Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-988/08-5/AG
Data
2009.02.27


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
dopłata
dotacja
przychód
rabaty


Istota interpretacji
Czy na podstawie wystawionej noty rabatowej, jako dokumentu potwierdzającego przyznanie Wnioskodawczyni rabatu przez producenta leków, a nie hurtownika u którego zakupiła leki, powinna przyjąć notę tylko do podatku dochodowego po stronie przychodów, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 (datacje, subwencje, dopłaty), czy zmniejszyć koszty?



Wniosek ORD-IN 333 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2008 r. (data wpływu 2 grudnia 2008 r.), uzupełnionym w dniu 25 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanego rabatu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanego rabatu.


Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 5 lutego 2009 r. znak ILPP1/443-1123/08-2/MK, ILPB1/415-988/08-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wniosek uzupełniono w dniu 25 lutego 2009 r.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny w zakresie opodatkowania otrzymanego rabatu.

Aby zachęcić klientów apteki do zakupu określonego leku, który Wnioskodawczyni zakupiła w hurtowni farmaceutycznej, sprzedaje go po cenie niższej niż ta, po której go zakupiła. Producent leku chcąc wyrównać Wnioskodawczyni poniesioną stratę, częściowo rekompensuje Jej obniżenie ceny dla klienta, przyznając premię, co dokumentuje „notą rabatową”. Nota ta zawiera następujące dane: nr faktury hurtownika, datę zakupu, PKWiU dot. zakupionego leku, ilość, cena jednostkowa rabatu, wartość netto, stawka VAT dla leku i wartość brutto.

Wnioskodawczyni pyta, jak powinna ją potraktować, ponieważ nie jest to faktura korygująca od sprzedaży leków, na podstawie, której mogłaby zmniejszyć wartość zakupionych leków. Nota nie jest dokumentem, który Wnioskodawczyni mogłaby ująć w Rejestrze Zakupów VAT. Dokument wystawiony nie jest przez hurtownika od którego Wnioskodawczyni zakupiła towar, lecz od producenta.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanego rabatu.


Czy przyjąć notę do podatku dochodowego po stronie przychodów, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dotacje, subwencje, dopłaty), czy zmniejszyć koszty...


Zdaniem Wnioskodawczyni, „notę rabatową” od producenta należy traktować jak udzielenie Wnioskodawczyni dotacji, dopłaty i ujmować tylko w podatku dochodowym w całości po stronie przychodów, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy przychodem z działalności gospodarczej są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż w ofercie apteki prowadzonej przez Wnioskodawczynię znajduje się lek, który sprzedawany jest poniżej ceny zakupu. Powstała w ten sposób strata jest częściowo rekompensowana przez producenta leku poprzez przyznanie Wnioskodawczyni premii, dokumentowanej „notą rabatową”.

Dla prawidłowego ustalenia, czy otrzymana przez Wnioskodawczynię „nota rabatowa” stanowi dla niej przychód, czy też powinna korygować wartość zakupionych leków, istotnym jest fakt, iż premię przyznała firma farmaceutyczna – producent leku, który nie jest bezpośrednim kontrahentem Wnioskodawczyni.

Zatem otrzymana premia nie będzie powodować korekty uprzednio poniesionych wydatków dotyczących zakupu leku w hurtowni farmaceutycznej, będzie natomiast przychodem uzyskanym w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Tut. Organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. przychodów) wniosek rozstrzygnięto w dniu 26 lutego 2009 r. interpretacją indywidualną ILPB1/415-988/08-4/AG, natomiast w części dotyczącej podatku od towarów i usług wniosek zostanie rozstrzygnięty odrębnymi pismami.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze