Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-178/08-4/JK
z 29 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-178/08-4/JK
Data
2008.05.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
grunty rolne
sprzedaż nieruchomości
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
sprzedaż działek rolnych



Wniosek ORD-IN 286 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 23.12.2007 r. (data wpływu 28.01.2008 r.) oraz w piśmie z dnia 20.05.2008 r. (data nadania 23.05.2008 r., data wpływu 26.05.2008 r.) uzupełniające wezwanie Nr IPPB2/415-178/08-2/JK z dnia 16.04.2008 r. (data nadania 17.04.2008 r. data doręczenia 15.05.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży działek rolnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.01.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży działek rolnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 10.12.2007 r., przed notariuszem Panią X Wnioskodawczyni zawarła wspólnie z Y umowę sprzedaży działek rolnych o łącznej powierzchni 92 200 m2 za cenę 170 000 zł na mocy której to umowy stali się oni właścicielami niżej wymienionych działek rolnych oznaczonych numerami:

  • 48 (czterdzieści osiem) o obszarze 0,82 ha (osiemdziesiąt pięć arów),
  • 64 (sześćdziesiąt cztery) o obszarze 0,50 ha (pięćdziesiąt arów),
  • 05/1 (sto pięć łamane przez jeden) o obszarze 0,72 ha (siedemdziesiąt dwa ary),
  • 185/1 (sto osiemdziesiąt pięć łamane przez jeden) o obszarze 0,33 ha (trzydzieści trzy ary),
  • 328/185 (trzysta dwadzieścia osiem łamane przez sto osiemdziesiąt pięć) o obszarze 0,01 ha (jeden ar),
  • 264 (dwieście sześćdziesiąt cztery) o obszarze 4,10 ha (cztery hektary dziesięć arów),
  • 318 (trzysta osiemnaście) o obszarze 2,71 ha (dwa hektary siedemdziesiąt jeden metrów kwadratowych).

Jedna z działek zabudowana jest pozostałościami – murowanego domu gospodarczego i domu mieszkalnego o powierzchni około 30 metrów kwadratowych. Pozostałe działki nie są zabudowane i są opisane w rejestrze gruntów Starostwa Powiatowego jako „lasy i grunty leśne, użytki rolne, pastwiska trwałe, rowy, grunty orne i łąki trwałe”. Z wypisu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego z dnia 17.10.2007 r. znak G wynika, że dla przedmiotowych działek nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Działki te nie są wyłączone z produkcji rolnej. W dniu 10.12.2007 r. Wnioskodawczyni zawarła wspólnie z Y Warunkową Umowę Sprzedaży wszystkich ww. działek rolnych o łącznej powierzchni 92 200 m2 za cenę wyższą od ceny zakupu.

Pismem z dnia 16 kwietnia 2008 r. tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię o uzupełnienie wniosku poprzez przedstawienie wyczerpującego stanu faktycznego, t. j.:

  • podanie dokładnej daty nabycia przedmiotowych działek,
  • podanie tytułu prawnego ww. działek, tzn. czy była to własność Wnioskodawczyni, współwłasność, czy też użytkowanie wieczyste,
  • czy przedmiotowe działki wchodziły w skład gospodarstwa rolnego,
  • dokładne sprecyzowanie kto był sprzedającym a kto kupującym,
  • czy niniejsze działki były przedmiotem zamiany...

Pismem z dnia 26.05.2008 r. Wnioskodawczyni uzupełniła przedmiotowy wniosek informując, iż przedmiotowe działki zostały nabyte w dniu 10.12.2007 r. na podstawie Umowy Przeniesienia Własności. Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką tychże działek. Działki zostały zakupione w równych częściach (po #189; części) na współwłasność z Y. Przedmiotowe działki ujawnione w KW prowadzonej przez Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych, w której sprzedający wpisany był jako właściciel m.in. ww. działek, na podstawie umowy przekazania własności i posiadania gospodarstwa rolnego Nr, sporządzonej w dniu 30.12.1980 r. Wnioskodawczyni zakupiła niniejsze działki wraz z Y na powiększenie posiadanego gospodarstwa rolnego. Działki zostały sprzedane 31 stycznia 2008 r. również na powiększenie posiadanego przez kupującą gospodarstwa rolnego. Przedmiotowe działki nie były przedmiotem zamiany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy uzyskany przychód z odpłatnego zbycia przedmiotowych działek rolnych podlega zwolnieniu z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Wnioskodawca uważa, że sprzedaż jest zwolniona z podatku dochodowego na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28, ponieważ działki nie utraciły charakteru rolnego w związku z ich sprzedażą.

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

W myśl przepisu art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gospodarstwo rolne oznacza gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 ze zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 wymienionej ustawy, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczających 1ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Z powyższego wynika, iż zwolnienie przychodów ze sprzedaży gruntów od zryczałtowanego podatku dochodowego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

  1. grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,
  2. muszą stanowić gospodarstwo rolne (t. j. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha ) lub jego część składową,
  3. grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru (cel nabycia nieruchomości winien wynikać z aktu notarialnego).

Na podstawie wyżej przytoczonych przepisów oraz stanu faktycznego opisanego w Aktach Notarialnych, Wnioskodawczyni uważa, że sprzedaż ww. działek jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28, ponieważ:

  • grunty w momencie zakupu oraz sprzedaży były zakwalifikowane jako „użytki rolne, pastwiska trwałe, rowy, grunty orne, łąki trwałe, lasy i grunty leśne”,
  • grunty zostały nabyte jako gospodarstwo rolne, a następnie zostały zbyte na powiększenie gospodarstwa rolnego,
  • grunty nie utraciły charakteru rolnego w związku z ich sprzedażą (zostały zbyte na powiększenie gospodarstwa rolnego zgodnie z przepisami Aktu Notarialnego).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art.14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj