Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-565/08/AB
z 27 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-565/08/AB
Data
2008.10.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Wartość wkładów i opłat


Słowa kluczowe
lokal mieszkalny
przekształcanie prawa lokatorskiego w prawo własności
spółdzielnie mieszkaniowe


Istota interpretacji
Opodatkowanie przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności gdy pierwsze ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego nastąpiło przed 1 maja 2004 r.



Wniosek ORD-IN 481 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2008 r. (data wpływu 7 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności w sytuacji gdy ustanowienie po raz pierwszy lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego i jego zasiedlenie miało miejsce przed dniem 1 maja 2004 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2008 r. został ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności, w sytuacji gdy ustanowienie po raz pierwszy lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego i jego zasiedlenie miało miejsce przed dniem 1 maja 2004 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zasoby Spółdzielni to zasoby stare, prawa do nich zostały ustanowione przed dniem 1 maja 2004 r. i pierwszy raz zasiedlone zostały również przed dniem 1 maja 2004 r., poza nielicznymi przypadkami powtórnego ustanowienia praw po dniu 1 maja 2004 r. z tytułu poprzednio wygasłego prawa na skutek śmierci współmałżonka, przepisania lokatorskiego prawa do mieszkania z rodziców na dzieci, wzajemnej zamiany lokatorów, ustanowienia prawa na jednego z małżonków po podziale majątku dorobkowego w trakcie rozwodu oraz podziału mieszkania na dwa mieszkania odrębne i przekazania jednego z nich w drodze darowizny dziecku.

Na mocy art. 12 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 125 poz. 873) członkowie Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze lokatorskie prawa do lokalu mieszkalnego po dokonaniu spłaty nominalnej kwoty umorzenia i innych zaległości wobec Spółdzielni żądają przeniesienia prawa do lokalu w odrębną własność. Większość przypadków przeniesienia lokatorskich praw do lokalu mieszkalnego w odrębną własność dokonywana od 1 stycznia 2008 r. dotyczy przypadków gdy lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego uzyskano przed dniem 1 maja 2004 r.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzą przypadki przeniesienia lokatorskich praw do lokali w odrębną własność po dniu 1 stycznia 2008 r., które ustanowiono powtórnie po dniu 1 maja 2004 r. na skutek śmierci małżonka, przepisania na członka rodziny – dzieci, wnuków, wzajemnej zamiany między lokatorami, przydziału jednemu z małżonków po rozwodzie lub podziału mieszkania na dwa mieszkania odrębne i przekazania jednego z nich w drodze darowizny dziecku. Wnioskodawca zaznacza, że osoby te nie wnoszą wkładów lokatorskich do Spółdzielni – wkład lokatorski zostaje przepisany bądź podzielony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym przypadku Wnioskodawca zobowiązany jest do naliczenia i odprowadzenia na konto Urzędu Skarbowego podatku VAT w wysokości 7% od przeniesienia lokatorskich praw do lokalu w odrębną własność dokonanego od 1 stycznia 2008 r. wg podstawy określonej w art. 29 ust. 8 ustawy o VAT tj. od różnicy między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego pomniejszonej o kwotę podatku VAT jeżeli nie minęło 5 lat od ustanowienia prawa (po powtórnym zasiedleniu) na skutek śmierci małżonka, wzajemnej zamiany, przepisania na członka rodziny, przydziału po rozwodzie lub przy podziale mieszkania na 2 mieszkania odrębne i przekazania jednego dziecku...

Zdaniem Wnioskodawcy jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. to przekształcenie po dniu 1 stycznia 2008 r. w odrębną własność zgodnie z art. 153 ust. 2 nie podlega VAT.

Jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego nastąpiło po dniu 1 maja 2004 na skutek śmierci małżonka, który otrzymał przydział przed dniem 1 maja 2004 r., przeniesienie w odrębną własność po dniu 1 stycznia 2008 r. gdy nie minęło 5 lat – nie podlega ustawie o VAT zgodnie z art. 153 ust. 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Zgodnie z art. 29 ust. 8 ww. ustawy - jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 i ust 7 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Powyższe zwolnienie nie ma zastosowania również w przypadku, o którym mowa w art. 29 ust. 8 ww. ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 153 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Z powyższego wynika, iż opodatkowanie podatkiem od towarów i usług przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności tego lokalu będzie miało miejsce jedynie w sytuacji gdy ustanowienie po raz pierwszy spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego i zasiedlenie po raz pierwszy tego lokalu nastąpiło po 1 maja 2004 r., a ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności nastąpi przed upływem 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego.

Ponadto z cyt. wyżej art. 153 ust. 2 ww. ustawy wynika, iż wyłączeniu spod ustawy o podatku od towarów i usług na mocy tego przepisu, podlegają czynności przekształcenia lub ustanowienia odrębnej własności lokalu, w przypadku, gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Celem tego przepisu jest wyłączenie spod ustawy przekształcenia przysługującego członkowi spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, w odniesieniu do tych lokali, do których spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało ustanowione po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004 r. i zostały one zasiedlone przed ta datą.

Ustanowienie po tej dacie ponownie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego objęte jest zakresem art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy. Do przekształcenia zaś tego prawa lokatorskiego w prawo własności będzie miał zastosowanie przepis art. 153 ust. 2 ww. ustawy, jako że pierwsze zasiedlenie lokalu mieszkalnego i ustanowienie do tego lokalu prawa lokatorskiego miało miejsce jednak przed 1 maja 2004 r.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż ustanowienie po raz pierwszy lokatorskich praw do lokali mieszkalnych i ich zasiedlenie nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Zatem przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2 ww. ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj