Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-948/08/JP
z 19 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-948/08/JP
Data
2008.08.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
koszt kwalifikowany
odliczenia


Istota interpretacji
Czy Urząd Miejski ma prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. „Park Kulturowo – Przyrodniczy Twierdzy X – etap I”?



Wniosek ORD-IN 447 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miejskiego w X, przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2008r. (data wpływu 3 lipca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 sierpnia 2008r. (data wpływu 8 sierpnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. „Park Kulturowo – Przyrodniczy Twierdzy X – etap I” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2008r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. „Park Kulturowo – Przyrodniczy Twierdzy X – etap I”. ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 sierpnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Urząd Miejski w X jest płatnikiem podatku od towarów i usług w wąskim zakresie, który obejmuje: użytkowanie wieczyste gruntów, najem lokali użytkowych, sprzedaż i dzierżawę gruntów. Burmistrz realizuje wiele projektów związanych z budową infrastruktury, jednak podatek VAT zapłacony w związku z ich realizacją nie jest odliczany, gdyż inwestycje nie dotyczą działań, od których odprowadzany jest VAT.

Ponadto projekt pn. „Park Kulturowo – Przyrodniczy Twierdzy X – etap I” został przekazany w formie darowizny do X Domu Kultury – instytucji kultury – zgodnie z zapisami studium wykonalności i wniosku o dofinansowanie projektu. W związku z faktem braku powiązania nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, Urząd Miejski nie ma prawa do zwrotu podatku naliczonego.

W dniu 9 marca 2006r. pomiędzy Wojewodą O. a Gminą X - Urzędem Miejskim w X zawarta została umowa o dofinansowanie projektu pn. „Park Kulturowo – Przyrodniczy Twierdzy X – etap I” ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu 1 - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów i Priorytetu 3 - Rozwój lokalny, z wyłączeniem Działania 3.4 Mikroprzedsiębiorstwa, Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 – 2006. Projekt jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i współfinansowany ze środków budżetu państwa oraz środków własnych.

W ramach ww. projektu na dwóch obiektach zlokalizowanych w X, tj. Forcie Wodnym i Bastionie x, prowadzone były przez wykonawcę roboty mające na celu ich rewitalizację (tynki na ścianach i sufitach, podłogi, sieci wodno - kanalizacyjne wewnętrzne i zewnętrzne, oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne, elewacje, nawierzchnie przy obiektach, parking, itp.).

Oprócz umowy na roboty budowlano - montażowe, zawarte zostały umowy na usługi Inżyniera Projektu i Zespołu Wdrożenia Projektu oraz na realizację Promocji i Reklamy.

Realizacja projektu należy do zadań własnych gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Urząd Miejski ma prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. „Park Kulturowo – Przyrodniczy Twierdzy X – etap I”...

Zdaniem Wnioskodawcy Urząd Miejski w X nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków w ramach realizowanego projektu z działalnością opodatkowaną, prowadzoną przez Urząd Miejski w X.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest podmiotowo zwolniony z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w zakresie swoich zadań własnych realizował projekt pn. „Park Kulturowo – Przyrodniczy Twierdzy X – etap I”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu 1 - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów i Priorytetu 3 - Rozwój lokalny (z wyłączeniem Działania 3.4 Mikroprzedsiębiorstwa) Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 – 2006), a także ze środków budżetu państwa oraz środków własnych.

Jak wskazuje Wnioskodawca nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu pn. „Park Kulturowo – Przyrodniczy Twierdzy X – etap I” nie służyły mu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (w całości ani w części) od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj