Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-506/12/MT
z 6 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2012 r. (data wpływu 3 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, uzupełnionym pismem Spółki z dnia 22 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.), dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki komandytowo - akcyjnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej skutków podatkowych przekształcenia spółki komandytowo - akcyjnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Wniosek został następnie uzupełniony pismem Spółki z dnia 22 listopada 2012 r. (data wpływu: 26 listopada 2012 r.) – w odpowiedzi na wezwanie organu z dnia 16 listopada 2012 r. znak ITPB3/423-506/12-2/MT – poprzez zindywidualizowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego.


W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest osobą prawną – spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Polski oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka będzie akcjonariuszem spółki komandytowo - akcyjnej (dalej: SKA). Nie będzie przy tym komplementariuszem tej spółki. Spółka obejmie akcje w SKA w zamian za wniesienie wkładu niepieniężnego. Głównym obszarem działalności SKA będzie wynajem oraz obrót nieruchomościami, dlatego SKA może uzyskiwać dochody m.in. ze sprzedaży nieruchomości.

Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do udziału w zysku SKA. Zysk taki, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, będzie mógł być wypłacany wspólnikom SKA. Niewykluczone jednak, że z uwagi na uwarunkowania biznesowe, walne zgromadzenie postanowi, że zysk nie będzie w całości dzielony pomiędzy wspólników (akcjonariuszy) w drodze wypłaty dywidendy, tylko przeznaczony na kapitał zapasowy.

W związku ze zmiennym otoczeniem biznesowym, dojdzie do przekształcenia SKA w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Na majątek SKA na dzień przekształcenia będą składać się środki pieniężne i wierzytelności (w tym wierzytelności pożyczkowe przysługujące SKA względem pożyczkobiorców przed operacją przekształcenia). Majątek spółki komandytowo - akcyjnej stanie się majątkiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Przekształcenie SKA w spółkę kapitałową nastąpi w trybie przepisów działu III Kodeksu spółek handlowych. Na skutek przekształcenia, Wnioskodawca stanie się udziałowcem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego przekształcenie spółki komandytowo - akcyjnej w spółkę kapitałową nie będzie wiązało się dla Wnioskodawcy z powstaniem przychodu podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych i czy w rezultacie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, przekształcenie spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę kapitałową nie będzie wiązało się dla niego z powstaniem przychodu podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych i w rezultacie nie będzie podlegało opodatkowaniu tym podatkiem.

Uzasadniają to stanowisko, spółka argumentuje, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera przepisów szczególnych, które określałyby sposób ustalenia przychodu u wspólnika spółki osobowej w przypadku jej przekształcenia w spółkę kapitałową. W szczególności, nie znajdują tu zastosowania regulacje art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych, które dotyczą skutków podatkowych przekształcenia spółek kapitałowych w spółki osobowe. W rezultacie, ewentualny przychód dla wspólnika w tym zakresie mógłby powstać jedynie na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Jednocześnie, zgodnie z art. 7 ust. 2 tej ustawy, dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Przychód, który może generować powstanie dochodu będącego przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych musi być zatem osiągnięty, tj. definitywny (dokonany) i mierzalny. W utrwalonej doktrynie oraz orzecznictwie sądów administracyjnych przyjmuje się, że przychodem (dochodem) podatkowym mogą być jedynie te przysporzenia majątkowe, które mają trwały i bezzwrotny charakter oraz skutkują definitywnym przyrostem majątku podatnika.

Zgodnie natomiast z art. 553 § 3 Kodeksu spółek handlowych, wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu z dniem przekształcenia stają się wspólnikami spółki przekształcanej. W tym świetle, z chwilą przekształcenia SKA w spółkę kapitałową, Wnioskodawca z mocy samego prawa, bez konieczności podejmowania żadnych czynności innych niż wskazane w Kodeksie spółek handlowych, stanie się wspólnikiem spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia. Jednocześnie, zgodnie z art. 553 § 1 Kodeksu spółek handlowych, spółce przekształconej będą przysługiwać wszystkie prawa i obowiązki przysługujące dotychczas SKA. W praktyce zatem, przekształcenie SKA w spółkę kapitałową będzie oznaczać dla Wnioskodawcy jedynie to, że jeden składnik jego majątku (akcje SKA) zostanie zastąpiony innym (udziały w spółce kapitałowej powstałej z przekształcenia SKA). Stan majątkowy Spółki nie ulegnie zmianie. Zmieni się jedynie forma prawna SKA i forma partycypacji Spółki.

W rezultacie, w ocenie Wnioskodawcy, w wyniku przekształcenia SKA w spółkę kapitałową, po jego stronie nie wystąpi żadne przysporzenie majątkowe, zatem nie można mówić również o powstaniu przychodu podatkowego w tym zakresie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym zdarzeniu przyszłym nie znajdą również zastosowania regulacje art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którymi do przychodów zalicza się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Zgodnie z zasadą wyrażoną w tym przepisie, przychód powstaje wówczas, gdy podatnik zbywa składnik swojego majątku na rzecz spółki kapitałowej w drodze wniesienia wkładu niepieniężnego w celu pokrycia udziałów (akcji) tej spółki. Objęte udziały (akcje) stanowią w takim przypadku dla wnoszącego (wspólnika) ekwiwalent wniesionego wkładu. W analizowanym przypadku Wnioskodawca nie będzie jednak zbywał żadnego składnika swojego majątku na rzecz przekształconej spółki, lecz stanie się udziałowcem spółki kapitałowej na mocy uchwały o przekształceniu i oświadczenia o uczestnictwie w spółce przekształconej.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, przekształcenie SKA w spółkę kapitałową, nie będzie skutkować dla niego powstaniem przychodu podatkowego i z tego względu, nie będzie również podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Jak podnosi Spółka, powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w licznych interpretacjach przepisów prawa podatkowego, np. interpretacji indywidualnej z dnia 11 września 2011 r. sygn. IPPB3/423-654/11-4/DP; interpretacji indywidualnej z dnia 10 marca 2011 r. sygn. IPPB3/423-903/10-4/DP oraz interpretacji indywidualnej z dnia 13 sierpnia 2009 r. sygn. IPPB3/423-398/09-2/MS.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj