wnioskiem o wsparcie z Regionalnego Programu (…) na projekt pn. „Rozbudowa (…)”. Głównym celem ww. projektu jest zapewnienie mieszkańcom Gminy świadczenia profesjonalnych usług medycznych o wysokim standardzie poprzez poprawę i rozbudowę infrastruktury ochrony zdrowia. W wyniku realizacji projektu oczekuje się poprawy opieki zdrowotnej społeczności lokalnej z obszaru całej Gminy. Rozbudowa i modernizacja oraz wyposażenie ośrodka zdrowia w odpowiedni sprzęt znacząco wpłynie na poprawę świadczenia usług medycznych. Realizacja projektu ma pozytywny wpływ na wczesne diagnozowanie leczenia i rehabilitacji. Po realizacji przedsięwzięcia właścicielem oraz zarządcą sprzętu medycznego i mebli oraz budynku, w którym mieści się Gminny Ośrodek Zdrowia będzie Gmina. Usługi medyczne w wyremontowanym budynku świadczyć będzie Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej, z którym Gmina podpisze umowę na wynajem pomieszczeń. Zgodnie z dokumentem narodowe strategiczne ramy odniesienia 2007-2013 krajowe wytyczne dotyczące kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i funduszy spójności w okresie programowania 2007-2013 podatek od towarów i usług (VAT) może być uznany za kwalifikowany tylko wtedy, gdy został faktycznie poniesiony przez beneficjenta oraz beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT. Zgodnie z przepisami prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przysługuje podmiotom mającym statut podatnika VAT oraz zakupione przez beneficjenta towary i usługi wykorzystywane są przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie realizującej projekt pn. „Rozbudowa (…)” przysługuje prawo do odliczeń podatku VAT naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei, w myśl § 13 ust. 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się z podatku VAT czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego i w świetle ustawy o samorządzie gminnym posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Wykonując zadania wykraczające poza zakres zadań publicznych gmina jest podatnikiem VAT. Gmina wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych w związku z tym posiada status podatnika podatku VAT. Zgodnie z powołanym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie wówczas, gdy zakupione towary i usługi będą służyły czynnością opodatkowanym. W przedmiotowej sprawie warunek ten będzie spełniony, gdyż po zakończeniu rozbudowy i modernizacji budynku Gminnego Ośrodka Zdrowia Gmina podpisze umowę na wynajem pomieszczeń z Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, który będzie świadczył usługi medyczne dla mieszkańców Gminy. W związku z tym, iż Gmina w zakresie realizacji przedmiotowego zadania spełnia obydwa warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (jest podatnikiem podatku VAT oraz zakupione przez Gminę towary będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT) przysługuje jej prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT naliczonego przy nabywaniu towarów i usług związanych z ww. projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Z przepisu tego wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ochrony zdrowia (art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku wynika, że Gmina zamierza się ubiegać o dofinansowanie projektu polegającego na rozbudowie i modernizacji oraz wyposażeniu budynku Gminnego Ośrodka Zdrowia. Przedmiotowa inwestycja realizowana będzie w ramach Regionalnego Programu (…). Głównym celem ww. projektu jest zapewnienie mieszkańcom Gminy profesjonalnych usług medycznych o wysokim standardzie poprzez poprawę i rozbudowę infrastruktury ochrony zdrowia. Po realizacji przedsięwzięcia właścicielem oraz zarządcą sprzętu medycznego i mebli oraz budynku, w którym mieści się Gminny Ośrodek Zdrowia będzie Gmina. Natomiast, usługi medyczne w wyremontowanym budynku świadczyć będzie Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej, z którym Gmina podpisze umowę na wynajem pomieszczeń. Zatem, zakupione przez Gminę towary będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa wyżej, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, według art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, że przekazanie Niepublicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej przez Gminę pomieszczeń znajdujących się w wyremontowanym budynku GOZ do odpłatnego używania na podstawie umowy najmu i tym samym czerpania pożytków z przedmiotu umowy najmu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wobec tego, towary i usługi nabywane przez Gminę w ramach realizacji projektu będą związane z czynnościami wykonywanymi na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej. W takiej sytuacji, Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wynajmując przedmiotowe pomieszczenia będzie świadczyć usługi, które nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, mimo że czynności te związane będą z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z powyższych unormowań i przedstawionych okoliczności wynika, że w omawianej sprawie warunek ten zostanie spełniony.

W konsekwencji należy stwierdzić, że Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Prawo to będzie przysługiwało z uwagi na związek poniesionych na inwestycję wydatków z czynnościami opodatkowanymi, w postaci uzyskiwanych dochodów z tytułu zawartej umowy najmu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj