Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-704/07-11/SM
z 29 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-704/07-11/SM
Data
2009.01.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
automat do gier
część składowa
wyroby akcyzowe niezharmonizowane
zużycie


Istota interpretacji
produkcja automatów o niskich wygranych i wykorzystywanie ich w prowadzonej działalności gospodarczej nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym



Wniosek ORD-IN 316 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów – uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 21.10.2008r. sygn. akt III SA/Wa 1319/08 - stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12.12.2007 r. (data wpływu 14.12.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wykorzystywanych w działalności automatów do gier o niskich wygranych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.12.2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wykorzystywanych w działalności automatów do gier o niskich wygranych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność polegającą na urządzaniu gier na automatach o niskich wygranych zgodnie z ustawą z dnia 29.07.1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 ze zm.). W działalności są wykorzystywane automaty do gier o niskich wygranych. Spółka zamierza produkować automaty o niskich wygranych z zakupionych wcześniej elementów we własnym zakresie, a następnie przekazać wyprodukowane automaty na potrzeby prowadzonej działalności, tj. uruchomić w punktach gier na automatach o niskich wygranych. Przed uruchomieniem automatu urządzenie takie musi zostać dopuszczone do eksploatacji po uzyskaniu świadectwa rejestracji przez Ministra Finansów na podstawie pozytywnego wyniku badań technicznych, przeprowadzonych przez upoważnioną jednostkę badawczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wyprodukowaniem automatu do gier o niskich wygranych przez Spółkę, a następnie przekazaniem wyprodukowanego automatu do użytkowania w ramach prowadzonej działalności w punkcie gier na automatach o niskich wygranych, powstaje obowiązek uiszczenia podatku akcyzowego...

Zdaniem wnioskodawcy:

Automaty do gier o niskich wygranych są wyrobami akcyzowymi, wymienionymi w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym. Jednocześnie należy je zaklasyfikować zgodnie z w/w ustawą do wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych. Wyprodukowanie automatu i przekazanie go na potrzeby prowadzonej działalności, polegającej na organizowaniu gier na automatach o niskich wygranych zgodnie z ustawą nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu akcyzą podlega m. in. sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, natomiast zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 9 tejże ustawy za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Spółka eksploatując wyprodukowane przez siebie automaty do gier w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą wykonuje swoje prawo własności w/w automatów. Zgodnie z art. 140 Kodeksu Cywilnego właściciel może korzystać z rzeczy zgodnie ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem swojego prawa w granicach określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego. Społeczno-gospodarczym przeznaczeniem korzystania z automatów do gier jest ich wieloletnia eksploatacja (używanie), w celu osiągania pożytków, a nie ich zużycie (zlikwidowanie), które jest sprzeczne z gospodarczym przeznaczeniem przedmiotowych automatów. Jedynym ustawowym ograniczeniem powyższego prawa jest obowiązek rejestracji automatu i uzyskanie poświadczenia, iż jest on urządzeniem spełniającym wymogi określone dla tego typu urządzeń w rozumieniu ustawy o grach i zakładach wzajemnych. Należy wyraźnie odróżnić używanie, czyli posługiwanie się czymś jako środkiem, narzędziem, od zużycia, polegającym na zniszczeniu lub wyczerpaniu zasobu czegoś przez używanie. Eksploatacja automatu do gier o niskich wygranych może odbywać się przez długi okres czasu (nawet kilkanaście lat), jak również nie prowadzi do całkowitego zużycia. W związku z tym, że produkcja wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, do których należą automaty do gier nie podlega podatkowi akcyzowemu, a używanie tych urządzeń nie można utożsamiać z ich zużyciem w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, w przedstawionym stanie faktycznym nie powstaje obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym.

W dniu 29.01.2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretacje indywidualną nr IPPP1/443-704/07-3/SM stwierdzając, że Stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12.12.2007 r. (data wpływu 14.12.2007 r.) jest nieprawidłowe. W dniu 14.02.2008 r. wniesiono wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, zaś odpowiedzi na ww. wezwanie udzielono pismem z dnia 07.03.2008 r. znak IPPP1/443-704/07-5/SM (doręczenie – 13.03.2008 r.). W dniu 16.04.2008r. wpłynęła do tut. organu podatkowego skarga na ww. interpretację, w której wniesiono o jej uchylenie. Wyrokiem z dnia 21.10.2008 r. sygn. akt III SA/Wa 1319/08 Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił zaskarżoną interpretację i stwierdził, że uchylona interpretacja nie podlega wykonaniu w całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego – biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 21.10.2008r. sygn. akt III SA/Wa 1319/08 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Automaty do gier o niskich wygranych zostały wymienione jako wyroby akcyzowe w poz. 62 załącznika nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) jako „wyposażenie specjalistyczne obiektów działalności rozrywkowej osobno niewymienione: rulety wraz ze stołami do rulety, stoły do gry w karty, automaty hazardowe, maszyny i urządzenia losujące, elektroniczne maszyny i urządzenia do gry” (bez względu na symbol PKWiU i kod CN).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy - opodatkowaniu akcyzą podlegają: produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego, sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, eksport i import wyrobów akcyzowych, nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa. Z powyższego wynika, iż produkcja wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, do których zaliczane są automaty do gier nie podlega opodatkowaniu akcyzą.

W myśl art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy – za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

„Zużycie” rozumiane winno być jako czynność dokonana. Zużycie oznacza definitywne wykorzystanie wyrobu akcyzowego. „Zużycie” to nie to samo co „użycie”. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego pod red. M. S, PWN - „zużyć” oznacza „zniszczyć coś lub wyczerpać zapas czegoś przez dłuższe używanie”. Natomiast „użyć” to „posłużyć się czymś, zastosować coś jako środek, narzędzie”, a „użycie” oznacza „stosowanie czegoś, posługiwanie się czymś”. Skoro więc ustawodawca posłużył się pojęciem „zużycie” to brak jest podstaw do rozszerzania tego pojęcia również na użycie (używanie).

Dlatego czynność wykorzystywania wyprodukowanych automatów do gry, będących wyrobami niezharmonizowanymi, na potrzeby prowadzonej działalności nie stanowi zużycia wyrobów akcyzowych w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy podatku akcyzowym, a zatem nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie przedmiotowego przepisu.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi ul. Piotrkowska 135, 94-134 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj