Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1817/08-2/IG
z 11 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1817/08-2/IG
Data
2008.12.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
faktura korygująca
okres rozliczeniowy
potwierdzenie odbioru
zmniejszenie podatku należnego
zwrot towarów


Istota interpretacji
1) W którym momencie wnioskodawca w przypadku faktur korygujących VAT dotyczących zwrotu uprzednio sprzedanego towaru - ma prawo do obniżenia podatku należnego : czy w momencie wystawienia faktury korygującej VAT ? czy w miesiącu otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej VAT? 2) Czy po uprawomocnieniu się wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 11 grudnia 2007 r. (U6/06) wszystkie faktury korygujące, których odbiór nie został potwierdzony w miesiącach poprzednich przez klienta, będą stanowiły podstawę do zmniejszenia podatku należnego w dniu wystawienia tych korekt?



Wniosek ORD-IN 309 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2008r. (data wpływu 25 września 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego w przypadku wystawienia faktury korygującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego w przypadku wystawienia faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

M. Sp. z o.o. prowadzi działalność hurtową polegającą na dystrybucji akcesoriów komputerowych - Dokonywana przez Spółkę sprzedaż, jest niejednokrotnie korygowana, na skutek zwrotu towaru od klienta lub obniżek cenowych. W przypadku faktur korygujących VAT (korekty ilościowe lub korekty cenowe in minus) terminem do obniżenia podatku należnego jest miesiąc, w którym Spółka otrzymała potwierdzenie odbioru przez klienta. W momencie uprawomocnienia się wyroku Trybunału konstytucyjnego z dnia 11.12.2007 r., sygn. akt U 6/06 (Dz. U. nr 235, poz. 1735) przestanie obowiązywać obowiązek posiadania przez Spółkę potwierdzenia odbioru faktur korygujących. Należy przypuszczać, że po 18 grudnia 2008 r. Spółka będzie posiadać korekty faktur VAT (w tym również cenowe in minus), nie potwierdzone przez klientów, gdyż uzyskanie potwierdzenia otrzymania faktur przez klientów jest bardzo utrudnione i często trwa po kilka miesięcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. W którym momencie M Sp. z o.o. - w przypadku faktur korygujących VAT dotyczących zwrotu uprzednio sprzedanego towaru - ma prawo do obniżenia podatku należnego: czy w momencie wystawienia faktury korygującej VAT ... czy w miesiącu otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej VAT...
  2. Czy po uprawomocnieniu się wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 11 grudnia 2007 r. (U6/06) wszystkie faktury korygujące, których odbiór nie został potwierdzony w miesiącach poprzednich przez klienta, będą stanowiły podstawę do zmniejszenia podatku należnego w dniu wystawienia tych korekt...

Zdaniem wnioskodawcy w przypadku wystawienia faktur korygujących VAT dotyczących zwrotu towarów uprzednio sprzedanych spółka ma prawo do zmniejszenia podatku należnego w miesiącu otrzymania potwierdzenia odbioru.

Na okoliczność tego stwierdzenia można przytoczyć interpretację Izby Skarbowej w Warszawie z 12 czerwca 2008r. wydaną w indywidualnej sprawie podatnika (IP-PP2-443-846/08-2/AS). W tym miejscu można przywołać treść art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a mianowicie: podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast w myśl art. 29 ust. 4 w/w ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów ( bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Z kolei stosownie do art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania. W § 16 ust. 4 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. ustawodawca określił jakie ma spełniać sprzedawca w celu obniżenia kwoty podatku należnego. A zatem sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy – w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

Ponadto wnioskodawca uważa, że skoro Trybunał Konstytucyjny swoim wyrokiem spowodował utratę mocy prawnej przepisu niekonstytucyjnego (począwszy od dnia 18.12. 2008r.) to nie można stosować do dokumentów wystawionych przed tą datą przepisu niekonstytucyjnego, a po upływie tej daty przepisu zgodnego z Konstytucją. Automatycznie wszystkie wystawione wcześniej faktury korygujące VAT powinny korzystać z prawa do odliczenia podatku należnego bez względu na to czy posiadają potwierdzenie odbioru, czy też nie. Od tego dnia zarówno dla bieżących faktur korygujących VAT jak i korekt wystawianych w miesiącach poprzednich zaczyna obowiązywać jedna zasada – pomniejszanie podatku należnego VAT w momencie wystawienia faktur korygujących VAT.

Idąc tym tokiem rozumowania wnioskodawca będzie mógł skorygować podatek należny za miesiące poprzednie, kiedy to zostały wystawione korekty ilościowe i cenowe pomimo braku otrzymania potwierdzenia odbioru przez klientów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r.) „obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur”.

§ 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), obowiązujący do dnia 30 listopada 2008r., dotyczący faktur korygujących stanowił, że „w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą”. Natomiast ust. 4 tego paragrafu stanowił, że „sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowiło podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z Wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 11 grudnia 2007r. U 6/06 przepis wymieniony w zdaniu drugim § 16 ust. 4, w zakresie tam wskazanym tracił moc obowiązującą z dniem 19 grudnia 2008r.

Jednakże do 18 grudnia 2008r. pomimo tego, że przepis był niezgodny z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT oraz art. 92 ust. 1 oraz art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, przepis ten był nadal obowiązujący, chyba że w międzyczasie przepisy w nim zawarte zostałyby zmienione przez uprawnione organy, w zakresie dostosowującym do wyżej cytowanych przepisów.

Ustawodawca dostosowując tracący moc przepis (z dniem 19 grudnia 2008r.) do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej , zmienił od dnia 01 grudnia 2008r. treść art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, i dodał do tego art. ust. 4a-4c.

Obecnie art. 29 ust. 4 ustawy stanowi, że „podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji o skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b”.

I tak zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy obowiązującym od dnia 01 grudnia 2008r. dodanym na podstawie ustawy z dnia 07 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320) „w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano”. Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia faktycznego wynika, że wnioskodawca wystawiał dla swoich kontrahentów faktury korygujące VAT (korekty ilościowe lub korekty cenowe in minus).

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz przepisy obowiązujące zarówno do dnia 30 listopada 2008r. jak i obowiązujące od dnia 01 grudnia 2008r. należy stwierdzić, że wnioskodawca ma prawo do obniżenia podstawy opodatkowania pod warunkiem posiadania potwierdzenia otrzymania korekty faktury, przez nabywcę towaru lub usługi.

Z uwagi na fakt, że ustawodawca dostosował przepisy ustawy o podatku od towarów i usług do wymagań Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dniem 01 grudnia 2008r., to Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 11 grudnia 2007r. dotyczący niekonstytucyjności kwestionowanych przepisów nie znajduje zastosowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14f § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm) w brzmieniu obowiązującym od dnia 20 września 2008r. nadanym przez ustawę z dnia 10 lipca 2008r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888) „wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku”. Wniosek będący przedmiotem niniejszej interpretacji wpłynął do BKIP w Płocku w dniu 25 września 2008r. M. Sp. z o.o. wpłaciła 75 zł. W związku z tym opłata dokonana w dniu 18 września 2008r. w wysokości 35 zł. (nadwyżka ponad 40 zł) zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783) na konto z którego została uiszczona.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj