Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-2103/08-4/MP
Data
2009.02.17
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
odliczenie podatku od towarów i usług
zadania publiczne
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Inwestycja realizowana przez Gminę jest wykonywana w zakresie zadań własnych gminy i korzysta ze zwolnienia od podatku VAT. Wnioskodawca nie może odliczyć podatku naliczonego od towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.
Wniosek ORD-IN
322 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2008 r. (data wpływu 26 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowaną realizacją inwestycji pn. „Przebudowa i rozbudowa części budynku Szkoły Podstawowej na Publiczne Przedszkole”– jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowaną realizacją inwestycji.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizuje zadania własne w zakresie opieki przedszkolnej i szkolnej dzieci poprzez jednostki budżetowe „Publiczne Przedszkole w G.” i Szkołę Podstawową w G. Każda jednostka prowadzi odrębną księgowość, otrzymuje środki na realizację zadań z budżetu gminy, pobiera tylko opłatę tytułem zwrotu kosztów posiłków dla dzieci, przedszkole pobiera dodatkowo czesne. Przedszkole Publiczne w G. oraz Szkoła Podstawowa w G. nie są podatnikami podatku od towarów i usług. Gmina w ramach zadań własnych zamierza wykonać inwestycję pod nazwą „Przebudowa i rozbudowa części budynku Szkoły Podstawowej na Publiczne Przedszkole”. Powstały budynek będzie wykorzystywany w celu opieki nad dziećmi w wieku przedszkolnym oraz dziećmi w wieku szkolnym. Gmina ubiega się o środki finansowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa........ na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa V Infrastruktura Społeczna Działanie V – Infrastruktura Edukacyjna.
W związku z powyższym, w piśmie z dnia 2 lutego 2009 r. zadano następujące pytanie:
Czy Gmina jako Beneficjent w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji ma możliwość odliczenia podatku naliczonego... Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ponieważ usługi w zakresie edukacji nałożone na Gminę ustawą o samorządzie gminnym – art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie załącznika nr 4 poz. 7 do ustawy od podatku od towarów i usług (wykaz usług zwolnionych od podatku).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie datowania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-430 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
|