Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1642/08-2/AW
z 23 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1642/08-2/AW
Data
2008.10.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Wartość wkładów i opłat

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
lokal mieszkalny
przekształcanie
spółdzielnie mieszkaniowe


Istota interpretacji
opodatkowanie przeniesienia prawa własności do lokalu



Wniosek ORD-IN 326 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 26.08.2008 r. (data wpływu 01.09.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przeniesienia prawa własności do lokalu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.09.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przeniesienia prawa własności do lokalu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W zasobach Spółdzielni znajduje się lokal mieszkalny, dla którego ustanowiono po raz pierwszy spółdzielcze lokatorskie prawo w 1982r. Wtedy też nastąpiło jego zasiedlenie. 4 marca 2005r. nastąpiło ponowne ustanowienie lokatorskiego prawa do tego lokalu na rzecz innej osoby niż pierwotnie oraz powtórne zasiedlenie. Wkład lokatorski został zwrócony poprzedniemu użytkownikowi, a obecny dokonał wpłaty wkładu w 2005r.

Na podstawie art. 12 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, w 2008r. obecny użytkownik tego lokalu wystąpił z wnioskiem o przeniesienie prawa własności do tego lokalu. Spółdzielnia jest zobowiązana zawrzeć z tym członkiem umowę o ustanowienie i przeniesienie własności.

Z dniem 31 lipca 2007r. zmieniono ustawę o spółdzielniach mieszkaniowych, gdzie w art. 12 określono jakich spłat powinien dokonać członek w omawianym przypadku, tzn. że od 31 lipca 2007r. Spółdzielnia nie ma już prawa żądać od członka spłaty określonej w art. 29 ust. 8 ustawy o VAT, różnicy między wartością rynkową, a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego lokalu. Może żądać tylko spłaty nominalnej kwoty umorzenia kredytu bankowego starego portfela, którą musi zwrócić do banku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy jeżeli przeniesienie własności tego lokalu nastąpi w 2008 r. Spółdzielnia jest zobowiązana do ustalenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29 ust. 8 ustawy o VAT, tj. do wyliczenia różnicy miedzy wartością rynkową, a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego tego lokalu oraz do odprowadzenia 7% podatku VAT...

W przypadku gdyby należało zastosować się do art. 29 ust. 8 ustawy o VAT, czyli podstawa do opodatkowania byłaby wirtualna – bez wpłaty, kto powinien pokryć kwotę podatku VAT:

  • czy zainteresowany członek spółdzielni – od którego Spółdzielnia nie ma prawa żądać takich opłat...
  • czy Spółdzielnia jako osoba prawna – czyli wszyscy członkowie Spółdzielni – która musiałaby tę kwotę zaliczyć do kosztów Spółdzielni, czy taki koszt byłby kosztem uzyskania przychodu...


Czy w przypadku gdyby nie trzeba było zastosować art. 29 ust. 8 ustawy o VAT, kwota spłaty przez członka nominalnej wartości umorzenia, którą Spółdzielnia musi zwrócić do baku, stanowi podstawę opodatkowania podatkiem VAT...

Czy w przypadku spłat przez członków Spółdzielni nominalnej wartości umorzenia kredytu dla lokali, których lokatorskie prawa po raz pierwszy zostały ustanowione przed 1 maja 2004r. i wtedy nastąpiły pierwsze zasiedlenia, kwoty tego umorzenia stanowią podstawę opodatkowania podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy

W ocenie Spółdzielni nie należy wyliczać różnicy między wartością rynkową a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, w celu ustalenia wirtualnej podstawy do opodatkowania.

Niedostosowanie przepisów prawa: o spółdzielniach mieszkaniowych i podatku od towarów i usług, nie powinno skutkować obciążeniami fiskalnymi dla obywateli. Zdaniem Spółdzielni również spłata nominalnej wartości umorzenia kredytu tego lokalu nie powinna stanowić podstawy do opodatkowania podatkiem VAT.

W przypadku spłat nominalnej wartości umorzenia, lokali dla których pierwsze zasiedlenie oraz lokatorskie prawa były ustanowione przed 1 maja 2004r., w ocenie Spółdzielni, na podstawie art. 153 ust. 2 ustawy o VAT, wpłaty te nie podlegają podatkowi od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do dyspozycji art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Z powyższego wynika, że przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności lokalu traktuje się jako dostawę towarów.

Zgodnie z art. 29 ust. 8 ustawy ustawodawca postanowił, że jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 i ust. 7 ustawy zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Powyższe zwolnienie nie ma również zastosowania w przypadku, o którym mowa w art. 29 ust. 8 ww. ustawy.

Jednakże, z zapisu art. 153 ust. 2 ustawy wynika, iż przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed 1 maja 2004 r.

Z cytowanego wyżej przepisu wynika, iż wyłączeniu spod ustawy o podatku od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2 tej ustawy, podlegają czynności przekształcenia lub ustanowienia odrębnej własności lokalu, w przypadku, gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Celem tego przepisu jest wyłączenie spod ustawy przekształcenia przysługującego członkowi spółdzielni spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, w odniesieniu do tych lokali, do których spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało ustanowione po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004 r. i zostały one zasiedlone przed tą datą.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że w 1982r. nastąpiło ustanowienie po raz pierwszy spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu oraz jego pierwsze zasiedlenie. W dniu 04 marca 2005r. ponownie ustanowiono lokatorskie prawo do tego lokalu na rzecz innej osoby oraz przedmiotowy lokal został powtórnie zasiedlony. W 2008r. obecny użytkownik lokalu wystąpił do Spółdzielni z wnioskiem o przeniesienie prawa własności do tego lokalu.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że ustanowienie po raz pierwszy lokatorskiego prawa do przedmiotowego lokalu mieszkalnego i jego zasiedlenie nastąpiło przed dniem 1 maja 2004r. W związku z powyższym, przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj