Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-193/08/JK
z 13 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-193/08/JK
Data
2008.10.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odliczenie podatku
zadania publiczne


Istota interpretacji
Możliwość odliczenia zapłaconego podatku przy realizacji festynu "Pokochaj Rybkę" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu przedstawione we wniosku 4 września 2008 r. (data wpływu 5 września 2008 r.) zmienionym pismem z dnia 3 października 2008 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z organizacją festynu „Pokochaj Rybkę” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 września 2008 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z organizacją festynu „Pokochaj Rybkę”.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina w dniu 31 sierpnia 2008 r. podczas dożynek gminnych zorganizowała festyn promujący spożycie ryb pod nazwą „Pokochaj Rybkę". Projekt przewidywał realizacją następujących działań:


  1. przeprowadzenie konkursów sprawnościowych oraz sprawdzających wiedzę dla dzieci oraz dorosłych promujących rybołówstwo oraz spożywanie ryb
  2. organizacja konkursu dla kół gospodyń wiejskich na najsmaczniejszą potrawę rybną
  3. degustacja różnorodnych produktów rybnych dla dwóch tysięcy osób
  4. występy zespołów i kabaretów regionalnych dla uatrakcyjnienia festynu
  5. przygotowanie scenografii sceny związanej z promocją ryb oraz jej zadaszenie.


Projekt festynu jest organizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2005", Działanie 4.3, „Znajdowanie oraz promowanie nowych rynków zbytu na produkty rybne". Wartość przyznanego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dofinansowania wynosi 51.663,00 zł. Realizacja zadania polegającego na zorganizowaniu festynu promującego spożycie ryb pod nazwą „Pokochaj Rybkę" podczas dożynek gminnych w dniu 31 sierpnia 2008 r. mieści się w katalogu zadań własnych gminy z zakresu kultury w myśl art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.). Ustawa nakłada na gminę obowiązek zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty zobowiązując do realizacji zadań publicznych wskazanych w ustawie o samorządzie gminnym. Udział w dożynkach gminnych w ramach których odbył się festyn pod nazwą "Pokochaj Rybkę" był nieodpłatny i skierowany był do szerokiego grona odbiorców, w szczególności do mieszkańców gminy i okolic.

Urząd gminy jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie wykonywania czynności o charakterze cywilnoprawnym i dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami ustawy, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem i czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z kolei z przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zm.) wynika, iż zwolnieniu od podatku podlegają czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. W myśl powyższych unormowań organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy mogą występować na gruncie podatku VAT w dwojakim charakterze tj. podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich przepisami prawa, oraz podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Zatem urząd gminy jest podatnikiem podatku od towarów i usług w sferze jej aktywności cywilnoprawnej, a więc m.in. w zakresie świadczenia usług dostarczenia wody i odprowadzania ścieków i tylko w takim wąskim zakresie dokonuje na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT odliczeń podatku naliczonego od należnego.

Odnosząc omówione regulacje na grunt analizowanej sprawy należy wskazać, iż zakupy związane z realizacją projektu organizacji festynu „Pokochaj Rybkę” podczas dożynek nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną i podatnik z tego tytułu nie odliczy podatku naliczonego od podatku należnego. Zainteresowany informuje ponadto, że płatnikiem faktur dotyczących realizacji ww. projektu jest urząd gminy występujący w imieniu i na rzecz gminy.

Wnioskodawca zwrócił się o interpretację prawa podatkowego potwierdzającego brak związku opisanej usługi ze sprzedażą opodatkowaną, a co za tym idzie brak możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy urząd gminy jako podatnik podatku od towarów i usług ma możliwość dokonania odliczeń podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z realizacją projektu organizacji festynu „Pokochaj Rybkę”...


Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, urząd nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z organizacją festynu „Pokochaj Rybkę” podczas dożynek gminnych, gdyż dokonywane zakupy nie są związane za sprzedażą opodatkowaną. Zdaniem Wnioskodawcy, stanowisko powyższe potwierdza brzmienie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w myśl którego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Ponadto należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 89-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj