Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-805/08/JP
z 5 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-805/08/JP
Data
2008.08.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca


Istota interpretacji
obowiązek zgłaszania listy serwisantów do urzędu skarbowego dla poszczególnych urządzeń (kas fiskalnych)



Wniosek ORD-IN 319 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o. o. X X, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2008r. (data wpływu 27 maja 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku corocznego zgłaszania listy serwisantów urządzeń fiskalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2008r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku corocznego zgłaszania listy serwisantów urządzeń fiskalnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi serwis urządzeń fiskalnych, w ramach którego zgłasza listę serwisantów upoważnionych do prowadzenia serwisu pojedynczego urządzenia. Lista składana jest do urzędu skarbowego podczas zawiadamiania o fiskalizacji urządzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje obowiązek corocznego zgłaszania listy dla poszczególnych urządzeń...

Zdaniem Wnioskodawcy przepisy rozporządzenia nie nakładają obowiązku aktualizacji list serwisantów, co do których nie zaszły zmiany wymagające zgłoszenia do urzędu skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast w myśl ust. 9 ww. artykułu minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunki ich stosowania przez podatników, uwzględniając:

  • potrzebę zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych;
  • konieczność zapewnienia konsumentowi prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów lub usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość kontroli przez klienta czynności dotyczących prawidłowego ewidencjonowania transakcji i wystawiania dowodu potwierdzającego jej wykonanie;
  • optymalne, również dla danego typu obrotu, rozwiązania techniczne dotyczące konstrukcji kas.

W związku z powyższym, warunki stosowania kas przez podatników określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem, które mimo, iż zostało wydane na podstawie ustawy, która utraciła już moc (ustawa z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.)), to – stosownie do art. 165 ustawy o VAT – obowiązuje nadal.

Zgodnie z § 11 ust. 1 cyt. rozporządzenia służby serwisowe są obowiązane poinformować naczelnika urzędu skarbowego o fiskalizacji kasy u podatnika nie później niż w terminie 7 dni od dnia jej dokonania. Zgłoszenia należy dokonać zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 6 do rozporządzenia.

Natomiast w myśl § 11 ust. 2 ww. rozporządzenia zmiana obsługi serwisowej kasy niewynikająca z naruszenia zasad jej prowadzenia może być dokonana na wniosek podatnika za zgodą producenta lub importera, z tym że nie może on odmówić dokonania zmiany serwisu, jeżeli warunki cenowe i inne miejsca jego świadczenia są korzystniejsze dla podatnika. O dokonanej zmianie producent lub importer zawiadamia naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni od jej dokonania.

W myśl natomiast § 11 ust. 3 ww. rozporządzenia warunki wykonywania serwisu technicznego kas określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.

Zgodnie z ust. 6 załącznika nr 7 wykonujący serwis (serwisant) musi być wpisany na listę upoważnionych do jego wykonywania przez producenta (importera) lub podmiot prowadzący serwis oraz zgłoszony do naczelnika urzędu skarbowego.

Lista, o której mowa w ww. ust. 6, musi być zgodna z ewidencją prowadzoną przez urzędy skarbowe oraz niezwłocznie aktualizowana na bieżąco w przypadkach jej zmiany z jednoczesnym powiadomieniem o tym naczelnika urzędu skarbowego przez producenta (importera) (ust. 8 załącznika nr 7).

Jak wynika z powyższego lista serwisantów musi być niezwłocznie aktualizowana na bieżąco w przypadkach jej zmiany. Przepisy prawa nie określają minimalnych odstępów czasu (np. rok) w jakich lista ma być zgłaszana w urzędzie skarbowym, lecz warunkują konieczność dokonania aktualizacji w zależności od zaistnienia przesłanek w postaci jej zmiany.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj