Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-402/09/MO
z 2 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-402/09/MO
Data
2009.07.02


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
przekształcanie podmiotów
specjalna strefa ekonomiczna
spółka jawna
spółka kapitałowa
spółka osobowa
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
utrata prawa do zwolnienia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy w sytuacji przekształcenia Spółki Jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie art. 551 § 1 oraz art. 571 Kodeksu spółek handlowych, gdzie przekształcenie łączyć się będzie z sukcesją uniwersalną (art. 553 K.s.h.), spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała w wyniku przekształcenia, będzie uprawiona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przewidzianego przez art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, na podstawie uzyskanego przez Spółkę Jawną Zezwolenia na działalność na terenie SSE (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) ?



Wniosek ORD-IN 737 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 09 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m. in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w wyniku przekształcenia spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością spółka ta będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m. in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w wyniku przekształcenia spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością spółka ta będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Agencja Rozwoju Przemysłu S.A., działając w imieniu Ministra Gospodarki wydała dla wnioskodawcy oraz jego żony - wspólników spółki cywilnej w dniu 21 listopada 2000 r. zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej .

W związku z obowiązkiem przewidzianym przez art. 26 § 4 Kodeksu spółek handlowych, nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółkę jawną. W konsekwencji, Spółka Jawna stała się z mocy prawa (art. 26 § 5 K.s.h.) podmiotem, na który przeszły wszystkie prawa i obowiązki wspólników spółki cywilnej, w tym również prawa z ww.

Zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie SSE. Potwierdzenie przejścia wszystkich praw na Spółkę Jawną nastąpiło poprzez wydanie decyzji na prowadzenie działalności na terenie SSE przez Spółkę Jawną .

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych , w brzmieniu na dzień wydania Zezwolenia dla wnioskodawcy, zezwolenie stanowi podstawę dla każdego ze wspólników Spółki Jawnej do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego. Zwolnienie to wynika również z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych .

Obowiązująca na dzień wydania Zezwolenia treść art. 12 Ustawy o SSE przewidywała, że dochody każdego ze wspólników Spółki Jawnej są zwolnione od podatku dochodowego:

  • całkowicie na okres 10 lat (tj. połowa okresu na jaki została ustanowiona strefa)
  • w części wynoszącej 50% dochodu - w pozostałym okresie na jaki została ustanowiona strefa.

W dniu 1 maja 2004 r. weszła w życie ustawa z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840) . Zgodnie z art. 5 tej ustawy podmiot, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r. - tak jak ma to miejsce w przypadku Spółki Jawnej - zachowuje prawo do zwolnień podatkowych na dotychczasowych zasadach do dnia 31 grudnia 2010 r. Oznacza to, że dochody poszczególnych wspólników Spółki Jawnej z tytułu działalności na terenie SSE korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego całkowicie przez okres 10 lat, tj. do dnia 31 grudnia 2010 r.

W związku z faktem, iż w przyszłości mogą wystąpić następujące zdarzenia:

  • przekształcenie Spółki Jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie art. 551 § 1 oraz art. 571 Kodeksu spółek handlowych, gdzie przekształcenie łączyć się będzie z sukcesją uniwersalną (art. 553 K.s.h.), lub
  • zmiany osobowe w składzie wspólników Spółki Jawnej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w sytuacji przekształcenia Spółki Jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie art. 551 § 1 oraz art. 571 Kodeksu spółek handlowych, gdzie przekształcenie łączyć się będzie z sukcesją uniwersalną (art. 553 K.s.h.), spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała w wyniku przekształcenia, będzie uprawiona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przewidzianego przez art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, na podstawie uzyskanego przez Spółkę Jawną Zezwolenia na działalność na terenie SSE (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) ...

Zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji przekształcenia Spółki Jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie art. 551 § 1 oraz art. 571 Kodeksu spółek handlowych, gdzie przekształcenie łączyć się będzie z sukcesją uniwersalną (art. 553 K.s.h.), spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała w wyniku przekształcenia, będzie uprawiona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przewidzianego przez art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, na podstawie uzyskanego przez Spółkę Jawną Zezwolenia na działalność na terenie SSE.

Zgodnie z art. 551 § 1 oraz art. 571 K.s.h. spółka jawna może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą), np. w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

W myśl art. 553 K.s.h. spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej.

Analogiczna regulacja jest zawarta w art. 93a Ordynacji podatkowej, który stanowi, że osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Powyższa zasada ma zastosowanie również do:

  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
    a) innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    b) spółki kapitałowej;
  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycieudziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

W myśl art. 93d Ordynacji podatkowej przepisy art. 93a mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.

Przepisy K.s.h., jak również Ordynacji podatkowej wprowadzają - w przypadku przekształcenia Spółki Jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością zasadę sukcesji uniwersalnej. Rozumieć przez nią należy wstąpienie następcy prawnego (w tym przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki podatnika, tj. prawa i obowiązki Spółki Jawnej oraz prawa i obowiązki podatnika wspólników Spółki Jawnej.

W konsekwencji, w sytuacji przekształcenia Spółki Jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (na podstawie art. 551 § 1, art. 571 oraz art. 553 K.s.h.), spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała w wyniku przekształcenia, będzie uprawiona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przewidzianego przez art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT na podstawie uzyskanego przez Spółkę Jawną Zezwolenia na działalność na terenie SSE.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. z 2007 r. Dz. U. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Stosownie do art. 16 ust. 1 i ust. 2 w/w ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy. Zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników oraz dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę.

Przedsiębiorcą - w myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. z 2007 r. Dz. U. Nr 155, poz. 1095 ze zm.) jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.

Z powyższego wynika, że zarówno spółka jawna i spółka z o.o. posiada status przedsiębiorcy, co oznacza, iż zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej otrzymuje spółka jako przedsiębiorca, bez względu na to jaki typ spółki handlowej reprezentuje.

Utrata prawa do zwolnienia następuje w sytuacji, gdy przedsiębiorcy zostanie cofnięte zezwolenie na prowadzenie działalności. Podatnicy są wówczas obowiązani do zapłaty podatku za cały okres korzystania z tego zwolnienia.

Artykuł 19 ust. 3 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych stanowi, iż zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:

  1. zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub
  2. rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub
  3. nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.

Powyższy przepis nie wymienia zmiany (przekształcenia) formy prawnej przedsiębiorcy, który uzyskał zezwolenie, jako przesłanki cofnięcia tego zezwolenia.

W myśl art. 553 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej.

Skutki podatkowe przekształcenia spółek zostały unormowane w w/w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

W myśl art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

W świetle powyższego spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała w wyniku przekształcenia spółki jawnej, może wstąpić we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej Spółki.

Zauważyć jednak należy, iż przepisy prawa podatkowego nie regulują problematyki związanej z wydawaniem, zmianami i cofaniem zezwoleń na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej na terenach specjalnej stref ekonomicznych. Zagadnienia te regulowane są przez odrębne przepisy, nie będące przepisami prawa podatkowego, do których interpretacji tut. organ nie jest uprawniony.

Reasumując – przekształcenie Spółki Jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie spowoduje utraty prawa do zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o ile spełnione będą wymogi wynikające z przepisów normujących problematykę zezwoleń na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytania nr 2 i 3 wydano odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj