Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1741/08-2/AK
z 9 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1741/08-2/AK
Data
2008.12.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
nagroda rzeczowa
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów


Istota interpretacji
przekazaniu nagród rzeczowych, gdy istniało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów (stanowiących nagrody rzeczowe w organizowanych konkursach (np. sprzęt AGD)) - ich nieodpłatne przekazanie klientom w ramach organizowanych konkursów, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako dostawa towarów,



Wniosek ORD-IN 484 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko I… Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2008r. (data wpływu 17 września 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

I… Sp. z o.o. („Spółka”) prowadzi działalność polegającą na organizacji konferencji. W ramach prowadzonej działalności Spółka przeprowadza akcje promocyjne wśród obecnych oraz potencjalnych klientów. Spółka przedstawiła dwa rodzaje akcji promocyjnych skierowanych do klientów Spółki:

Stan faktyczny nr 1

Spółka przesłała swoim klientom, którzy brali udział (odpłatnie) w organizowanych przez nią konferencjach ankietę, w której należało podać następujące dane:

  1. Dane osobowe (imię, nazwisko, stanowisko, nazwę i adres firmy, dane kontaktowe),
  2. Zgodę na przetwarzanie danych osobowych,
  3. Informację jaka tematyka interesuje poszczególne osoby,
  4. Podanie najlepszego tytułu konferencji (jaki tytuł konferencji był zdaniem uczestników najlepszy).

Wśród osób, które wypełniły ankietę i podały tytuł imprezy wylosowano 10 osób, które otrzymały prawo do nieodpłatnego uczestnictwa w wybranej przez nie konferencji organizowanej w roku 2008.

Stan faktyczny nr 2

Spółka organizuje wśród swoich klientów konkursy w których można wygrać nagrody rzeczowe (np. sprzęt AGD, wycieczki itp). Celem konkursów i akcji promocyjnych jest zachęcenie klientów do udziału w konferencjach organizowanych przez Spółkę.

Spółka nadmieniła, że odlicza podatek naliczony przy zakupie towarów i usług gdyż prowadzona przez nią działalność (organizacja konferencji i kongresów) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Spółka odlicza również podatek naliczony przy zakupie nagród rzeczowych i usług wydawanych klientom nieodpłatnie w ramach prowadzonych akcji promocyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym Spółka powinna od wartości wydawanych nieodpłatnie towarów naliczać podatek VAT zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno w przypadku działań promocyjnych opisanych w stanie faktycznym nr 1 (nieodpłatne przekazanie własnych usług) jak i w stanie faktycznym nr 2 (nieodpłatne przekazanie towarów i usług obcych) nie ma obowiązku naliczania podatku VAT z tytułu nieodpłatnego świadczenia usług lub nieodpłatnej dostawy towarów.

Zarówno art. 7 ust. 2 jak i art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług uznają nieodpłatną dostawę towarów i usług za czynność podlegającą opodatkowaniu pod warunkiem spełnienia dwóch przesłanek: tj. (a) odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług przekazywanych nieodpłatnie oraz (b) braku związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. O ile zatem nieodpłatne przekazywanie towarów i usług pozostaje w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem brak jest podstaw do naliczania podatku przy nieodpłatnym przekazaniu. Bez wątpienia akcje promocyjne mające na celu zachęcenie klientów do dalszego korzystania z usług Spółki pozostają w związku z prowadzonym przedsiębiorstwem. Akcje promocyjne są elementem strategii marketingowej mającej na celu zwiększenie przychodów Spółki.

Stanowisko, zgodnie z którym, w przypadku istnienia związku między nieodpłatnym przekazaniem towarów i usług, a prowadzeniem przedsiębiorstwa brak jest podstaw do naliczania podatku VAT przez przekazującego, znajduje potwierdzenie w bogatym orzecznictwie sądów administracyjnych. Stanowisko takie zajął m.in. NSA w uchwale siedmiu sędziów z dnia 28 maja 2007r., sygn. akt I FPS 5/06, jak również WSA we Wrocławiu w sprawie o sygnaturze I SA/Wr 126/08.

Warto zaznaczyć, że przepisy polskiej ustawy o podatku od towarów i usług nieprecyzyjnie przenoszą na grunt polskiego ustawodawstwa podatkowego regulacje dyrektywy Rady Europy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. O ile na gruncie regulacji unijnej można uznać, że wszelkie nieodpłatne przekazanie towarów i usług wiąże się z powstaniem obowiązku podatkowego, o tyle literalna interpretacja przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje na to, że nieodpłatne przekazanie związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa nie jest czynnością opodatkowaną. Podatnicy, co wynika zarówno z orzecznictwa sądów administracyjnych, jak również orzeczeń ETS nie mogą ponosić negatywnych konsekwencji wynikających z niewłaściwej implementacji przepisów dyrektyw Rady Europy, które nie mają charakteru bezpośrednio obowiązującego. Literalna interpretacja polskich przepisów prowadzi natomiast do wniosków podanych powyżej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów ustawodawca, w art. 7 ust. 2 cyt. ustawy, zaliczył również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jak stanowi art. 7 ust. 3 cyt. ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 cyt. ustawy, przez prezenty o małej wartości, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  • o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991r., o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm. – czyli kwoty 100,00 zł), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,
  • których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia, lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

Z kolei przez próbki, w rozumieniu art. 7 ust. 7 cyt. ustawy, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Nie jest więc opodatkowane przekazanie klientom towarów, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 5 zł, nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 5,01zł do 100zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne, bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Z informacji zawartych przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku wynika, iż Spółka prowadzi działalność polegającą na organizacji konferencji. W ramach prowadzonej działalności Spółka organizuje wśród swoich klientów konkursy, w których można wygrać nagrody rzeczowe (np. sprzęt AGD czy wycieczki). Ponadto Spółka przeprowadza akcje promocyjne wśród obecnych i potencjalnych klientów, mających na celu zachęcenie klientów do dalszego korzystania z usług Spółki; są one elementem strategii marketingowej mającej na celu zwiększenie przychodów. Spółka wskazała, iż w ramach akcji promocyjnych przesłała swoim klientom, którzy brali udział (odpłatnie) w organizowanych przez nią konferencjach ankietę, w której należało podać m.in. tytuł konferencji, który zdaniem uczestników był najlepszy. Wśród osób, które wypełniły ankietę i podały tytuł imprezy wylosowano 10 osób, które otrzymały prawo do nieodpłatnego uczestnictwa w wybranej przez nie konferencji organizowanej w 2008 roku.

Podkreślić należy, iż przekazywanie klientom, w ramach akcji promocyjnej, nagród rzeczowych w organizowanych przez Spółkę konkursach czy też przekazywanie im prawa do udziału w wybranych przez nich konferencjach, jest niewątpliwie związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, gdyż ma na celu zachęcenie klientów do korzystania z jej usług.

W odniesieniu do przekazywanych przez Wnioskodawcę nagród rzeczowych, biorąc pod uwagę przepisy art. 7 ust. 2 pkt 2 stwierdzić należy, iż skoro Wnioskodawca miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów, które stanowią nagrody rzeczowe w organizowanych przez niego konkursach (np. sprzęt AGD) a towary te nie spełniają przesłanek wynikających z art. 7 ust. 3 cyt. ustawy, to ich nieodpłatne przekazanie klientom w ramach organizowanych konkursów, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako dostawa towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy.

Należy bowiem zauważyć, iż w cytowanym przepisie art. 7 ust. 3 cyt. ustawy, wymienione są m.in. drukowane materiały informacyjne i reklamowe oraz próbki. Jest oczywiste, że zarówno próbki jak i drukowane materiały informacyjne i reklamowe są wydawane jedynie w związku z prowadzoną działalnością. Gdyby ustawodawca uznał więc, iż każde przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, w tym na potrzeby związane z realizacją strategii marketingowej poprzez np. organizację konkursów mających zachęcić klientów do dalszego korzystania z usług Spółki, jest wyłączone z obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nieracjonalne byłoby wprowadzenie uregulowań art. 7 ust. 3 cyt. ustawy, wyłączających z opodatkowania podatkiem VAT przekazywanie prezentów o małej wartości, próbek oraz drukowanych materiałów informacyjnych i reklamowych. Oznaczałoby to bowiem ponownie wyłączanie poza zakres opodatkowania coś, co nie podlega opodatkowaniu, gdyż zostało już raz wyłączone w art. 7 ust. 2 cyt. ustawy.

Z powyższego wynika zatem, że przepis art. 7 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy, znajduje zastosowanie również do przekazania związanego z działalnością przedsiębiorstwa. Przez odpłatną dostawę towarów należy więc rozumieć także przekazanie towarów bez wynagrodzenia, jeżeli przekazania dokonano na cele związane z przedsiębiorstwem, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów – oczywiście za wyjątkiem druków reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek.

Ponadto należy stwierdzić, iż powołane przez Wnioskodawcę: wyrok WSA z dnia 20 maja 2008r., sygn. akt I SA/Wr 126/08 oraz wyrok NSA w Warszawie z dnia 28 maja 2007r., sygn. akt I FPS 5/06, są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, iż odpowiedź na pytanie dotyczące opodatkowania nieodpłatnego przekazania usług na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem została udzielona w interpretacji indywidualnej Nr IPPP-443-1741/08-3/AK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj