Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1091/08-5/MR
z 24 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1091/08-5/MR
Data
2009.02.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
atest
ceramika artystyczna
sprzedaż
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca, do wytwarzanych przez siebie konkretnych wyrobów ceramicznych (garncarskich) z ceramiki zwykłej, po uzyskaniu dla tych wyrobów atestu Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej, może stosować obniżoną stawkę VAT (7%), stosownie do treści 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zm.) oraz poz. 111 załącznika nr 3 do ustawy?



Wniosek ORD-IN 482 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2008 r. (data wpływu 1 grudnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2009 r. (data wpływu 18 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku:

  1. dla sprzedaży wyrobów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 26.21.12-10.21, 26.21.12-10.22, 26.21.12-10.23, 26.21.12-10.91, 26.21.13-50.11 – jest prawidłowe,
  2. dla sprzedaży wyrobów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 26.21.12-10.00 – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 lutego 2009 r. (data wpływu 18 lutego 2009 r.) o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka od wielu lat produkuje i sprzedaje wyroby ceramiczne będące wytworami ceramiki zwykłej, mające cechy wyrobów rękodzieła artystycznego, ręcznie zdobione według wzorów opracowanych przez nią z uwzględnieniem tradycji lokalnych (zdobione stempelkowo i malowane ręcznie).

Dużą część swoich wyrobów, w tym niemal wyłącznie wyroby ceramiczne mające cechy rękodzieła artystycznego, Wnioskodawca sprzedaje na rynkach zagranicznych, a transakcje te są rozliczane w dolarach USA i EURO.

Przy sprzedaży swoich wyrobów z ceramiki zwykłej, mających cechy rękodzieła artystycznego, Spółka stosuje obecnie obniżoną stawkę VAT, tj. 7%.

Obowiązująca ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), ustala stawkę podatku od towarów i usług (VAT) w wysokości 22%, a ponadto przewiduje stawki 7%, 3% i 0%, a także zwolnienie od podatku niektórych towarów i usług. Wymieniona ustawa w art. 41 ust. 2 przewiduje m.in. stawkę 7% dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, w którym wskazano m.in. grupy wyrobów, do których mogą być zaliczone następujące wyroby produkowane przez Spółkę z ceramiki zwykłej: spodki, patery, talerze, garnki, konwie, dzbany, kubki, kufle, czarki, filiżanki, kieliszki, miski, salaterki, miseczki, cukiernice, bomboniery, szkatuły, kasety, maselniczki.


Do poszczególnych grup swoich wyrobów Wnioskodawca stosuje następującą klasyfikację:

  1. miski, salaterki, miseczki z ceramiki zwykłej PKWiU 26.21.12-10.21 „Miski, salaterki, miseczki z ceramiki zwykłej”,
  2. kubki, kufle, czarki, filiżanki, kieliszki z ceramiki zwykłej PKWiU 26.21.12-10.22 „Kubki, kufle, czarki, filiżanki, kieliszki z ceramiki zwykłej”,
  3. spodki, patery, talerze z ceramiki zwykłej PKWiU 26.21.12-10.23 „Spodki, patery, talerze z ceramiki zwykłej”,
  4. naczynia stołowe z ceramiki zwykłej – pojedyncze sztuki, np.: cukiernice, bomboniery, szkatuły, kasety, maselniczki PKWiU 26.21.12-10.00 „Zastawy stołowe i pozostałe artykuły gospodarstwa domowego z ceramiki zwykłej”,
  5. garnki, konwie, dzbany z ceramiki zwykłej PKWiU 26.21.12-10.91 „Garnki, konwie, dzbany z ceramiki zwykłej”,
  6. statuetki, figurki, rzeźby z ceramiki zwykłej PKWiU 26.21.13-50.11 „Statuetki, figurki, rzeźby z ceramiki zwykłej”.


Obniżoną stawkę VAT 7% Wnioskodawca stosuje, ponieważ:

  1. poz. 111 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje „Wyroby sztuki ludowej oraz rękodzieła i rzemiosła ludowego i artystycznego, które posiadają atest Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej”, w tym m.in. „Wyroby garncarskie użytkowo -dekoracyjne”, zaliczone w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do następujących grup: 26.21.12-10.21, 26.21.12-10.22, 26.21.12-10.23, 26.21.12-10.29, 26.21.12-10.91, 26.21.13 -50.11, 36.30.1 i 36.63.71-30.29,
  2. na wiele swoich wyrobów Spółka posiada aktualne atesty Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej i tylko do takich wyrobów stosowana jest obniżona stawka VAT (7%).


Wątpliwości odnośnie stosowania obniżonej stawki VAT wiążą się z tym, że organy podatkowe, mimo iż nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług, a dla prawidłowego określenia obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług niezbędne jest zdefiniowanie czynności oraz ich zaklasyfikowanie do właściwego grupowania statystycznego, który to obowiązek spoczywa na Wnioskodawcy, zakwestionowały prawidłowość klasyfikowania wyrobów przez niego, uznając, że do swoich wyrobów ceramicznych nie może stosować obniżonej stawki VAT (7%), mimo uzyskania dla tych wyrobów atestu Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej. Decyzje w takim zakresie wydał Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej, a decyzją Dyrektora Izby Skarbowej zostały one utrzymane w mocy.

Sprawa była rozpatrywana przez Wojewódzki Sąd Administracyjny, który wyrokiem, sygn. akt I S(…) uchylił zaskarżone decyzje. Wyrok WSA nie jest prawomocny, ponieważ został we właściwym terminie i właściwy sposób (w drodze kasacyjnej) zaskarżony przez Dyrektora Izby Skarbowej.

Wnioskodawca poinformował, że decyzje organów skarbowych zaskarżone następnie do Sądu Administracyjnego dotyczyły innej sprawy, innego okresu podatkowego (roku 2004), choć zostały wydane na tle podobnego stanu faktycznego i w zbliżonym stanie prawnym.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca, do wytwarzanych przez siebie konkretnych wyrobów ceramicznych (garncarskich) z ceramiki zwykłej, po uzyskaniu dla tych wyrobów atestu Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej, może stosować obniżoną stawkę VAT (7%), stosownie do treści art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zm.) oraz poz. 111 załącznika nr 3 do ustawy...


Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że:

  1. wyroby garncarskie wytwarzane przez Spółkę są i powinny być kwalifikowane do ceramiki zwykłej jako wyroby rękodzielnicze, co potwierdza pismo z dnia (….), a także pismo Urzędu Statystycznego z dnia (…),
  2. na większość swoich wyrobów posiada aktualne atesty Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej, a uzyskanie takich atestów na kolejne okresy wydaje się niemal pewne

do wytwarzanych przez siebie konkretnych wyrobów ceramicznych (garncarskich) z ceramiki zwykłej, po uprzednim uzyskaniu dla tych wyrobów atestu krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej, może stosować obniżoną stawkę VAT (7%) – stosownie do treści art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zm.) oraz poz. 111 załącznika nr 3 do ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie stawki podatku uznaje się za prawidłowe dla sprzedaży wyrobów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 26.21.12 -10.21, 26.21.12-10.22, 26.21.12-10.23, 26.21.12-10.91, 26.21.13-50.11 oraz za nieprawidłowe dla sprzedaży wyrobów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 26.21.12-10.00.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – stosuje się obniżoną stawkę podatku w wysokości 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, w kategorii „Wyroby sztuki ludowej oraz rękodzieła i rzemiosła ludowego i artystycznego, które posiadają atest Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej” w poz. 111 pod symbolem PKWiU 26.21.12-10.21, 26.21.12-10.22, 26.21.12-10.23, 26.21.12 -10.29, 26.21.12-10.91, 26.21.13-50.11, 36.30.1 oraz 36.63.71-30.29, wymieniono „Wyroby garncarskie użytkowo-dekoracyjne”.

Zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 19 maja 2004 r. PP1-811/586/04/RW/1634 Krajowa Komisja Artystyczna i Etnograficzna, działająca na podstawie Uchwały Zarządu Fundacji (…), która została uznana przez Ministra Kultury jako właściwa do wydawania atestów na wyroby rękodzieła ludowego i artystycznego, została również uznana za właściwą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca produkuje i sprzedaje wyroby ceramiczne będące wytworami ceramiki zwykłej, mające cechy wyrobów rękodzieła artystycznego, ręcznie zdobione według wzorów opracowanych przez niego z uwzględnieniem tradycji lokalnych (zdobione stempelkowo i malowane ręcznie). Do poszczególnych grup swoich wyrobów stosuje następującą klasyfikację: miski, salaterki, miseczki z ceramiki zwykłej PKWiU 26.21.12-10.21 „Miski, salaterki, miseczki z ceramiki zwykłej”; kubki, kufle, czarki, filiżanki, kieliszki z ceramiki zwykłej PKWiU 26.21.12-10.22 „Kubki, kufle, czarki, filiżanki, kieliszki z ceramiki zwykłej”; spodki, patery, talerze z ceramiki zwykłej PKWiU 26.21.12-10.23 „Spodki, patery, talerze z ceramiki zwykłej”; naczynia stołowe z ceramiki zwykłej – pojedyncze sztuki, np.: cukiernice, bomboniery, szkatuły, kasety, maselniczki PKWiU 26.21.12-10.00 „Zastawy stołowe i pozostałe artykuły gospodarstwa domowego z ceramiki zwykłej”; garnki, konwie, dzbany z ceramiki zwykłej PKWiU 26.21.12-10.91 „Garnki, konwie, dzbany z ceramiki zwykłej”; statuetki, figurki, rzeźby z ceramiki zwykłej PKWiU 26.21.13-50.11 „Statuetki, figurki, rzeźby z ceramiki zwykłej”. Na wiele swoich wyrobów Spółka posiada aktualne atesty Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy stwierdzić należy, iż dla sprzedaży wyrobów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 26.21.12 -10.21, 26.21.12-10.22, 26.21.12-10.23, 26.21.12-10.91, 26.21.13-50.11, na które Zainteresowany posiada aktualne atesty Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej może stosować obniżoną do 7% stawkę podatku – stosownie do treści 41 ust. 2 ustawy. Natomiast dla wyrobów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 26.21.12-10.00 obowiązuje stawka podstawowa, w wysokości 22%.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji wyrobów ceramicznych (garncarskich) z ceramiki zwykłej do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem zapytania.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj