Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1332/12/EB
z 10 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2012 r. (data wpływu 31 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków europejskich - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków europejskich.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Kółko Rolnicze posiada osobowość prawną i działa na podstawę ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskie z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427). Jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, aktywizującym społeczność, organizującym inicjatywy społeczne t.j. imprezy kulturowe, warsztaty, kursy czy wydarzenia historyczne. Działa aktywnie na terenie wsi od 1957 r. Jest społecznością lokalną, która od lat kultywuje tradycje i obrzędy ludowe. Kolejnym podjętym przez Koło krokiem do poszerzania i budowania tożsamości lokalnej mieszkańców będzie stworzenie szeregu festynów będących uroczystymi obchodami ludowych świąt. Realizacja projektu opiera się na przeprowadzeniu szeregu imprez, których celem jest promowanie okolic, propagowanie tradycji, kultywowanie obrzędów i zwyczajów. W ramach realizacji przedsięwzięcia zaplanowano realizację 3 festynów rodzinnych. Pierwszy festyn pn. „O…”, odbędzie się podczas trwania Zielonych Świątek. W interaktywny sposób zostanie zaprezentowane jak można poprawić bezpieczeństwo mieszkańców miejscowści B. Impreza ta promuje walory lokalne takie jak tradycja (wieloletnie istnienie Kółka), kultura (działania Kółka na rzecz promowania obszaru) oraz historia regionu.W ramach organizacji festynu zaplanowano:


  • zapewnienie występu zespołu muzycznego,
  • zakup poczęstunku - zupy grochowej,
  • pokaz zasad bezpieczeństwa na wsi, przygotowany przez strażaków.


Drugi festyn pn. „O…” , będzie związany z wieloletnią tradycją. Szacowana liczba uczestników to ok. 250-300 osób. Poza kosztami projektu zaplanowano również uroczystą msze świętą oraz korowód, który stanowić będzie przemarsz zgromadzonych przez teren wsi. W ramach projektu zaplanowano:


  • występy zespołu muzycznego,
  • występy zespołu folklorystycznego,
  • podsumowanie oraz wręczenie nagród za najsmaczniejszy bochen chleba,
  • poczęstunek dla uczestników,
  • konkurs potraw, który będzie promować kuchnię, tradycję i kulturę miejcowości B., gdyż przygotowane potrawy będą zgodne z kanonem kulturowym oraz tradycją.


Trzeci festyn pn. „D…”, będzie zrealizowany przy współpracy z Kołem Gospodyń Wiejskich. W ramach jego realizacji zaplanowano:


  • występ zespołu, który uświetni festyn,
  • poczęstunek, w skład którego oprócz przekąsek wejdzie ciepłe danie dla każdego z uczestników.


Atrakcją dla najmłodszych będą ustawione ogólnodostępne zabawki dmuchane - różnego rodzaju zjeżdżalnie i zamki dla dzieci i młodzieży. W kosztach projektu ujęty jest wydatek związany z zatrudnieniem księgowej na cały okres trwania projektu, która zarządzać będzie budżetem. Planowane przedsięwzięcie jest ukierunkowane na aktywizację mieszkańców, zwiększenie ich samoorganizacji, wsparcie inicjatyw, podjęcie przez nich odpowiedzialności nad zaspokajaniem własnych potrzeb. Kółko Rolnicze nie otrzyma z tytułu realizacji projektu żadnych profitów, nie będzie prowadzona sprzedaż podczas imprez. Pozyskane w ramach pomocy środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagraniczej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finasów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U nr 73, poz. 392 ze zm.).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Kółko Rolnicze ma możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego z zakupami w ramach realizacji ww. zadania?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Kółko Rolnicze stwierdziło, iż dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wskazało, iż nie ma możliwości odzyskania podatku, gdyż pozyskane środki „będą” środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Podniosło, iż nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizacja ww. projektów umożliwi kultywowanie tradycji ludowej oraz aktywizację i integrację społeczności. Stwierdziło, iż realizacja projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną i dlatego też nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturach zakupu materiałów i usług związanych z tym zadaniem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik zarejestrowany jako VAT czynny, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zgodnie z § 8 ust. 3 powołanego rozporządzenia, za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:


  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu (CPF), a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej,
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).


Za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:


  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy


  • z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 4 rozporządzenia).


Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w powołanych wyżej przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz powołanych przepisów należy stwierdzić, że Kółku Rolniczemu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją ww. zadania, bowiem nie istnieje związek dokonywanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku - jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego - nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj