Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-107/08/RSz
z 12 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-107/08/RSz
Data
2008.05.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
budynek niemieszkalny
dom
stawka
stawki podatku
usługi remontowo-budowlane


Istota interpretacji
stawka VAT na remont lub modernizację poszczególnych powierzchni kondygnacji budynku



Wniosek ORD-IN 852 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko P. M. W. S. Z., przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2008r. (data wpływu 11 lutego 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki VAT na remont lub modernizację poszczególnych powierzchni kondygnacji budynku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki VAT na remont lub modernizację poszczególnych powierzchni kondygnacji budynku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jako instytucja sektora finansów publicznych jest zobowiązany do stosowania przepisów ustawy Prawo Zamówień Publicznych w celu wykonania robót budowlanych powyżej kwoty 14.000 EUR.W tym roku Wnioskodawca zamierza wszcząć postępowanie o zamówienie publiczne w celu wyboru wykonawcy na wykonanie remontu lub modernizacji 8-kondygnacyjnego budynku, będącego jego własnością. W tym celu Wnioskodawca zamierza określić w opisie przedmiotu zamówienia prawidłową stawkę VAT do zastosowania dla odpowiedniego zakres robót budowlanych związanych z remontem/modernizacją przedmiotowego budynku, tak, aby wszyscy potencjalni wykonawcy składający ofertę w postępowaniu o zamówienie publiczne zastosowali w obliczeniu ceny prawidłową stawkę VAT.

Wnioskodawca, jako Zamawiający, aby zweryfikować podczas badania ofert naliczoną w danej ofercie wartość VAT, musi znać prawidłową stawkę VAT.Aktualna powierzchnia budynku przedstawia się następująco:

  1. kondygnacje administracyjne (parter, I piętro, hol wejściowy do budynku, piwnica) zajmują pomieszczenia biurowe uczelni służące celom administracyjno - gospodarczym i spraw studenckich całej Uczelni; korytarze komunikacyjne; pomieszczenia higieniczno - sanitarne;
  2. kondygnacje dydaktyczne (II i III piętro) zajmują sale wykładowe i pokoje biurowe kadry dydaktycznej; pomieszczenia higieniczno - sanitarne; korytarze komunikacyjne;
  3. kondygnacje mieszkalne (IV, V, VI, VII piętro) zajmują pomieszczenia mieszkalne zamieszkania zbiorowego dla studentów, tj.: pokoje mieszkalne (każdorazowo o powierzchni poniżej 150 m#61447;, spełniające zawsze podwójną funkcję wypoczynkowo - sypialną); pomieszczenia higieniczno - sanitarne oraz przygotowania posiłków, każde pomieszczenie poniżej 150 m#61447;, (do wspólnego korzystania przez wszystkich mieszkańców pokoi, z dostępem tylko z ogólnodostępnych korytarzy komunikacyjnych na danej kondygnacji);
  4. kuchnia i stołówka dla studentów (skrzydło na parterze).

Według wyliczeń Wnioskodawcy, na obliczoną na podstawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U z 1999r., Nr 112, poz. 1316), powierzchnię użytkową budynku składa się:

  • powierzchnia niemieszkalna
    (symbole w/g PKOB: 1220-34,72%,
    1263-19.05%,
    1211 - 8,12%)
    łącznie stanowi 61,89 % powierzchni użytkowej budynku (powierzchnia ta umiejscowiona jest na kondygnacji budynku: piwnica, parter, piętro 1, piętro 2, piętro 3),
  • powierzchnia mieszkalna (symbol 1130 w/g PKOB - lokale zamieszkania zbiorowego dla studentów typu „dom studencki") stanowi 38,11% powierzchni użytkowej budynku (powierzchnia ta umiejscowiona jest na kondygnacji budynku: piętro 4, piętro 5, piętro 6 i piętro 7).

Z powyższego procentowego udziału powierzchni wynika, że oznaczenie dla całego budynku według PKOB nosi symbol 1220 ( Budynek biurowy), czyli niemieszkalny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka winna być naliczona stawka VAT na remont lub modernizację poszczególnych powierzchni kondygnacji budynku (tj. jakie, wymienione w poz. 50 wniosku, rodzaje powierzchni remontować/modernizować ze stawką 7% VAT a jakie ze stawką 22% VAT)...

Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na wynikające z wyliczeń sklasyfikowanie budynku 8-kondygnacyjnego jako 1220 w PKOB, to wydaje się słuszne, że można, zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towaru i usług, rozliczyć remonty i modernizacje z zastosowaniem 7% VAT tylko w zakresie robót remontowo/ modernizacyjnych wykonywanych w obrębie całej powierzchni użytkowanej jako lokale mieszkalne, tzn.:

  • poszczególne pokoje wypoczynkowo - sypialne mające każdorazowo powierzchnie poniżej 150 m#61447;, oraz
  • pomieszczenia higieniczno - sanitarne (każde poniżej 150 m#61447;),
  • które są do wspólnego korzystania przez wszystkich mieszkańców pokoi,
  • z dostępem do nich tylko z ogólnodostępnego korytarza komunikacyjnego będącego na każdej z kondygnacji nr IV, V, VI, VII,
  • pomieszczenia przygotowania posiłków (każde poniżej 150 m#61447;),
  • które są do wspólnego korzystania przez wszystkich mieszkańców pokoi,
  • z dostępem do nich tylko z ogólnodostępnego korytarza komunikacyjnego będącego na każdej z kondygnacji nr IV, V, VI, VII.

Natomiast do remontów i modernizacji pozostałej powierzchni budynku, w tym również ogólnodostępnych korytarzy komunikacyjnych będących na każdej z kondygnacji nr IV, V, VI, VII, należy naliczyć stawkę 22% VAT z uwagi na zapis w art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towaru i usług. Cytat fragmentu art. 41 ust. 12a:

„Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się (...) lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, co do zasady stawka podatku wynosi 22%,, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 12 i ust. 12a ww. ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m#61447;;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m#61447;.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, ze zm.), obowiązującego od dnia 1 stycznia 2008r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Należy również zwrócić uwagę na przepis art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy oraz § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia do wszystkich obiektów budownictwa mieszkaniowego, decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach. Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy, nie precyzują terminu „lokal mieszkalny”. W związku z tym, należy posiłkować się definicją lokalu mieszkalnego zawartą w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903 ze zm.), który stanowi, że samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych.

Ponadto wskazać należy także, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Budynki mieszkalne, zgodnie z zawartą w objaśnieniach wstępnych PKOB definicją, są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny.

Część „mieszkaniowa” budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie, pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania (np. wózkarnie, suszarnie).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza wszcząć postępowanie o zamówienie publiczne w celu wyboru wykonawcy na wykonanie remontu lub modernizacji 8-kondygnacyjnego budynku, będącego jego własnością. W budynku tym usytuowane są:

  • powierzchnie niemieszkalne o przeznaczeniu:
    - administracyjno-gospodarczym (parter, I piętro, hol wejściowy do budynku, piwnica, pomieszczenia biurowe, korytarze komunikacyjne; pomieszczenia higieniczno – sanitarne);
    - dydaktycznym - sale wykładowe i pokoje biurowe kadry dydaktycznej; pomieszczenia higieniczno - sanitarne; korytarze komunikacyjne;
  • powierzchnie mieszkalne:
    - pomieszczenia mieszkalne zamieszkania zbiorowego dla studentów, tj.: pokoje mieszkalne (każdorazowo o powierzchni poniżej 150 m#61447; );
    - pomieszczenia higieniczno - sanitarne (każde pomieszczenie poniżej 150 m#61447;, kuchnia i stołówka dla studentów.

Według wyliczeń Wnioskodawcy na obliczoną na podstawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych na powierzchnię użytkową budynku składa się:

  • powierzchnia niemieszkalna (o symbolu według PKOB: 1220, 1263, 1211), która stanowi 61,89 % powierzchni użytkowej budynku,
  • powierzchnia mieszkalna (symbol 1130 według PKOB - lokale zamieszkania zbiorowego dla studentów typu „dom studencki"), która stanowi 38,11% powierzchni użytkowej budynku.

Zastosowanie w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowej stawki podatku uzależnione jest od postanowień umowy na wykonanie wskazanego remontu.Jeżeli bowiem przedmiotem umowy będzie remont budynku (o PKOB 1220) jako całości - to należną stawką będzie 22%. Jeżeli jednak w umowie zostanie wskazane, iż usługi remontowe dotyczyć będą poszczególnych części budynku tj. powierzchni mieszkalnych i odrębnie powierzchni niemieszkalnych, wówczas w odniesieniu do usług wykonywanych w części mieszkalnej zastosowanie znajdzie 7% stawka podatku, natomiast do usług wykonywanych w części niemieszkalnej – 22% stawka podatku.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotu sprzedaży według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków sprzedawanych, według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w przedmiotowej sprawie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku – Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj