Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-979/08-2/MS
z 17 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-979/08-2/MS
Data
2008.09.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
lokal mieszkalny
podatek od towarów i usług
własność odrębna


Istota interpretacji
obowiązku podatkowego oraz podstawy opodatkowania dotyczącej ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego



Wniosek ORD-IN 440 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2008r. (data wpływu 20 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego oraz podstawy opodatkowania dotyczącej ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2008r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego oraz podstawy opodatkowania dotyczącej ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Po wejściu w życie nowelizacji Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 14 czerwca 2007 r. członkowie mają możliwość, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych przekształcenia posiadanego prawa w odrębna własność za przysłowiową ,,złotówkę’’. Spółdzielnia ma obowiązek zrealizować wniosek złożony przez członka po wpłaceniu przez Niego nominalnej kwoty umorzenia kredytu. W rozumieniu art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług Spółdzielnia jest dostawcą towarów o których mowa w art. 7 ust. 3 pkt 5 w/w ustawy. Zaistniały stan faktyczny dotyczy członków, którzy złożyli wnioski o przeniesienie własności lokalu a ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na podstawie art. 13, 14 i 15 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nastąpiło po 1 maja 2004r. Budynki, w których ustanowione zostało prawo dla tej grupy osób, o których mowa wyżej i których dotyczy zapytanie zostały wybudowane i oddane do użytku w latach 60-tych, 70-tych i 80-tych. Osoby te w chwili obecnej spłaciły nominalna kwotę umorzenia i zostały zobowiązanie do zapłacenia 7% podatku VAT zgodnie z art. 29 ust. 8 ustawy o VAT przed sporządzeniem aktu notarialnego przeniesienia przez Spółdzielnię prawa własności lokalu na rzecz członka.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółdzielnia prawidłowo postępuje uznając, iż członkom którzy nabyli spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego po 1 maja 2004 r. należy wystawiać fakturę VAT i obciążać ich 7% podatkiem VAT od różnicy pomiędzy wartością rynkową lokalu wycenionego przez rzeczoznawcę majątkowego a zwaloryzowaną kwotą wkładu mieszkaniowego ...
  2. Jeżeli zapytanie Spółdzielni w tej kwestii jest prawidłowe „ to jaką kwotę - stanowiącą podstawę opodatkowania Spółdzielnia winna wykazać na fakturze wystawionej członkowi, a później w poz. 26 deklaracji VAT ...
  3. Jeżeli członek zobowiązany był wpłacić nominalną kwotę umorzenia kredytu, który wysokość wynosi w granicach od 5,00 zł do 100,00 zł w zależności od „wieku” budynku. Biorąc pod uwagę zapis art.12 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wątpliwość nasza budzi zapis art. 29 ust. 8 ustawy o VAT ...

Zdaniem wnioskodawcy: Spółdzielnia po zapoznaniu się z treścią art. 29 ust. 8, art. 146 ust. 1 i art. 153 ust. 2 w tym zakresie stoi na stanowisku „ iż od członka „ na rzecz którego Spółdzielnia ustanowiła spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego po 1 maja 2004 r. (bez względu na wiek budynku) należy pobrać podatek VAT w wysokości 7% od wartości nominalnej umorzenia kredytu „odprowadzić do Urzędu Skarbowego. Powyższe stanowisko wynika z wątpliwości jakie mamy w świetle cytowanych wyżej przepisów ustawy o VAT. Wątpliwości również wynikają z czytanych publikacji i różnych interpretacji tej tematyki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Odp. 1. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7. ust. 1 pkt 5 - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym równie ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Natomiast w myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. b – w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stawkę podatku 7 % stosuje się do obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 10 lit. a ustawy - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części wkładu budowlanego lub mieszkaniowego, nie później jednak niż z chwilą ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego lub ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, lub przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, lub wydania albo przeniesienia własności lokalu lub własności domów jednorodzinnych w przypadku czynności ustanowienia na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej.

Zgodnie z art. 29 ust. 8 ustawy ustawodawca postanowił, że jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 i ust. 7 ustawy zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Powyższe zwolnienie nie ma również zastosowania w przypadku, o którym mowa w art. 29 ust. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Przez towary używane, zgodnie z art. 43 ust. 2 ww. ustawy, rozumie się:

  1. budynki i budowle lub ich części – jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat;
  2. pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Jednak w myśl art. 43 ust. 6 ww. ustawy zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:

  1. miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;
  2. użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

A zatem dostawa polegająca na ustanowieniu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność lokalu, o którym mowa wyżej – podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług, o ile ma odniesienie do obiektów nie dokonuje wydatków na ulepszenie – jak w ust. 6 art. 43 ustawy.

Odp. 2 i 3 Ustawa o podatku od towarów i usług posługuje się w przypadku ustanowienia odrębnej własności przy określeniu podstawy opodatkowania jedynie pojęciem wkładu budowlanego i mieszkalnego. Zatem, za podstawę opodatkowania w przedmiotowej sprawie zgodnie z przywołanymi przepisami przyjąć należy wartość wkładu budowlanego bądź mieszkaniowego. Uwzględniając powyższe, podstawa opodatkowania winna być określona na podstawie powołanego przepisu art. 29 ust. 8 ustawy, a nie jako kwota umorzenia kredytu w części przypadającej na dany lokal.

Zatem, w świetle przedstawionych okoliczności ustanowienie przez Spółdzielnię prawa odrębnej własności w miejsce spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ze względu na fakt, iż ustanowienie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego miało miejsce w 2008 roku podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Na podstawie art. 29 ust. 8 ustawy podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Uwzględniając powyższe, podstawa opodatkowania winna być określona na podstawie powołanego przepisu, a nie jako nominalna kwota umorzenia kredytu w części przypadającej na dany lokal (art. 12 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj