Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-474/08/ASz
z 19 sierpnia 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-474/08/ASz
Data
2008.08.19
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Słowa kluczowe
faktura
premia pieniężna
stawka
świadczenie usług
Istota interpretacji
opodatkowanie premii pieniężnych wypłacanych nabywcom towarów
Wniosek ORD-IN 879 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani X, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2008r. (data wpływu 20 maja 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 sierpnia 2008r. (data wpływu 19 sierpnia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych wypłacanych nabywcom towarów – jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 20 maja 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania premii pieniężnych wypłacanych nabywcom.Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 sierpnia 2008r. (data wpływu 19 sierpnia 2008r.). W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Wnioskodawca jest czynną podatnikiem VAT prowadzącym działalność opodatkowaną od ponad 10 lat. Przedmiotem działalności gospodarczej jest handel hurtowy i detaliczny artykułami przemysłowymi - budowlanymi.W stosunkach handlowych ze swoimi kontrahentami stosowany jest system przyznawania okresowych premii pieniężnych (bonusów), także firma Wnioskodawcy otrzymuje bonusy od jej dostawców towarów handlowych. Premie należne są zarówno firmie Wnioskodawcy jak i odbiorcom jej towarów za realizację określonego poziomu zakupów (przez Wnioskodawcę) lub realizację określonego poziomu sprzedaży przez kontrahentów Wnioskodawcy - odbiorców i są wypłacane okresowo (miesięcznie, kwartalnie lub rocznie) tj. po zakończeniu danego okresu. Premie nie są jednocześnie związane z konkretną dostawą towarów dokonywaną przez moich dostawców, ani też nie są związane z konkretną sprzedażą dokonywaną przez firmę Wnioskodawcy dla nabywców towarów, lecz wypłacane są w odniesieniu do wszystkich dostaw zrealizowanych w danym okresie rozliczeniowym.Szczegóły dotyczące zasad wypłacania premii (bonusów) Wnioskodawcy przez jego dostawców oraz przez Wnioskodawcy dla jego odbiorców określone są w indywidualnych umowach zawartych z poszczególnymi kontrahentami, dotyczących zasad przyznawania premii pieniężnych. W związku z powyższym zadano następujące pytania: Czy premia pieniężna wypłacana nabywcy towarów po osiągnięciu określonej w umowie wielkości zakupów w danym okresie rozliczeniowym jest świadczeniem usług określonym w art. 8 ust. 1 ustawy VAT, a tym samym czy podlega opodatkowaniu VAT... Zdaniem Wnioskodawcy, premia wypłacana nabywcy za uzyskanie odpowiedniego pułapu obrotów w odniesieniu do wszystkich dostaw zrealizowanych w danym okresie rozliczeniowym (np. kwartalnym) nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stanowisko Wnioskodawcy podzielają liczne wyroki NSA, np.: W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU jako klasyfikacji, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.). W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania. W opisanym stanie faktycznym stwierdzono, że Wnioskodawca wypłaca nabywcy towarów premie pieniężne, których wysokość uzależniona jest od osiągnięcia określonego poziomu obrotów. Premie pieniężne nie dotyczą konkretnej dostawy lecz są wypłacane w odniesieniu do wszystkich dostaw zrealizowanych w danym okresie rozliczeniowym.Premia ta nie ma więc charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania odbiorcy towarów (osiągniętego określonego poziomu zakupów). Usługobiorcą jest Wnioskodawca, który realizuje swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której kupujący decyduje się na określoną ilość lub kwotę zakupów od niego. Wypłacenie przedmiotowej premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się odbiorcy w stosunku do sprzedawcy. Wypłacając premię pieniężną Wnioskodawca nagradza odbiorcę za osiągnięcie określonego obrotu. Premia pieniężna powinna być w związku z tym traktowana również jako wynagrodzenie ww. zachowania odbiorcy, które stanowi w tym przypadku świadczenie usług za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę odbiorca otrzymuje premię pieniężną. Zatem pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.W świetle powyższego zachowanie odbiorcy towaru polegające na osiągnięciu określonego poziomu zakupów u Wnioskodawcy, który przyznaje za to premie pieniężne, należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 41 ust. 13 ww. ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę. W związku z powyższym w przedmiotowej sytuacji wypłacenie premii pieniężnej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę – odbiorcę - faktury VAT na rzecz nabywcy usługi – tj. Wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną.Ponadto, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.Zatem w przedmiotowej sytuacji świadczenie usług, za które nabywca otrzymuje premię pieniężną od Wnioskodawcy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 22% stawki podatku VAT, oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę – Odbiorcy faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. Wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.