Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-26/09-2/MS
z 25 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-26/09-2/MS
Data
2009.03.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Wartość wkładów i opłat


Słowa kluczowe
odrębna własność lokalu
podatek od towarów i usług
przekształcanie prawa lokatorskiego w prawo własności


Istota interpretacji
w zakresie obowiązku podatkowego dotyczącego przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego



Wniosek ORD-IN 206 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2008r. (data wpływu 09 stycznia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego dotyczącego przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 09 stycznia 2009r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego dotyczącego przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Mieszkaniowa na podstawie ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych w brzmieniu obowiązującym od dnia 31.07.2007 r., na podstawie art. 12 ust. 1 zobowiązana jest na pisemne żądanie członka, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego zawrzeć umowę przeniesienia własności lokalu po spełnieniu przewidzianych w ustawie warunków wszystkie lokale mieszkalne pozostające w zasobach spółdzielni zostały wybudowane oraz po raz pierwszy zasiedlone i zamieszkane przed 2000 rokiem, a spółdzielnia nie poniosła wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli poniosła takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów. Spółdzielnia po 01.05.2004 r. ustanowiła spółdzielcze lokatorskie prawa do lokali mieszkalnych wyłącznie w następujących sytuacjach: - zamiany lokali mieszkalnych pomiędzy członkami Spółdzielni - spadku po zmarłym członku rodziny zgodnie z postanowieniem sądu w sprawie spadkowej (w trybie tzw. pierwszeństwa) - odzysku lokalu w naturalny sposób tj. w wyniku śmierci członka spółdzielni i wygaśnięcia lokatorskiego spółdzielczego prawa przysługującego poprzednikowi. - odzysku lokalu w wyniku wypowiedzenia członkostwa i ustanowienia lokatorskiego prawa do lokalu na rzecz osób mających roszczenie. Spółdzielnia po 01.01.2009 r. przystępuje do realizacji wniosków złożonych przez Spółdzielców o przekształcenie ustanowionych po 01.05.2004 r. spółdzielczych lokatorskich praw do lokali na spółdzielcze własnościowe prawa lub własność odrębną. Od ustanowienia tych praw do przekształcenia nie minie 5 lat.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy ustanowienie po raz wtóry w odniesieniu do tych lokali lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zwolnione z podatku VAT ...
  2. Czy przekształcenie lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego ustanowionego po 01.05.2004 r. w prawo odrębnej własności nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT ...
  3. Czy wpłata przez członka Spółdzielni po 01.01.2009 r. nominalnej kwoty umorzenia, kredytu, którą to kwotę spółdzielnia w całości, ma obowiązek przekazać do budżetu państwa jest kwotą należną z tytułu przekształcenia w rozumieniu art. 29 ust. 8 ustawy w przypadku przekształceń praw do lokalu przed upływem 5 lat dla praw ustanawianych po 01.05.2004 r. ...

Zdaniem wnioskodawcy: Ustanowienie po raz wtóry lokatorskiego prawa do lokali mieszkalnych jest zwolnione od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przekształcenie lokatorskich praw do lokali mieszkalnych ustanawianych po 01.05.2004 r. w omówionych przypadkach nie podlega opodatkowaniu na podstawie art. 153 ust 2 w/w ustawy, jako, pierwsze zasiedlenie lokalu mieszkalnego i ustanowienie do tego lokalu prawa lokatorskiego miało miejsce przed 01.05.2004 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Odp. 1 i 2 i 3 Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Stosownie do art. 29 ust. 8 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.) – jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 i ust 7 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Powyższe zwolnienie nie ma zastosowania również w przypadku, o którym mowa w art. 29 ust. 8 ustawy.

Przekształcenie to może jednak korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a. Z uwagi na fakt, iż zastrzeżenie zawarte w art. 43 ust. 7, zgodnie z którym „Zwolnienie określone w ust. 1 pkt 10 nie ma zastosowania w przypadku, o którym mowa w art. 29 ust. 8” nie odnosi się do art. 43 ust. 1 pkt 10a, zatem przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu ustanowionego po 1 maja 2004 r., zasiedlonego nie po raz pierwszy w odrębną własność, od 1 stycznia 2009 r. może korzystać ze zwolnienia – po uwzględnieniu wskazanych w nim warunków – zarówno w sytuacji, gdy przekształcenie to następuje w okresie 5 lat od ustanowienia jak i po upływie tego okresu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy, zwalnia się również dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej

Natomiast, w myśl art. 153 ust. 2 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004r.

Z powyższego przepisu wynika, iż wyłączeniu spod działania ustawy o podatku od towarów i usług, na mocy art. 153 ust. 2 tej ustawy, podlegają czynności przekształcenia przysługującego członkowi spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, w odniesieniu do tych lokali, do których spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało ustanowione po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004 r., i które zostały zasiedlone przed tą datą (jak w opisanej sytuacji).

Ustanowienie po tej dacie ponownie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego objęte jest zakresem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Do przekształcenia zaś tego prawa lokatorskiego w prawo własności ma zastosowanie przepis art. 153 ust. 2 ustawy, jako że pierwsze zasiedlenie lokalu mieszkalnego i ustanowienie do tego lokalu prawa lokatorskiego miało miejsce jednak przed dniem 1 maja 2004 r.

Z przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności wynika, iż w każdym z wymienionych przypadków pierwsze ustanowienie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego oraz pierwsze zasiedlenie nastąpiło przed 1 maja 2004 roku. Ponowne ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu miało miejsce po 1 maja 2004 r.

Biorąc powyższe po uwagę stwierdza się, iż w przedstawionym stanie faktycznym ponowne ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego (po 1 maja 2004 r.), korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Natomiast, przekształcenie tego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – zgodnie z art. 153 ust. 2 ustawy, ponieważ pierwsze ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu i jego zasiedlenie nastąpiło przed 1 maja 2004 r.

Tut. Organ informuje, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. (z wyjątkami określonymi w art. 15 tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320).

W myśl art. 1 ww. ustawy w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) wprowadzono m. in. zmianę art. 29 ust. 8 (art. 1 pkt 21 lit. d ustawy o zmianie). Od dnia 1 grudnia 2008 r. przepis ten otrzymuje brzmienie „jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu tego przekształcenia, pomniejszona o kwotę należnego podatku”.

W opisanej sytuacji otrzymana wpłata od członka spółdzielni jest należnością o jakiej mowa w art. 29 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług i dotyczy w powstałych okolicznościach czynności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj