ILPP2/443-814/08-2/AD
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-814/08-2/AD
Data
2008.11.21
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Zmiany w przepisach obowiązujących
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
budynek mieszkalny
budynek niemieszkalny
infrastruktura towarzysząca
lokale
roboty budowlane
stawka preferencyjna
stawki podatku
usługi budowlano-montażowe
Istota interpretacji
Czy realizacja umowy, polegająca na wykonaniu robót budowlano-montażowych w obiektach budowlanych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11, z niewielką ilością lokali usługowych oraz niezbędną infrastrukturą można traktować jako kompleksową realizację zadania, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 7%?
Wniosek ORD-IN ![]()
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Zgodnie ze statutem oraz wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego, podstawową działalnością gospodarczą Wnioskodawcy jest działalność sklasyfikowana wg PKD pod numerem 4521A. Jest on czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i realizuje dla zamawiających z sektora publicznego roboty budowlano-montażowe dotyczące budowy budynków mieszkalnych, sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11, z niewielką ilością lokali usługowych, oraz związane z tym prace dotyczące zagospodarowania terenu wokół budynków mieszkalnych i budową niezbędnych urządzeń budowlanych (przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym oczyszczania i gromadzenia ścieków). Przedmiotem umowy zawartej zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655), jest budowa budynków mieszkalnych z lokalami usługowymi w parterach budynków, wykonanie zagospodarowania terenu wraz z budową dróg wewnętrznych, parkingów, chodników i małej architektury, oraz niezbędnej infrastruktury, czyli przyłączenia do sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, sieci oświetlenia terenu, kanalizacji kablowej telewizji. Udział lokali usługowych w całkowitej powierzchni budowanych budynków wynosi 2,05% oraz 3,69%. Rozliczenie za wykonane roboty następuje na podstawie faktur przejściowych, wystawionych raz w miesiącu, w oparciu o protokolarne potwierdzenie stanu zaawansowania prac.
Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż ustawodawca nie ustalił w jednoznaczny sposób, jak powinien wyglądać związek robót z infrastrukturą i czym jest infrastruktura – należy oprzeć się na definicjach zawartych w Prawie budowlanym. Art. 3 pkt 9 podaje pojęcie „urządzenia budowlanego” – przez które należy rozumieć urządzenie techniczne, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym oczyszczania lub gromadzenia ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe, czy place pod śmietniki. Urządzenie budowlane jest częścią obiektu budowlanego w postaci budynków mieszkalnych, a więc do budowy tego urządzenia nie należy stosować innej stawki podatku VAT, niż do budowy samego budynku. Również interpretacja Urzędu Statystycznego w Łodzi zawiera informację, iż budynkami mieszkalnymi sklasyfikowanymi w PKOB grupa 112 są budynki, w których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych, wraz z garażami, miejscami parkingowymi w budynkach, z zamontowanymi instalacjami i automatycznymi bramami, a więc z racji PKOB podlega opodatkowaniu w wysokości 7%. Wyrok NSA z dnia 8 lipca 2008 r. (sygn. akt I FSK 871/07) potwierdził, że nie ma podstaw do dzielenia robót wykonywanych na obiektach budownictwa mieszkaniowego na różne stawki podatku VAT, ponieważ wykonywane świadczenie jest usługą budowlano-montażową związaną z budownictwem mieszkaniowym i wraz z niezbędną infrastrukturą podlega w całości opodatkowaniu w wysokości 7%. Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z dnia 3 kwietnia 2008 r. (C-442/05) orzekł, że dostarczenie wody oraz wykonanie przyłączy do sieci wodociągowej powinno być objęte jednolitą stawką VAT, a z uwagi na fakt, iż na dostawę wody obowiązuje stawka 7%, to na urządzenie niezbędne, aby tę wodę do budynku mieszkalnego dostarczyć – obowiązuje ta sama stawka. Wyrok ETS nr C-41/04 potwierdza fakt, iż jeżeli dwie lub więcej czynności są ściśle ze sobą powiązane do tego stopnia, iż tworzą obiektywnie jedną całość (czyli budynek mieszkalny wraz z niezbędną infrastrukturą), której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to takie świadczenie stanowi jednolitą podstawę do celów stosowania podatku od towarów i usług. Mając na uwadze wyżej podane wyroki, Wnioskodawca stwierdza, że również w obowiązującym stanie prawnym, gdy treścią umowy jest wykonanie usługi budowlano -montażowej związanej z budownictwem mieszkaniowym wraz z niezbędną infrastrukturą dotyczącą urządzeń budowlanych (zgodnie z prawem budowlanym), stawka VAT na tę usługę wynosi 7%.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% (…). Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. W myśl art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku wynoszącą 7%, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. W myśl tego zastrzeżenia, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:
Mocą § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 249, poz. 1861), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7%, również w odniesieniu do:
– w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.
