Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-111D/08/AJ
z 30 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-111D/08/AJ
Data
2008.04.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Wartość wkładów i opłat

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
członkowie spółdzielni
odrębna własność lokalu
spółdzielnie mieszkaniowe
stawki podatku


Istota interpretacji
Ustanowienie odrębnej własności lokalu objęte zwolnieniem z podatku od towarów i usług; podstawa opodatkowania.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2008 r. (data wpływu 4 lutego 2008 r.) uzupełnionym pismami z dnia 13 marca 2008 r. i 29 kwietnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania ustanowienia odrębnej własności na mieszkania z odzysku i po eksmisjach - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 lutego 2008 r. został złożony wniosek uzupełniony pismami z dnia 13 marca 2008 r. i 29 kwietnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania ustanowienia odrębnej własności na mieszkania z odzysku i po eksmisjach.


W przedmiotowym wniosku, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Członek nabył lokatorskie prawo do mieszkania 15 maja 1967 r. w budynku oddanym do użytku 1 maja 1967 r., po czym zdał je do Spółdzielni w lipcu 1998 r. W sierpniu 1998 r. przydział na lokatorskie prawo do mieszkania otrzymał nowy członek Spółdzielni. Z uwagi na to, iż nie wnosząc opłat kosztów eksploatacji nie wypełnił podstawowego obowiązku wobec Spółdzielni, w styczniu 2007 r. został wydany wobec tego członka wyrok o eksmisji z zajmowanego lokalu. Eksmisja została wykonana w lipcu 2007 r. Spółdzielnia ogłosiła przetarg na ustanowienie odrębnej własności lokalu po eksmisji. Rzeczoznawca majątkowy wycenił wartość rynkową lokalu na 90.000 zł. Nabywca został wyłoniony dopiero w drodze trzeciego przetargu w styczniu 2008 r., oferując cenę przetargową w wysokości 95.000 zł. W lutym 2008 r. została zawarta umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu. Zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2000 r. Spółdzielnia zobowiązana jest do zwrotu wkładu mieszkaniowego w wartości rynkowej, czyli w kwocie 90.000 zł. członkowi, wobec którego przeprowadzono wcześniej eksmisję.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


Czy czynność ustanowienia odrębnej własności na mieszkania z odzysku i po eksmisji podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług... Jeżeli tak, to jaka jest podstawa opodatkowania...


Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym nie ma podstawy opodatkowania, ponieważ pierwsze zasiedlenie i ustanowienie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego było w 1967 r. Budynek jest towarem używanym a prawo do mieszkania zostało ustanowione nie pierwszy raz, zatem jest objęty zwolnieniem z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa we wskazanym przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego (art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy).

Stosownie do dyspozycji art. 7 ust. 1 pkt 5 powołanej ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

W myśl postanowień art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.

Jednocześnie pod pojęciem pierwszego zasiedlenia, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Zauważyć jednakże należy, iż zgodnie z art. 29 ust. 6 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku czynności, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 10 ustawy (m.in. ustanowienie odrębnej własności lokalu), jako kwotę należną, o której mowa w ust. 1, przyjmuje się wartość należnego wkładu budowlanego albo wkładu mieszkaniowego, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Do wniesienia wkładu w formie innej niż pieniężna przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio. W przypadku gdy część wkładu budowlanego lub mieszkaniowego została sfinansowana z zaciągniętego przez spółdzielnię mieszkaniową kredytu na sfinansowanie kosztów budowy, podstawę opodatkowania powiększa się o kwotę kredytu, w części przypadającej na dany lokal. Do podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 6, wlicza się również inne opłaty wnoszone przez członków spółdzielni, które nie są wkładami budowlanymi lub mieszkaniowymi, wynikające z uczestniczenia członków spółdzielni w zobowiązaniach spółdzielni związanych z budową lub wynikające z ostatecznego rozliczenia kosztów budowy - zgodnie z postanowieniami statutu.

Natomiast art. 153 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż do podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29 ust. 6 i 7, nie wlicza się wartości wkładów i opłat, o których mowa w tym przepisie, oraz części tych wkładów i opłat, wniesionych przed 1 maja 2004 r.

Ze wskazanych powyżej regulacji prawnych wynika, iż ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu, traktowane jest jak dostawa towarów, jednakże korzysta ze zwolnienia przedmiotowego ze względu na charakter lokalu będącego przedmiotem tej czynności.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż po dniu 1 stycznia 2008 r. nastąpiło ustanowienie na rzecz członka spółdzielni odrębnej własności.

Biorąc powyższe pod uwagę, jak również wskazane regulacje prawne stwierdzić należy, że opisana we wniosku czynność ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług ze względu na charakter lokalu.

Jednakże w przedmiotowej sprawie zauważyć należy, iż z uwagi na to, że z tytułu ustanowienia odrębnej własności lokalu, członek spółdzielni jako zobowiązany wniósł do Spółdzielni należną wpłatę wartości rynkowej towaru po 1 stycznia 2008 r. podstawę opodatkowania należy ustalić zgodnie z zapisem cytowanego art. 29 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, to jest w wysokości wniesionego wkładu mieszkaniowego.


Interpretacja ta dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj