Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-520/08/BJ
z 18 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-520/08/BJ
Data
2008.09.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
jednostka samorządu terytorialnego
odliczenia
urząd gminy
zadania publiczne
zadania statutowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy Gmina będzie miała prawo zwrotu, odliczenia, odzyskania podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 915 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2008 r. (data wpływu 18 czerwca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 września 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 czerwca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pod nazwą „dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze bazą dla turystyki, rekreacji, edukacji i sportu” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach osi priorytetowej 6 – „Wsparcie rozwoju turystyki”, działanie 6.1 –„Rozwój usług turystycznych w oparciu o zasoby przyrodnicze”. Przedmiotowa inwestycja obejmować będzie:


  1. odkopanie i zabezpieczenie murów fundamentowych zamku. Eksponowane mury wraz z istniejącą Wieżą zostaną udostępnione (odpłatnie turystom).
  2. utworzenie szlaku wodnego w postaci budowy trzech pomostów (przystani) dla żeglarzy i statków wycieczkowych pływających po jeziorze - zostaną one udostępnione (nieodpłatnie).
  3. budowa infrastruktury technicznej dla usprawiania rekreacji i turystyki rowerowej składającej się z :
    1. 4 ścieżek rowerowych, które zostaną udostępnione (nieodpłatnie turystom)
    2. ,
    3. modernizacja parkingu, który zostanie udostępniony (odpłatnie) ludności
    4. ,
    5. budowa szaletu publicznego, który zostanie udostępniony (odpłatnie) ludności.
  4. przebudowa amfiteatru letniego, który zostanie udostępniony nieodpłatnie.


Niektóre istniejące elementy wchodzące w skład ww. projektu, tj. parking, Wieżę wraz z murami Gmina na podstawie umowy użyczenia oddała do użytkowania stowarzyszeniu. Po realizacji inwestycji umowa użyczenia będzie kontynuowana. Nowo powstały szalet publiczny Gmina również przekaże w użyczenie temu samemu stowarzyszeniu, a stowarzyszenie będzie pobierać opłaty od wymienionych substancji majątkowych.

W piśmie uzupełniającym Gmina oświadczyła, że środki, które zostaną pozyskane z Unii Europejskiej na realizację przedmiotowego projektu nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w zaistniałym stanie Gmina będzie miała prawo zwrotu, odliczenia, odzyskania podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, brak jest prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabywaniu towarów i usług związanych z projektem. Nie istnieje zatem prawo do odzyskania lub zwrotu podatku VAT przy realizowaniu opisanej inwestycji, gdyż Gmina będzie wykonywać czynności niepodlegające opodatkowaniu (nieodpłatne użyczenie nieruchomości), a zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług tylko w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj