Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-122/08/AZ
z 26 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-122/08/AZ
Data
2008.11.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
edukacja
gmina
odliczenia
podatek naliczony
zadania publiczne
zadania własne


Istota interpretacji
możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pod nazwą „Przełam bariery - zaistniej na rynku pracy”



Wniosek ORD-IN 1012 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2008r. (data wpływu 18 listopada 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą „Przełam bariery - zaistniej na rynku pracy” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą „Przełam bariery - zaistniej na rynku pracy”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Gmina zrealizowała projekt pod nazwą „Przełam bariery - zaistniej na rynku pracy” nr ..., który finansowany był na podstawie umowy nr ... zawartej w dniu 4 maja 2006r. z Wojewódzkim Urzędem Pracy w R.. Projekt finansowany był ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Działanie 2.3 Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa. R. realizacja projektu obejmowała okres od 17 stycznia 2006r. do 30 listopada 2007r., natomiast finansowa okres od 17 stycznia 2006r. do 30 grudnia 2007r. Projekt skierowany był do osób, które zameldowane były na terenie powiatu B. oraz Gminy K. oraz wyrażały chęć podjęcia zatrudnienia w sferze pozarolniczej. Przedmiotem projektu było objęcie subsydiowanym zatrudnieniem 20 osób w 8 firmach, ponadto w ramach projektu zorganizowano 3 bezpłatne kursy tj: kurs operatora koparko-ładowarki dla 32 osób, kurs organizacji przyjęć okolicznościowych (catering) dla 7 osób, kurs przedstawiciela handlowego z prawem jazdy kategorii B dla 27 osób.

W ramach projektu Gmina poprzez ogłoszenia i ulotki i plakaty poinformowała rolników o możliwości wzięcia udziału w projekcie, a następnie przeprowadziła rekrutację na bezpłatne kursy. W ramach subsydiowanego zatrudnienia zostało dodatkowo zorganizowane spotkanie z przedsiębiorstwami, na którym przedstawiono warunki skorzystania z tej formy pomocy.

Po uzyskaniu decyzji przyznającej dotację, Gmina rozpoczęła co miesiąc wypłacać refundację kosztów utrzymania nowych miejsc pracy w ramach subsydiowanego zatrudnienia. W związku z realizacją 3 bezpłatnych kursów Gmina wyłoniła wykonawców usług szkoleniowych, którzy po zrealizowaniu kursów wystawili faktury VAT dla Gminy. Ponadto Gmina zakupiła sprzęt niezbędny do realizacji projektu tj. komputer stacjonarny wraz z podstawowym oprogramowaniem, urządzenie wielofunkcyjne, aparat cyfrowy, zestaw mebli, przenośny zestaw nagłaśniający, przenośny zestaw do wizualizacji oraz materiały biurowe (papier, tonery, artykuły biurowe itp). Ww. sprzęt był niezbędny do prawidłowego funkcjonowania projektu (promocja projektu, ulotki, broszury, itp.).

Wszystkie czynności związane z realizacją projektu realizowane były przez Gminę nieodpłatnie, a zakupiony sprzęt przeznaczony był do obsługi projektu w czasie jego trwania.

Po zakończeniu realizacji projektu zakupione urządzenia zostały przekazane na stan Urzędu Gminy i nie służą czynnościom opodatkowanym. Ponadto w ramach realizacji projektu wynajmowano sale wykładowe oraz zapewniono bezpłatne wyżywienie dla uczestników kursu. Pod koniec trwania projektu przeprowadzono audyt zewnętrzny oraz zorganizowano konferencję promującą projekt, na której uczestnikom zapewniono nieodpłatnie broszurki i poczęstunek.

Za wszelkie wymienione w niniejszym projekcie czynności związane z rekrutacją, nadzorem nad prawidłowym przebiegiem projektu, jego rozliczeniem i sprawozdawczością Gmina nie otrzymywała wynagrodzenia, a tylko zwrot kosztów w postaci dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa. W związku z realizacją powyższego programu Gmina nie wykazuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczania podatku VAT w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma on możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabytych w celu realizacji wyżej opisanego projektu ze względu na brak związku tych wydatków z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ww. ustawy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań będzie realizowała projekt, pod nazwą „Przełam bariery - zaistniej na rynku pracy” dofinansowany częściowo ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Działanie 2.3 Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa.

Przedmiotem projektu było utworzenie nowych miejsc pracy w ramach subsydiowanego zatrudnienia, oraz zorganizowanie bezpłatnych kursów dla osób wyrażających chęć podjęcia zatrudnienia w sferze pozarolniczej. Ponadto Gmina zakupiła sprzęt niezbędny do realizacji projektu tj. komputer stacjonarny wraz z podstawowym oprogramowaniem, urządzenie wielofunkcyjne, aparat cyfrowy, zestaw mebli, przenośny zestaw nagłaśniający, przenośny zestaw do wizualizacji oraz materiały biurowe(papier, tonery, artykuły biurowe itp). Ww. sprzęt był niezbędny do prawidłowego funkcjonowania projektu (promocja projektu, ulotki, broszury, itp.).

Wszystkie czynności związane z realizacją projektu realizowane były przez Gminę nieodpłatnie, a zakupiony sprzęt przeznaczony był do obsługi projektu w czasie jego trwania.

Po zakończeniu realizacji projektu zakupione urządzenia zostały przekazane na stan urzędu Gminy i nie służą czynnościom opodatkowanym.

Za wszelkie wymienione w niniejszym projekcie czynności związane z rekrutacją, nadzorem nad prawidłowym przebiegiem projektu, jego rozliczeniem i sprawozdawczością Gmina nie otrzymywała wynagrodzenia, a tylko zwrot kosztów w postaci dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa. W związku z realizacją powyższego programu Gmina nie wykazuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Ponadto w związku z realizacją projektu Gmina nie osiągnęła żadnych przychodów.

Wnioskodawcy nie będzie więc przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu, pod nazwą „Przełam bariery - zaistniej na rynku pracy”.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44 -101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj