Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-1332/08-2/MK
z 20 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-1332/08-2/MK
Data
2008.10.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
opłaty pocztowe
usługi pocztowe


Istota interpretacji
zwolnienia z podatku od towarów i usług opłaty za dostawę przesyłki pocztowej



Wniosek ORD-IN 271 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2008r. (data wpływu 01 września 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku od towarów i usług opłaty za dostawę przesyłki pocztowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01 września 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku od towarów i usług opłaty za dostawę przesyłki pocztowej.

Grupa S.A. jest podmiotem gospodarczym wpisanym do Rejestru operatorów pocztowych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej pod nr P świadczy usługi pocztowe polegające na dostarczaniu przesyłek pocztowych o wadze powyżej 50 gr. Zgodnie z wymogami określonymi w ustawie z dnia 11 marca 2004r. prawo pocztowe (Dz. U. nr 130 poz. 1188).

Na podstawie art. 31 ww. ustawy Spółka zamierza wprowadzić, jako potwierdzenie uiszczenia opłat za świadczone usługi znaki opłaty pocztowej inne niż znaczki emitowane przez Pocztę Polską, przy czym wzory znaków opłaty pocztowej będą zgłoszone do Prezesa UKE. Spółka sądzi, iż znaki te będą spełniać wszystkie wymogi określone w ustawie prawo pocztowe i w drodze decyzji administracyjnej wzory znaków opłaty pocztowej zostaną umieszczone w wykazie prowadzonym przez Prezesa UKE.

W ustawie z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. 1 pkt 4 zawarte jest zwolnienie od podatku usług dostaw za cenę równą wartości nominalnej znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W przypadku, gdy opłata za dostawę przesyłki pocztowej będzie uiszczona poprzez znaki opłaty pocztowej wg wzoru zaakceptowanego przez Prezesa UKE naklejane na przesyłkę pocztową o wadze powyżej 50 gram to czy dostawa ta będzie zwolniona z podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 4...

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku dostaw – usługi pocztowej oznaczonej na przesyłce pocztowej o wadze powyżej 50 gram znakami opłaty pocztowej zgodnymi z wzorami spełniającymi wymogi art. 31 ustawy prawo pocztowe to znaki tej opłaty mogą być traktowane, jako „inne znaki tego typu” o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług a zatem dostawy te zwolnione są z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W świetle art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym pod poz. 2 wymienione zostały usługi świadczone przez pocztę państwową. Oznacza to, że zwolnienie to ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, wobec czego ma zastosowanie wyłącznie do usług pocztowych świadczonych przez pocztę państwową i nie dotyczy innych podmiotów. Z uwagi na specyficzny charakter zwolnienia nie może być ono stosowane do usług wykonywanych przez podmioty niebędące pocztą państwową.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza wprowadzić, jako potwierdzenie uiszczenia opłat za świadczenie usługi znaki opłaty pocztowej inne niż znaczki emitowane przez Pocztę Polską, przy czym wzory znaków opłaty pocztowej będą zgłoszone do Prezesa UKE. Spółka sądzi, iż znaki te będą spełniać wszystkie wymogi określone w ustawie prawo pocztowe.

Ustosunkowując się do stanowiska strony w kwestii zwolnienia z podatku VAT przesyłek na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług organ podatkowy stwierdza, iż w świetle tego przepisu zwalnia się od podatku dostawę za cenę równą wartości nominalnej znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu. Wobec tego ze zwolnienia korzysta jedynie dostawa znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu. Powyższe zwolnienie zostało wprowadzone z uwagi na to, że znaki, o których mowa, mają wartość nie jako towar, lecz jako dowód uiszczenia określonego rodzaju opłaty. Znaki, o których mowa, nie są nabywane w charakterze towarów jako takich. W przedmiotowej sprawie podatnik nie dokonuje dostawy znaków pocztowych a jedynie w ich formie uiszcza opłatę za świadczone usługi.

W związku z powyższym, opłata za dostawę przesyłki pocztowej jest oddzielnym świadczeniem i podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, według stawki podstawowej podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj