Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-356/08/AL
z 30 maja 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-356/08/AL
Data
2008.05.30
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki
Słowa kluczowe
budowa budynków
budynek mieszkalny
roboty budowlane
stawka
umowa
Istota interpretacji
Stawka podatku VAT obowiązująca dla robót budowlanych związanych z budową (jako całości) domów sklasyfikowanych w PKOB 11 i 12 budynku mieszkalnego.
Wniosek ORD-IN ![]()
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana „X” przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2008r. (data wpływu 28 lutego 2008r.), uzupełnionym pismami z dnia: 2 maja 2008r. (data wpływu 8 maja 2008r.), 18 maja 2008r. (data wpływu 28 maja 2008r.) i 28 maja 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT obowiązującej na roboty budowlane związane z budową drewnianych budynków letniskowych i całorocznych o powierzchni do 300m#61447;, sklasyfikowanych w PKOB w grupowaniu 11 i 12 – jest prawidłowe UZASADNIENIE W dniu 28 lutego 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT obowiązującej na roboty budowlane związane z budową drewnianych budynków letniskowych i całorocznych o powierzchni do 300m#61447;, sklasyfikowanych w PKOB w grupowaniu 11 i 12. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 maja 2008r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-356/08/AL z dnia 24 kwietnia 2008r. oraz pismem z dnia 18 maja 2008r. a także z dnia 28 maja 2008r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-356/08/AL z dnia 23 maja 2008r. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i w decyzji posiada wpis o możliwości wykonywania robót ogólnobudowlanych związanych ze wznoszeniem budynków oraz produkcji z drewna dla budownictwa mieszkaniowego. Wnioskodawca chciałby rozpocząć budowę drewnianych budynków letniskowych i całorocznych o powierzchni użytkowej do 300 m#61447;. Domki te miałyby być wykonywane zgodnie z indywidualnymi życzeniami klientów. Budynki, które Wnioskodawca zamierza budować:
Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:
W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie: Czy na roboty budowlane związane z budową drewnianych budynków letniskowych i całorocznych o powierzchni użytkowej do 300 m2 sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 i dziale 12 obowiązuje 7% stawka podatku VAT... Zdaniem Wnioskodawcy:
Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż trudno jest mu ustalić w momencie budowy domku, czy na pewno w przyszłości będzie to budynek stałego zamieszkania. Obecnie budynki drewniane mogą w pełni zaspokajać potrzeby mieszkaniowe (całoroczne, ocieplone z instalacją grzewczą, sanitarną), a ich faktyczne wykorzystanie – stałe czy czasowe jest zależne w przyszłości tylko od ich właścicieli. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawa o VAT - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 , rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel Jak wynika z art. 2 ust. 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z ust. 2 art. 41 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Definicja obiektów budownictwa mieszkaniowego zawarta została w art. 2 pkt 12 ww. ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Stosownie do postanowień art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b (art. 41 ust. 12a ustawy o VAT). Na podstawie zapisu art. 41 ust. 12b, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:
W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej. (art. 41 ust. 12c). Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 do 12c ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach. Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:
- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy. Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej chciałby rozpocząć budowę drewnianych budynków letniskowych i całorocznych o powierzchni użytkowej do 300 m2. Domki te miałyby być wykonane zgodnie z indywidualnymi życzeniami klientów. Budynki, które Wnioskodawca zamierza budować:
W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż jeżeli przedmiotem umowy zawartej z klientem - zleceniodawcą budowy, będzie budowa budynków jako całości - sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 grupa 111 klasa: 1110, 1121 i 1122 i budynki powyższe będą budynkami stałego zamieszkania, wówczas roboty budowlane związane z tą budową będą opodatkowane 7% stawką podatku VAT. Natomiast jeżeli przedmiotem umowy zawartej z klientem będzie budowa budynków jako całości - sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12 wówczas roboty budowlane związane z tą budową będą opodatkowane 22% stawką podatku VAT. W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe. Na marginesie podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania: przedmiotu sprzedaży według PKOB czy usług związanych z budową budynków według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budowanych i sprzedawanych budynków według PKOB, czy poprawności dokonanej klasyfikacji usług związanych z budową budynków według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do ww. Ośrodka o wydanie opinii. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.