Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-104/09-2/SAP
z 19 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-104/09-2/SAP
Data
2009.02.19


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
arbitraż
opodatkowanie
podatek od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię w związku z pełnieniem funkcji arbitra w opisanym stanie faktycznym będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?



Wniosek ORD-IN 453 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r., Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego (data wpływu 02.02.2009 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia otrzymywanego z tytułu wykonywania funkcji arbitra - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 lutego 2009 r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia otrzymywanego z tytułu wykonywania funkcji arbitra.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni wykonująca zawód adwokata w kancelarii prawnej prowadzonej w formie spółki cywilnej, została wyznaczona przez Międzynarodowy Sąd Arbitrażowy działający przy Międzynarodowej Izbie Handlowej z siedzibą w Paryżu (dalej: Międzynarodowy Sąd Arbitrażowy”) do pełnienia funkcji arbitra w sporze, w którym stroną powodową jest podmiot brytyjski. Funkcją Międzynarodowego Sądu Arbitrażowego jest umożliwienie rozstrzygania sporów gospodarczych w drodze arbitrażu. Zasady powoływania arbitrów, prowadzenia arbitrażu, wynagradzania arbitrów oraz zasady odpowiedzialności arbitrów z tytułu czynności wykonywanych w ramach arbitrażu zostały określone w Regulaminie Arbitrażowym Międzynarodowej Izby Handlowej (dalej „Regulamin”). Zgodnie z Regulaminem, powołany arbiter (lub arbitrzy) tworzą Trybunał Arbitrażowy (tzn. sąd powołany do zbadania określonej sprawy), który prowadzi postępowanie mające na celu w możliwie krótkim czasie ustalenie okoliczności sprawy. Postępowanie przed Trybunałem Arbitrażowym przypomina postępowanie przed sądem. Trybunał w szczególności może wysłuchać strony postępowania, przesłuchać świadków, powołać biegłych, wyznaczyć rozprawę, itp. Gdy Trybunał Arbitrażowy uzna, że strony miały wystarczającą możliwość przedstawienia swoich stanowisk, ogłasza zamknięcie postępowania i wydaje wyrok. W przedmiotowej sytuacji arbitraż odbywa się w Polsce, a stroną postępowania jest spółka polska i angielska. Z tytułu pełnienia przedmiotowej funkcji arbitra w sporze, Wnioskodawczyni otrzyma wynagrodzenie, którego wysokość jest określana przez Sąd na bazie opublikowanej tabeli stanowiącej załącznik do Regulaminu. Zgodnie z Regulaminem, Wnioskodawczyni działając jako arbiter powołany przez Międzynarodowy Sąd Arbitrażowy nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich za jakiekolwiek działanie lub zaniechanie związane z arbitrażem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię w związku z pełnieniem funkcji arbitra w opisanym stanie faktycznym będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT...

Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, iż czynności wykonywane przez nią w związku z pełnieniem funkcji arbitra w opisanym stanie faktycznym nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy VAT podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielną działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Przepis art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy wskazuje, że za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2 – 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecone czynności co do:

  • warunków wykonywania tych czynności,
  • wynagrodzenia,
  • odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.


Przychody osiągane z tytułu pełnienia funkcji arbitra międzynarodowego, w opinii Wnioskodawcy, mieszczą się w katalogu zawartym w wyżej cytowanym przepisie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy VAT, jako przychody wymienione w art. 13 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (przychody z działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitrażowych z partnerami zagranicznymi). Z uwagi na powyższe uznać należy, że ze względu na treść art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy VAT uznanie lub nie uznanie przedmiotowych czynności za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT uzależnione jest od łącznego spełnienia wymienionych wyżej kryteriów zawartych w tym przepisie. W przedmiotowym stanie faktycznym podstawę nawiązania stosunku prawnego między arbitrem i Sądem stanowi Regulamin, który dokładnie opisuje sposób wyboru arbitra, a także zakres obowiązków i sposób postępowania arbitra w ramach Trybunału Arbitrażowego. Z tytułu pełnienia przedmiotowej funkcji arbitra w sporze, Wnioskodawczyni otrzyma wynagrodzenie, którego wysokość jest określana przez Międzynarodowy Sąd Arbitrażowy na bazie opublikowanej tabeli stanowiącej załącznik do Regulaminu. Regulamin odnosi się także do kwestii odpowiedzialności arbitra - zgodnie z art. 34 Regulaminu, „zarówno arbitrzy, jak i Sąd i jego członkowie, MIH i jej pracownicy oraz Komitety Narodowe MIH nie ponoszą odpowiedzialności wobec nikogo za jakiekolwiek działanie lub zaniechanie związane z arbitrażem.” Jak z powyższego wynika, Regulamin zawiera postanowienia dotyczące warunków wykonywania funkcji przez arbitra oraz jego wynagrodzenia. Regulamin wyłącza także odpowiedzialność arbitra, tak więc Wnioskodawczyni przy wykonywaniu czynności arbitra nie ponosi ryzyka ekonomicznego. Analiza stanu faktycznego prowadzi więc do wniosku, że w przedmiotowej sytuacji zostały spełnione w/w przesłanki pozwalające na uznanie, że czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię w związku z pełnieniem funkcji arbitra w opisanym stanie faktycznym nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji wydanych przez organy podatkowe (np. w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 26 listopada 2007 r. o sygn. ILPP1/443-182/07-2/MT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj