Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-956/08/AZb
z 17 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-956/08/AZb
Data
2008.09.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
prawo do odliczenia
zadania publiczne
zadania własne


Istota interpretacji
możliwość odliczenia przez gminę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą „Rozbudowa sieci wodociągowej na terenie miasta”



Wniosek ORD-IN 519 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2008r. (data wpływu 4 lipca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą „Rozbudowa sieci wodociągowej na terenie miasta” dofinansowanego ze środków unijnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą „Rozbudowa sieci wodociągowej na terenie miasta” dofinansowanego ze środków unijnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina wnioskuje o dofinansowanie projektu pn. „Rozbudowa sieci wodociągowej na terenie miasta” z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach IV Osi Priorytetowej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa P. 2007-2013 (Ochrona Środowiska i Zapobieganie Zagrożeniom).

Zadanie inwestycyjne dotyczące projektu Gmina realizuje przy pomocy Urzędu Miasta, który na mocy ustawy o finansach publicznych został powołany do realizacji zadań Gminy, nie przypisanych innym jednostkom organizacyjnym.

Gmina w ramach prowadzonego zadania będzie dokonywać zakupu towarów i usług służących wybudowaniu sieci wodociągowej, realizując zadania własne gminy zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Powstała w ramach realizowanego projektu sieć wodociągowa pozostanie własnością Gminy i zostanie wniesiona w formie aportu rzeczowego do gospodarczego wykorzystania, miejskiej spółce prawa handlowego - Miejskiemu Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. (100% udziałów spółki posiada Miasto). Spółka ta wykonuje zadania własne gminy w zakresie zaopatrzenia społeczności lokalnej w wodę.

Dla celów identyfikacji podatkowej podatnikiem jest Gmina, która rozliczeń podatkowych dokonuje przy pomocy Urzędu w zakresie zadań nie przypisanych do realizacji innym jednostkom organizacyjnym.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT Gminy Miasta - Urzędu Miasta jako odrębnego podatnika podatku.

Wnioskodawca informuje, że przedstawione elementy stanu faktycznego nie są objęte postępowaniem podatkowym, kontrola podatkową lub postępowaniem kontrolnym organu kontroli skarbowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od zakupu towarów i usług dokonywanych na rzecz projektu pn. „Rozbudowa sieci wodociągowej na terenie miasta” jest możliwe odliczenie podatku VAT w całości lub w części, w okresie jego realizacji lub 5 lat po jego zakończeniu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on podstaw do odliczenia w całości lub części podatku od towarów i usług naliczonego przy realizacji projektu pn. „Rozbudowa sieci wodociągowej na terenie miasta” w okresie jego wdrażania i 5 lat po jego zakończeniu.

W rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 z późn. m.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym zadania obejmujące wodociągi i zaopatrzenie w wodę wynikają z art. 7 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) i stanowią zadanie własne Gminy.

Sieć wodociągowa powstała w ramach realizowanego projektu pozostanie własnością Gminy i zostanie wniesiona aportem rzeczowym (nieodpłatnie) do gospodarczego wykorzystania miejskiej spółce prawa handlowego - Miejskiemu Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. (100% udziałów spółki posiada Miasto). Przekazanie majątku spółce w formie aportu stanowi czynność zwolnioną z opodatkowania zgodnie z § 8 ust. 1 pkt. 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W okresie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu w obowiązującym obecnie stanie prawnym, w Gminie - Urzędzie Miasta nie będą występowały przychody lub czynności zrównane z nimi, które stanowiłyby podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Natomiast przychody, które uzyskuje Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. jako odrębny podmiot podatku VAT w stosunku do Gminy - Urzędu Miasta, są rozliczane zgodnie z odrębnymi przepisami prawa.

Biorąc powyższe pod uwagę Miasto jako podatnik podatku VAT realizując zadania przy pomocy Urzędu Miasta nie ma podstaw do odliczenia w całości lub części naliczonego podatku VAT przy realizacji projektu pn. „Rozbudowa sieci wodociągowej na tlenie miasta”, jak również 5 lat od daty zakończenia realizacji zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy (miasta) nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Miasta działając w imieniu Miasta realizuje zadania własne Miasta i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań realizuje projekt pod nazwą „Rozbudowa sieci wodociągowej na terenie miasta” dofinansowany ze środków unijnych. Z treści wniosku wynika, iż powstała w ramach realizowanego projektu sieć wodociągowa pozostanie własnością Gminy i zostanie wniesiona w formie aportu rzeczowego (nieodpłatnie) do gospodarczego wykorzystania, miejskiej spółce prawa handlowego - Miejskiemu Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. (100% udziałów spółki posiada Miasto), która wykonuje zadania własne gminy w zakresie zaopatrzenia społeczności lokalnej w wodę. Wnioskodawca wskazuje, że nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania nie będą służyły wykonywanym przez niego czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Zauważyć w tym miejscu należy, że zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 6 cyt. wyżej rozporządzenia wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego są zwolnione od podatku VAT.

Zakupy towarów i usług związane z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług nie stanowią podstawy do dokonania odliczenia podatku naliczonego. Jedynie bowiem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

Tym samym przekazanie przez jednostki samorządu terytorialnego zakładom budżetowym lub spółkom prawa handlowego sieci wodociągowej w formie aportu, nie daje prawa do odliczeń podatku naliczonego VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową przekazywanej sieci wodociągowej.

W świetle powyższego realizacja przedmiotowej inwestycji związana jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W zakresie realizacji zadań publicznych gmina jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 cyt. wyżej rozporządzenia.

Reasumując, nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą „Rozbudowa sieci wodociągowej na terenie miasta”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym za pięć lat oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym stanie faktycznym. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj