Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/436-126/08-3/AJ
Data
2009.02.17
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
grunty rolne
podatek od czynności cywilnoprawnych
sprzedaż
umowa sprzedaży
zwolnienia podatkowe
Istota interpretacji
Czy w takim przypadku płaci się podatek od czynności cywilnoprawnych 2% i opłatę skarbową w wysokości 2%?
Wniosek ORD-IN
349 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2008 r. (data wpływu 24 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 stycznia 2009 r. (data wpływu 22 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego jest:
- prawidłowe - w części dotyczącej zakupu nieruchomości, w przypadku gdy wejdzie ona w skład gospodarstwa rolnego,
- nieprawidłowe - w części dotyczącej zakupu nieruchomości, w przypadku gdy nie wejdzie ona w skład gospodarstwa rolnego.
UZASADNIENIE
W dniu 24 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawczyni jest rolnikiem i zamierza kupić działkę uprawianą rolniczo o powierzchni 3000 m2 o przeznaczeniu rolniczym. Zaświadczenie z urzędu gminy, stanowi, że jest to rola (grunty orne), a w wykazie zmian gruntowych nieruchomość oznaczona jest literą R (nie jest działką o przeznaczeniu budowlanym). Zainteresowana nie jest podatnikiem podatku VAT i nie jest rolnikiem ryczałtowym. Uprawia ziemię na własne potrzeby, nie prowadząc produkcji rolnej do zbycia.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy w takim przypadku płaci się podatek od czynności cywilnoprawnych 2% i opłatę skarbową w wysokości 2%...
- Czy zakupując tylko 50% tej działki jako udział, Zainteresowana musi zapłacić opłatę 2% od czynności cywilnoprawnych
- na poszerzenie gospodarstwa rolnego, - nie na poszerzenie gospodarstwa rolnego...
Zdaniem Wnioskodawczyni, transakcja taka powinna być zwolniona z opłat od czynności cywilnoprawnych oraz opłaty skarbowej, bo mimo swojej małej wielkości jest działką uprawianą rolniczo i stanowi grunt rolny.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:
- prawidłowe – w części dotyczącej zakupu nieruchomości, w przypadku gdy wejdzie ona w skład gospodarstwa rolnego,
- nieprawidłowe - w części dotyczącej zakupu nieruchomości, w przypadku gdy nie wejdzie ona w skład gospodarstwa rolnego.
W myśl art. 1 ust. 1 lit. a) ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 ze zm.) podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają m.in. umowy sprzedaży. W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
I tak, zgodnie z art. 9 pkt 2) lit. a) ww. ustawy zwalnia się od podatku m.in. przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Art. 2 ust 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Stosownie do postanowień § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki rolne dzielą się na:
- grunty orne oznaczone symbolem – R,
- sady, oznaczone symbolem złożonym z litery „S” oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,
- łąki trwałe, oznaczone symbolem – Ł,
- pastwiska trwałe, oznaczone symbolem – Ps,
- grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery „B” oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,
- grunty pod stawami, oznaczone symbolem – Wsr,
- rowy, oznaczone symbolem – W.
Na tle powyższego, należy stwierdzić, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Z analizy przedmiotowego przepisu wynika również, że bez wpływu na prawo do ww. zwolnienia pozostaje późniejsza zmiana przeznaczenia zakupionego gruntu. Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, Wnioskodawczyni zamierza nabyć nieruchomość o powierzchni 3000 m2 (lub jej 50%) stanowiącą użytki rolne (grunty rolne).
Wnioskodawczyni wskazała, iż w przypadku zakupu działki o powierzchni 1500 m2 możliwe są dwa warianty nabycia: na poszerzenie gospodarstwa rolnego i nie na poszerzenie gospodarstwa rolnego.
Reasumując, stwierdzić należy, że umowa sprzedaży, na podstawie której Wnioskodawczyni nabędzie nieruchomość rolną o powierzchni 3000 m2 lub 1500 m2 będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, ale tylko w przypadku, gdy nabywany grunt w chwili dokonania czynności wejdzie w skład istniejącego gospodarstwa rolnego nabywcy. Natomiast w sytuacji, gdy nabywane grunty nie wejdą w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy, należy stwierdzić, iż umowa sprzedaży będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych wg stawki 2% (art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).
Jednocześnie tut. organ informuje, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretacje przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Art. 3 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego – rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.
Analiza przedstawionej sprawy wskazuje, że przedmiotem zapytania jest również kwestia zapłaty opłaty skarbowej, o której mowa w ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 226 poz. 1635 ze zm.) Należy zatem zauważyć, iż ww. zagadnienie dotyczy stosowania przepisów ustawy niepodatkowej. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|