Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-763/08/JCi
z 22 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-763/08/JCi
Data
2008.08.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
korekta podatku
korekta zeznania
podatek naliczony
prawo do odliczenia
premia pieniężna
świadczenie usług


Istota interpretacji
1.Czy wypłacane i otrzymywane premie winny być opodatkowane?
2.Czy stosowane przez firmę Wnioskodawcy premie pieniężne podlegają przepisom o VAT?
3.Jakim dokumentem należy rozliczać tego typu premie?
4.Czy otrzymana bądź wypłacana premia stanowi rodzaj wynagrodzenia za świadczone usługi?
5.Czy Wnioskodawca powinien dokonać korekt stosowanych rozliczeń /noty zamienić na faktury VAT/ oraz korekt deklaracji VAT za okres rozliczeniowy począwszy od 1 stycznia 2008 r. w przypadku gdy wątpliwości Wnioskodawcy okażą się słuszne?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2008r. (data wpływu 26 maja 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 sierpnia 2008r. (data wpływu 11 sierpnia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania premii pieniężnej jako wynagrodzenia za świadczenie usługi, określenia sposobu jej dokumentowania oraz konieczności dokonania korekt deklaracji VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania premii pieniężnej jako wynagrodzenia za świadczenie usługi, określenia sposobu jej dokumentowania oraz konieczności dokonania korekt deklaracji VAT.
W dniu 11 sierpnia 2008r. zostało złożone uzupełnienie do ww. wniosku, będące odpowiedzią na wezwanie tutejszego organu z dnia 31 lipca 2008r. znak: IBPP2/443-486/08/JCi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi hurtownię wyrobów alkoholowych. W ramach prowadzonej działalności zawiera umowy handlowe z odbiorcami towarów handlowych, w których "Kupujący" zobowiązuje się do zakupu wyrobów alkoholowych w hurtowni Wnioskodawcy i sprzedaży ich w regionie i na rynku przez niego obsługiwanym. Ww. umowy gwarantują odbiorcom prawo do premii miesięcznej, których warunkiem otrzymania jest zapłata za zakupiony towar w ustalonym terminie, a podstawą jej naliczenia jest wartość netto zakupionych towarów. Rozliczenie premii następuje na podstawie noty obciążeniowej /bez podatku VAT/ wystawionej firmie przez "Kupującego".W oparciu o interpretację prawa podatkowego w zakresie podatku VAT tj. Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z dnia 4 lutego 2008r. Wnioskodawca dokonał w br. zmiany treści umów handlowych, w miejsce dotychczasowych Fa VAT Wnioskodawca wprowadził formę rozliczenia notą obciążeniową - bez podatku VAT. Za wprowadzeniem tej formy rozliczeń przemawiało również wiele publikacji w mediach dotyczących interpretacji zmiany treści art. 88 ust. 3a ustawy od dnia 01.01.2008 r.

Przy podjęciu decyzji wprowadzenia noty obciążeniowej Wnioskodawca analizował ponadto postanowienia - stanowiska:

  1. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie - wyrok z dn. 22 maja 2007r. sygn. akt III SA/Wa 4080/06,
  2. Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 06 lutego 2007r. sygn. akt I FSK 94/06,
  3. Decyzję Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 września 2007r.

- w myśl których "nie można uznać zrealizowania na rzecz kontrahenta określonego pułapu obrotu za świadczenie usług, gdyż ewidentnie na uzyskanie określonego pułapu obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży - dostawy towarów w rozumieniu art.7 ustawy o VAT. W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, iż czynności stanowiące dostawę towarów nie mogą jednocześnie poprzez ich zsumowanie stanowić usługi".

Zdaniem Wnioskodawcy zagadnienie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia VAT z faktur dokumentujących otrzymanie tych premii jest wciąż przedmiotem wielu dyskusji i budzi wiele wątpliwości również w firmie Wnioskodawcy. Jako jednostka "świadcząca usługę" polegającą na dokonywaniu zakupów na określoną kwotę Wnioskodawca najchętniej wystawiłby fakturę VAT, aby zabezpieczyć się przed zarzutem zaniżenia zobowiązania podatkowego, natomiast jako "nabywca wyżej wymienionych usług" w przypadkach otrzymywania faktur VAT od odbiorcy towarów z hurtowni Spółki – Wnioskodawca nie miełby prawa do odliczenia podatku VAT w sytuacji, gdyby organy podatkowe uznały, ze jednak wzajemne rozliczenia tego typu nie mogą być kwalifikowane w kategorii świadczenia i nabywania usług.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wyjaśnia, iż odbiorca towarów handlowych-wyrobów alkoholowych otrzymuje premię pieniężną ustaloną procentowo od wielkości całego obrotu danego asortymentu w okresie jednego miesiąca, bez określenia progu obrotów, bądź konkretnych transakcji. Rozliczenie premii dokonywane jest w oparciu o umowy handlowe zawierające niżej wymienione ustalenia:

  1. kupujący zobowiązuje się do zakupów wyrobów alkoholowych u Sprzedającego i sprzedaży ich w regionie i na rynku przez niego obsługiwanym,
  2. strony ustalają, że Kupujący otrzyma od Sprzedającego premię pieniężną z tytułu dokonanych zakupów w wysokości:
    a. 2% od wartości netto zakupionych napojów alkoholowych zawierających powyżej 18% alkoholu,
    b. 1% od wartości netto zakupionych napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu /z wyjątkiem piwa/,
    c. 1,5% od wartości zakupionych napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa,
  3. warunkiem otrzymania premii przez Kupującego jest zapłata za zakupiony towar w ustalonym terminie,
  4. Sprzedający zobowiązuje się – po zakończeniu miesiąca – sporządzić zestawienie dokonanych zakupów i dostarczyć je Kupującemu,
  5. premia przyznawana będzie na podstawie zestawienia zakupów wyrażonych w cenach netto, sporządzonego przez Sprzedającego oraz noty obciążeniowej wystawionej przez Kupującego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wypłacane premie winny być opodatkowane...
  2. Czy stosowane przez firmę Wnioskodawcy premie pieniężne podlegają przepisom o VAT...
  3. Jakim dokumentem należy rozliczać tego typu premie...
  4. Czy wypłacana premia stanowi rodzaj wynagrodzenia za świadczone usługi...
  5. Czy Wnioskodawca powinien dokonać korekt stosowanych rozliczeń /noty zamienić na faktury VAT/ oraz korekt deklaracji VAT za okres rozliczeniowy począwszy od 1 stycznia 2008r. w przypadku gdy wątpliwości Wnioskodawcy okażą się słuszne...

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacana przez Wnioskodawcę premia za zakupione w jego hurtowni towary winna być traktowana jako wynagrodzenie za świadczenie usług i opodatkowana podatkiem od towarów i usług, a co za tym idzie - udokumentowana fakturą VAT. Zrealizowanie obrotu na odpowiednim poziomie wiąże się z czynnościami handlowymi obu stron - zakupiony towar obie strony umowy muszą sprzedać, bo taki jest cel działalności handlowej.Zdaniem Wnioskodawcy, Podatnik powinien mieć prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w fakturze otrzymanej od kontrahenta z tytułu udzielonej premii.

Według Wnioskodawcy, stosowana przez firmę Podatnika forma rozliczeń premii jest niewłaściwa, a wynika to z wielu odmiennych stanowisk w tej sprawie. Sugerując się publikowanymi wyrokami Sądów oraz wypowiedziami wielu doradców podatkowych Wnioskodawca zbyt pochopnie dokonał zmian w treści zawartych umów handlowych, wprowadzając od 01.01.2008 r. formę rozliczeń premii "Notą obciążeniową", zastępując stosowaną dotychczas formę rozliczenia "Fakturą VAT".

Obecnie skorygowanie stanu faktycznego wiąże się z przyjęciem zgodnego stanowiska w tej sprawie kontrahentów Wnioskodawcy /odbiorców i dostawców towarów/, a zatem interpretacja w tym przedmiocie jest Wnioskodawcy niezbędna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

W opisanym stanie faktycznym mamy do czynienia z sytuacją, gdzie Wnioskodawca prowadzi hurtownię wyrobów alkoholowych. W ramach prowadzonej działalności zawiera umowy handlowe z odbiorcami towarów handlowych, w których "Kupujący" zobowiązuje się do zakupu wyrobów alkoholowych w hurtowni Wnioskodawcy i sprzedaży ich w regionie i na rynku przez niego obsługiwanym. Ww. umowy gwarantują odbiorcom prawo do premii miesięcznej, których warunkiem otrzymania jest zapłata za zakupiony towar w ustalonym terminie, a podstawą jej naliczenia jest wartość netto zakupionych towarów. Rozliczenie premii następuje na podstawie noty obciążeniowej /bez podatku VAT/ wystawionej firmie przez "Kupującego".Odbiorca towarów handlowych-wyrobów alkoholowych otrzymuje od Wnioskodawcy premię pieniężną ustaloną procentowo od wielkości całego obrotu danego asortymentu w okresie jednego miesiąca, bez określenia progu obrotów, bądź konkretnych transakcji

Rozliczenie premii dokonywane jest w oparciu o umowy handlowe zawierające niżej wymienione ustalenia:

  1. kupujący zobowiązuje się do zakupów wyrobów alkoholowych u Sprzedającego i sprzedaży ich w regionie i na rynku przez niego obsługiwanym,
  2. strony ustalają, że Kupujący otrzyma od Sprzedającego premię pieniężną z tytułu dokonanych zakupów w wysokości:
    a. 2% od wartości netto zakupionych napojów alkoholowych zawierających powyżej 18% alkoholu,
    b. 1% od wartości netto zakupionych napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu /z wyjątkiem piwa/,
    c. 1,5% od wartości zakupionych napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa,
  3. warunkiem otrzymania premii przez Kupującego jest zapłata za zakupiony towar w ustalonym terminie,
  4. Sprzedający zobowiązuje się – po zakończeniu miesiąca – sporządzić zestawienie dokonanych zakupów i dostarczyć je Kupującemu,
  5. premia przyznawana będzie na podstawie zestawienia zakupów wyrażonych w cenach netto, sporządzonego przez Sprzedającego oraz noty obciążeniowej wystawionej przez Kupującego.

Bonusy te nie ma więc charakteru dobrowolnego, ale uzależnione są od określonego zachowania kupującego. Usługobiorcami są dostawcy, którzy realizują swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której kupujący decyduje się na zakup u nich, a nie u innego dostawcy. Otrzymanie lub wypłacanie przedmiotowych premii pieniężnych jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy. Wypłacając premię pieniężną sprzedawca nagradza kupującego za nabycie określonej ilości towarów w danym okresie rozliczeniowym oraz za realizowanie terminowych płatności, a w konsekwencji za lojalność względem sprzedawcy, tj. za to że kupujący nabywa towary wybranego kontrahenta, a nie jego konkurentów. Premia pieniężna powinna być w związku z tym traktowana również jako wynagrodzenie za powstrzymywanie się od zakupu towarów konkurencyjnych. Zachowanie nabywcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę, kontrahent otrzymuje wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej, która jest ustalana procentowo od wielkości całego obrotu danego asortymentu w okresie jednego miesiąca, bez określenia progu obrotów, bądź konkretnych transakcji i zależy od terminowej zapłaty faktur.Zatem pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

Konsekwencją uznania danej premii pieniężnej jako formy wynagrodzenia za określone świadczenie jest brak możliwości potraktowania jej jako rabat (opust), który zmniejszałby podstawę opodatkowania u dostawcy – wypłacającego premię. Premia nie pełni w takim przypadku funkcji rabatu, a jedynie jej wysokość określana jest poprzez odwołanie się do wcześniej dokonanych przez kupującego zakupów.

Stwierdzić zatem należy, iż w przedmiotowej sprawie premia pieniężna jest ściśle uzależniona od określonego zachowania kontrahenta. Otrzymanie przedmiotowej premii pieniężnej jest wynagrodzeniem za określone zachowanie się kontrahenta w stosunku do Wnioskodawcy i stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę kontrahent Wnioskodawcy otrzymuje premię pieniężną. W świetle powyższego zachowanie kontrahenta wobec Wnioskodawcy należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z powyższym w przedmiotowej sytuacji świadczenie przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy wskazanych wyżej usług, za które wypłacane jest wynagrodzenie nazwane premią pieniężną, podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. według stawki 22% stawki podatku VAT, oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę – tj. kontrahenta Wnioskodawcy - faktury VAT na rzecz nabywcy usług – tj. Wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Natomiast stosownie do art. 19 ust. 1 obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.Zgodnie z art. 41 ust. 13 ww. ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Jeśli chodzi o kwestie związane z prawem do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego w otrzymanych od kontrahentów fakturach dokumentujących wypłacone przez Wnioskodawcę premie pieniężne, to stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy prawo do tego obniżenia powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Prawo to wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r.), nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Cytowany wyżej przepis nie ogranicza prawa Wnioskodawcy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w związku z otrzymaniem od kontrahenta faktur dokumentujących świadczenie usług, za które wynagrodzenie wypłacone jest jako premia pieniężna. Świadczenie tych usług powinno być udokumentowane przez otrzymującego wynagrodzenie, nazwane premią pieniężną, fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów usług, zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w fakturze otrzymanej od kontrahenta z tytułu świadczonych usług, za które wypłacane jest wynagrodzenie nazwane premią pieniężną, pod warunkiem oczywiście spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 tej ustawy oraz niezaistnienia innych przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Odpowiadając natomiast na pytanie czy Spółka powinna dokonać korekt stosowanych rozliczeń (noty zamienić na faktury VAT) oraz korekt deklaracji VAT za okres rozliczeniowy od 1 stycznia 2008r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, że korekta ww. rozliczeń jak i deklaracji VAT za okresy, w których rozliczenia z tytułu premii pieniężnych nie były dokumentowane fakturą VAT a jedynie notą księgową jest konieczna bowiem, w świetle przedstawionego wyżej stanowiska tut. organu dotyczącego dokumentowania rozliczeń z tytułu premii pieniężnych, są one sporządzone nieprawidłowo.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego należy uznać za prawidłowe

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy podkreślić, iż przywołane we wniosku przez Spółkę wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 lutego 2007r. (sygn. akt I FSK 94/06) oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 maja 2007r. (sygn. akt III S.A./Wa 4080/06), a także interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z dnia 4 lutego 2008r. oraz decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 września 2007r. znak: 1401/PH-I/4407/14-46/07/KO są rozstrzygnięciami danego, konkretnego przypadku, są wiążące tylko w sprawie, w której zapadły i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach. Bowiem źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczpospolitej Polskiej, zgodnie z art. 87 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483), są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj