Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-991/08-4/AS
z 19 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-991/08-4/AS
Data
2008.09.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura VAT
odliczenie podatku od towarów i usług
opodatkowanie
premia pieniężna
świadczenie usług


Istota interpretacji
Czy w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, wyżej opisane świadczenia: stanowią rabat, gdy dotyczą konkretnych dostaw lub są usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? 2. Czy Spółka otrzymując od Klientów faktury VAT w przypadku opisanym w pkt b) powyżej, jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego w tych fakturach?



Wniosek ORD-IN 406 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2008r. (data wpływu 23 czerwca 2008r., uzupełniony pismem z dnia 18 sierpnia 2008r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie faktur VAT dokumentujących premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie faktur VAT dokumentujących premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się produkcją, dystrybucją i sprzedażą napojów bezalkoholowych, soków owocowych i warzywnych, wód oraz nektarów opatrzonych zastrzeżonymi znakami towarowymi.

W swojej codziennej działalności Spółka współpracuje z Klientami (zarówno osobami prawnymi jak i osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą) w zakresie obrotu ww. produktami. W ramach tej współpracy, Strony podpisują umowy regulujące zasady wzajemnych świadczeń. Niektóre z ustalonych warunków współpracy pomiędzy Stronami zakładają, że Spółka jako dostawca produktów wypłaca Klientom wynagrodzenia (premie pieniężne) za:

1).racjonalizację dostaw polegającą na zamawianiu przez Klientów jednorazowych dostaw towarów uwzględniających minimalną określoną przez Strony liczbę palet przez co koszt transportu staje się bardziej opłacalny dla Spółki lub zachowaniu jednorodności zamawianych towarów w ramach jednej dostawy, przez co koszt załadunku ulega obniżeniu. W przypadku realizacji dostaw jednorazowych Spółka przyznaje kontrahentowi upust lub wynagrodzenie (premię pieniężną) kalkulowaną w oparciu o ilość zamówionych palet produktu (kwota upustu za każdą paletę jest określona). W przypadku zachowania jednorodności zamawianych towarów w ramach jednej dostawy upust lub wynagrodzenie (premia pieniężna) kalkulowane jest jako procentowy udział palet jednorodnych (przez co rozumie się produkt tej samej marki w takim samym opakowaniu na jednej palecie) w stosunku do całej jednorazowej dostawy;

2).optymalizację portfela S produktów Spółki (gdzie przez „S” rozumie się produkt Spółki o takiej samej marce, o takim samym smaku, o takiej samej wielkości i rodzaju opakowania) polegającą na utrzymywaniu przez kontrahenta określonej minimalnej wielkości S. W stosunku do dostaw przekraczających ustaloną minimalną ilość S, Spółka udziela kontrahentowi stosownego upustu lub też wypłaca wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej kalkulowanej jako % od wartości netto zakupionych przez Klienta w określonym czasie dodatkowych S;

3).optymalizację sprzedaży produktów w ramach procesu zarządzania powierzchnią sprzedażową przez co rozumie się udostępnienie przez kontrahenta produktom Spółki z danej kategorii (np. kategoria „woda”, czy „napoje gazowane”) powierzchni sprzedaży odpowiadającej udziałowi produktów Spółki z danej kategorii w sprzedaży adekwatnej kategorii u kontrahenta (np. stosunek sprzedaży wody Spółki do sprzedaży wody innych producentów/dystrybutorów). Badanie procentowego udziału opiera się na niezależnych pomiarach dokonywanych przez A N. Z tytułu osiągnięcia określonego % udziału, Spółka wypłaca kontrahentowi wynagrodzenie w postaci premii skalkulowane jako % od ceny netto zakupionych produktów z danej kategorii;

4).przekroczenie określonego progu wolumenowego dla określonej kategorii produktów w danym roku rozliczeniowym. Po przekroczeniu przez kontrahenta w danym roku rozliczeniowym ustalonego progu wolumenowego w danej kategorii napojowej, Spółka udzieli kontrahentowi upustu lub wypłaci wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej stanowiące równowartość określonego % uzyskanego obrotu netto wszystkich produktów Spółki z danej kategorii sprzedanych przez Spółkę do placówek handlowych kontrahenta po przekroczeniu przez niego progu wolumenowego.

W przypadku możliwości przypisania powyżej wymienionych wypłat do konkretnych dostaw Spółka będzie wystawiała faktury korygujące VAT. Gdy brak jest możliwości przypisania wpłat do konkretnych dostaw, co może mieć miejsce w przypadku ajencyjnej/franczyzowej struktury sprzedażowej Klienta (sklepy w sieci Klienta są odrębnymi podmiotami, zaś Klient nadzoruje wykonanie powyżej opisanych ustaleń umownych w całej podległej sieci i wyżej wymienione opłaty są jemu należne), wynagrodzenie będzie wypłacane na podstawie faktur VAT wystawionych przez Klientów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, wyżej opisane świadczenia:

  1. stanowią rabat, gdy dotyczą konkretnych dostaw lub
  2. są usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

2. Czy Spółka otrzymując od Klientów faktury VAT w przypadku opisanym w pkt b) powyżej, jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego w tych fakturach...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Pytanie 1a)

Zgodnie z art. 29 ust. 1 i 4 Ustawy VAT, obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów (...) a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. W związku z powyższym, w przypadku możliwości przypisania ww. wynagrodzeń (upustów) do konkretnych dostaw, Spółka powinna wystawić faktury korygujące VAT zmniejszając obroty z Klientem.

Pytanie 1b)

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Poprzez świadczenie usług, o którym mowa w artykule przytoczonym w zdaniu poprzednim, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy VAT. W opisanych powyżej sytuacjach mamy do czynienia z wypłatą wynagrodzeń (premii pieniężnych) w związku z pewnymi zachowaniami Klienta np. racjonalizacją dostaw powodującą redukcję kosztu jednostkowego sprzedaży produktu czy też optymalizacją portfela produktów, co przyczynia się do wzrostu sprzedaży najwyżej profitowych produktów Spółki. W takim przypadku, zdaniem Spółki, należy uznać, że wypłacone premie o ile nie są związane z konkretną dostawą, stanowią świadczenie usług. Usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych a w związku z tym kontrahent ma obowiązek wystawienia faktury VAT w terminie określonym przepisami prawa.

Pytanie 2

Art. 86. ust. 1 Ustawy VAT mówi, iż „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...)”. W związku z powyższym, Spółka jest uprawniona do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w otrzymanych od Klientów fakturach VAT za premie pieniężne. W omawianym przypadku, zdaniem Spółki, nie znajduje zastosowania art. 88 ust. 3a pkt. 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj