Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-1311/08-4/EC
Data
2009.02.20


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
koszty uzyskania przychodów
pozarolnicza działalność gospodarcza
samochód
środek trwały
środki pomocowe
wynagrodzenia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1. Czy otrzymana dotacja na realizację projektu, będzie podlegałaopodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych a koszty kwalifikowanew związku z realizacją projektu będą stanowiły kosztyuzyskania przychodu?2. Czy moje dochody z tytułu wykonania pracy asystenta menadżeraprojektu będą korzystać w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego?3. Czy opodatkowaniu w działalności gospodarczej podlega przychódwypłacony z projektu z tytułu przejazdów samochodami stanowiącymi środki trwale firmy?



Wniosek ORD-IN 240 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 04.11.2008 r. (data wpływu 24.11.2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 03.02.2009 r. (data nadania 04.02.2009 r., data wpływu 05.02.2009 r.) złożonym na wezwanie Nr IPPB1/415-1311/08-2/EC z dnia 28.01.2009 r. (data doręczenia 02.02.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • zwolnienia od podatku dochodowego otrzymanej dotacji oraz zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia z tytułu wykonania pracy asystenta menadżera projektu – jest prawidłowe,
  • opodatkowania przychodu wypłaconego Wnioskodawczyni z tytułu przejazdów samochodami stanowiącymi środki trwałe firmy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.11.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego otrzymanej dotacji, zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia z tytułu wykonania pracy asystenta menadżera projektu oraz opodatkowania przychodu wypłaconego Wnioskodawczyni z tytułu przejazdów samochodami stanowiącymi środki trwałe firmy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie działań marketingowo—reklamowych oraz usług w zakresie technologii informatycznych i internetowych. Jest opodatkowana w formie podatku liniowego, zapisów księgowych dokonuje na podstawie podatkowej książki przychodów i rozchodów.

W lipcu 2008 roku została podpisana przez Wnioskodawczynię umowa z Samorządem Województwa L o dofinansowanie projektu: nr priorytetu IX — Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, numer działania 9.1 — Wyrównanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, numer poddziałania 9.1.1 — Zmniejszenie nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej, w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki 2007—2013, numer konkursu …….1/2008.

Na warunkach określonych w umowie instytucja pośrednicząca - Samorząd Województwa L przyznała beneficjentowi – „L”, dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej. Dotacja rozwojowa na realizację projektu wypłacana jest w formie zaliczki, przekazanie kolejnej transzy uzależniona jest od wcześniejszego wydatkowania przez beneficjenta co najmniej 70% otrzymanych transz dotacji rozwojowej i wykazania poniesionych wydatków co najmniej w tej wysokości we wniosku o płatność. Okres realizacji projektu trwa od 01.07.2008 r. do 31.12.2008 r. W ramach projektu Wnioskodawczyni zobowiązana jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji projektu.

Działaniem projektu jest kampania promocyjno—informacyjna na teranie docelowych powiatów kierowana w szczególności do rodziców dzieci w wieku 3—5 lat mieszkających na terenach wiejskich oraz władz samorządowych i lokalnych organizacji pozarządowych w celu zmniejszenia nierówności w stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej.

Planowane działania realizowane są poprzez prowadzenie seminariów, spotkania poprzedzone są kampanią w lokalnych mediach poprzez spoty reklamowe oraz ogłoszenia w prasie, audycje radiowe z udziałem dzieci i wychowanków. Zaplanowane są również działania w ramach kampanii outdoor — opracowanie, druk i rozmieszczenie plakatów, bilbordów, ulotek, broszur. Powyższe działania realizowane są przez personel oraz podwykonawców oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej — za wykonywanie pracy asystenta menadżera projektu przysługuje Wnioskodawczyni wynagrodzenie jako koszt kwalifikowany, który rozliczany jest na podstawie wystawionej przez nią noty księgowej — obciążeniowej.

W ramach projektu przyznane są również środki na przejazdy personelu w wysokości iloczynu przejechanych kilometrów oraz ustalonej stawki za 1 km. W tym celu wykorzystywane są samochody będące środkami trwałymi firmy, które wykorzystywane są również w bieżącej działalności gospodarczej, koszty dotyczące przejazdów w projekcie dokumentowana są na podstawie ewidencji przebiegu pojazdu i wypłacane przelewem na konto bankowe Wnioskodawczyni (w przypadku samochodów stanowiących środki trwale firmy) a w przypadku wyjazdów zamiejscowych pracowników na konta bankowe oddelegowanego pracownika.

Wnioskodawczyni pismem z dnia 03.02.2009 r. (data wpływu 05.02.2009 r.) doprecyzowała opis stanu faktycznego przedstawiony we wniosku ORD-IN poprzez wyjaśnienie, iż:

  • otrzymana dotacja jest przeznaczona w części również na zakup środków trwałych w postaci 2 komputerów wraz z oprogramowaniem systemowym. Pozostała część jest wydatkowana na realizację projektu.
  • odnośnie zadanego pytania nr 3 „Czy opodatkowaniu w działalności gospodarczej podlega przychód wypłacony z projektu z tytułu przejazdów samochodami stanowiącymi środki trwałe firmy..., Wnioskodawczyni prosi o przedstawienie skutków podatkowych wypłaty dla niej jako otrzymującej te środki, z konta projektu na jej konto prywatne należności z tytułu przejazdów samochodami stanowiącymi środki trwałe w prowadzonej przez nią działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymana dotacja na realizację projektu, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych a koszty kwalifikowane w związku z realizacją projektu będą stanowiły koszty uzyskania przychodu...
  2. Czy moje dochody z tytułu wykonania pracy asystenta menadżera projektu będą korzystać w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego...
  3. Czy opodatkowaniu w działalności gospodarczej podlega przychód wypłacony z projektu z tytułu przejazdów samochodami stanowiącymi środki trwale firmy...

Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymana dotacja rozwojowa na realizację projektu korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z tym koszty kwalifikowane poniesione w związku z realizacją projektu nie stanowią kosztu uzyskania przychodu.

Natomiast jej dochody otrzymane z tytułu wynagrodzenia asystenta menadżera projektu korzystają w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni przychód z tytułu przejazdów w projekcie samochodami stanowiącymi środek trwały w firmie podlega opodatkowaniu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Natomiast w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W świetle cytowanego wyżej art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, co do zasady otrzymane środki finansowe (dofinansowanie) stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, z wyjątkiem tej ich (jego) części, która została przeznaczona na nabycie (wytworzenie) środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych).

Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 45 w/w ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Stosownie natomiast do treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z wniosku wynika, iż wnioskodawczyni skorzystała ze wsparcia z funduszy strukturalnych w nowym okresie programowania 2007-2013 w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Instytucjami wdrażającymi ww. program jest Samorząd Województwa. Na warunkach określonych w umowie instytucja pośrednicząca – Samorząd Województwa Lubelskiego, przyznała beneficjentowi – „L”, dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej. Wnioskodawczyni w czasie realizacji projektu poniosła wydatki na nabycie środków trwałych (zakup dwóch komputerów wraz z oprogramowaniem) oraz wydatki na przejazdy samochodami stanowiącymi środek trwały w firmie. Wnioskodawczyni będzie wykonywała pracę asystenta menadżera projektu, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, za którą przysługuje jej wynagrodzenie jako koszt kwalifikowany.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227 poz. 1658 ze zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy – środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego – podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane „dotacjami rozwojowymi”.

Jak wynika z powyższego, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007 – 2013, jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji przyznana dotacja będzie wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych jednakże tylko u jej beneficjenta.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż w związku z realizacją programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007 – 2013, wnioskodawczyni jest beneficjentem środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa, a więc środki te:

  • w części przeznaczonej na pokrycie wydatków niezbędnych do realizacji projektów, z wyjątkiem wydatków poniesionych na zakup środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych), stanowić będą przychód z prowadzonej przez wnioskodawczynię pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Równocześnie, wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

  • w części przeznaczonej na zakup środków trwałych nie stanowią na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednocześnie odpisy amortyzacyjne dokonywane od w/w zakupionych środków trwałych na podstawie art. 23 ust. 1 opkt 45 nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów pozarolniczej działalności gospodarczej.

Odnosząc się do możliwości zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawczyni uzyskanego w związku z realizacją wskazanych we wniosku projektów należy zauważyć, że Wnioskodawczyni prowadząc działalność gospodarczą uzyskuje przychody i ponosi koszty uzyskania przychodów. Wnioskodawczyni będzie realizować projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej a nie jako zatrudniony na podstawie umowy o pracę albo umowy cywilnoprawnej - asystent menadżer. Zatem otrzymane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawczynię z tytułu wykonania pracy asystenta menadżera projektu uzyskiwane w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 będzie stanowiło przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych .

Jeżeli chodzi o możliwość zwolnienia z opodatkowania przychodu otrzymywanego z tytułu przejazdów samochodami stanowiącymi środki trwałe firmy należy zauważyć, iż również te środki, jako środki wypłacone w ramach programu operacyjnego „Kapitał Ludzki 2007-2013” będą stanowiły przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony na podstawie wyżej cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy. Jednocześnie wydatki sfinansowane tymi przychodami nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze