Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1295/08/KG
Data
2008.09.16
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
zadania publiczne
zadania statutowe
Istota interpretacji
Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.
Wniosek ORD-IN
487 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2008r. (data wpływu 5 września 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z wykonywaniem prac budowlano-montażowych w ramach realizowanego zadania pn. „Zagospodarowanie stawów wraz z infrastrukturą towarzyszącą” – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 września 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z wykonywaniem prac budowlano-montażowych w ramach realizowanego zadania pn. „Zagospodarowanie stawów wraz z infrastrukturą towarzyszącą”.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina ubiegając się o dotację z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa O. planuje zrealizować zadanie pn. „Zagospodarowanie stawów wraz z infrastrukturą towarzyszącą”, w zakres którego wchodzić będą roboty budowlane polegające m.in. na pogłębieniu i oczyszczeniu dwóch stawów gminnych, remoncie 2 mostów i budowie nowego, remoncie urządzeń piętrzących, a także na budowie ścieżek pieszo-rowerowych, punktów widokowych, oświetleniu ścieżek oraz nasadzeniu zieleni. Realizację zadania planuje się na rok 2009. Zadanie rozliczone będzie fakturami VAT opiewającymi na ustaloną w wyniku przetargu kwotę. Na etapie ubiegania się o ww. dotację Gmina zaliczyła podatek VAT do kosztów kwalifikowanych z uwagi na fakt, że przedmiot projektu będzie swobodnie i nieodpłatnie udostępniony mieszkańcom gminny: zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu infrastruktura wytworzona w jego ramach nie będzie wykorzystywana do wykonywania działalności gospodarczej, nie będzie przedmiotem najmu lub dzierżawy itp., ani jakichkolwiek innych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co za tym idzie Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania tego podatku w jakikolwiek sposób. Nadmieniamy również, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym tj. swobodnym i bezpłatnym udostępnieniu mieszkańcom gminy nowo utworzonej infrastruktury usług turystycznych i rekreacyjnych przysługiwać będzie Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wykonywaniem prac budowlano-montażowych w ramach przedmiotowego zadania...
Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na fakt, iż wytworzona w ramach projektu infrastruktura nie będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej oraz nie będzie przedmiotem najmu lub dzierżawy, nie będzie także wykorzystywana do jakichkolwiek innych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług Gmina nie będzie miała podstaw do odliczenia naliczonego podatku VAT. Co za tym idzie nie zaistnieje możliwość odzyskania podatku VAT w jakikolwiek sposób tym samym podatek VAT będzie kosztem kwalifikowanym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10, 12 i 18 ww. ustawy o samorządzie gminnym zadania własne obejmują sprawy: - kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
- zieleni gminnej i zadrzewień,
- promocji gminy.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swoich zadań zamierza realizować projekt pn. „Zagospodarowanie stawów wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. W ramach realizacji projektu zostaną wykonywane prace budowlano–montażowe, polegające m.in. na pogłębieniu i oczyszczeniu dwóch stawów gminnych, remoncie dwóch mostów i budowie nowego, remoncie urządzeń piętrzących, a także na budowie ścieżek pieszo-rowerowych, punktów widokowych, oświetleniu ścieżek oraz nasadzeniu zieleni. Gmina zamierza realizować projekt ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa O.. Przedmiot projektu będzie swobodnie i nieodpłatnie udostępniony mieszkańcom Gminy. Zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu infrastruktura wytworzona w jego ramach nie będzie wykorzystywana do wykonywania działalności gospodarczej, nie będzie przedmiotem najmu lub dzierżawy itp. ani jakichkolwiek innych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Ponadto Wnioskodawca w oposie zdarzenia przyszłego jednoznacznie wskazuje, iż infrastruktura wytworzona w ramach przedmiotowego projektu nie będzie wykorzystywana do wykonywania działalności gospodarczej, nie będzie przedmiotem najmu dzierżawy ani jakichkolwiek innych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą „Zagospodarowanie stawów wraz z infrastrukturą towarzyszącą”.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu pod nazwą „Zagospodarowanie stawów wraz z infrastrukturą towarzyszącą” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa O., może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Referencje
|