Wskazać należy, że nie zawsze budynki mają jednorodny charakter. W sytuacji, gdy część budynku wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, a pozostała część do innych celów, wówczas sposób zakwalifikowanie danego budynku znajduje się w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) zwanego dalej rozporządzeniem, stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. W przepisach tych zdefiniowano m.in. pojęcia takie jak:
Z przytoczonych przepisów wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług dla usług budowlano-montażowych świadczonych po 1 stycznia 2008 r., na podstawie art. 41 ust. 12-12b ustawy oraz § 1 pkt 1 rozporządzenia, decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach. W okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r., stosownie do przepisu z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a i lit. b ustawy, obniżoną stawką do 7% objęte były m.in. roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, a także obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.
– jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. W związku z powyższymi uregulowaniami prawnymi, w odniesieniu do robót budowlano -montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą stosowana była 7% stawka podatku. Od dnia 1 stycznia 2008 r. 7% stawką podatku od towarów i usług opodatkowane są roboty budowlano -montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane wyłącznie z budownictwem mieszkaniowym. Obecnie nie przewidziano w ustawie obniżonej stawki ww. podatku na remont i budowę infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Odnosząc powołane wyżej przepisy do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż od dnia 1 stycznia 2008 r. stawkę 7% należy stosować wyłącznie w odniesieniu do robót polegających na realizacji obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części. Natomiast, z uwagi na to, że znowelizowane przepisy ustawy nie wprowadziły preferencyjnej stawki podatkowej dla infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, roboty budowlane związane z zagospodarowaniem terenu wraz z budową dróg wewnętrznych, parkingów, chodników i małej architektury, oraz niezbędnej infrastruktury opodatkowane są podstawową stawką podatku od towarów i usług, tj. 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje dla zamawiających z sektora publicznego roboty budowlano-montażowe dotyczące budowy budynków mieszkalnych z lokalami usługowymi w parterach budynków, wykonania zagospodarowania terenu wraz z budową dróg wewnętrznych, parkingów, chodników i małej architektury, oraz niezbędnej infrastruktury, czyli przyłączenia do sieci wodociągowej kanalizacji sanitarnej i deszczowej, sieci oświetlenia terenu, kanalizacji kablowej telewizji. Realizowane budynki są sklasyfikowane w PKOB w dziale 11, a udział lokali usługowych w ich całkowitej powierzchni wynosi 2,05% oraz 3,69%. W świetle powyższego, w przypadku gdy usługodawca wykona usługi, których przedmiotem będzie realizacja inwestycji dotycząca budynku mieszkalnego (sklasyfikowanego w PKOB 11) jako całości, w którym znajdują się zarówno lokale mieszkalne, jak również lokale usługowe, usługi te będą w całości opodatkowane preferencyjną 7% stawką podatku od towarów i usług. W sytuacji jednak, gdyby świadczone przez Wnioskodawcę usługi dotyczyły wyłącznie lokali użytkowych lub części użytkowych zlokalizowanych w przedmiotowych budynkach mieszkalnych, wówczas w odniesieniu do nich zastosowanie znalazłaby stawka podstawowa w wysokości 22%. Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania usług budowlanych dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, należy zauważyć, iż w świetle zmian przepisów o podatku od towarów i usług (tj. utraty z dniem 31 grudnia 2007 r. mocy obowiązującej przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy) od dnia 1 stycznia 2008 r. usługi budowlane dotyczące infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy. Reasumując, dla robót budowlano-montażowych dotyczących budowy budynków mieszkalno-usługowych sklasyfikowanych wg PKOB w dziale 11 należy zastosować stawkę 7%, natomiast dla robót dotyczących infrastruktury towarzyszącej znajdującej się poza bryłami budynków mieszkalno-usługowych – stawkę 22%. Ponadto należy stwierdzić, iż powołany przez Wnioskodawcę wyrok sądu administracyjnego jest rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|