Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-327/08/DZ
z 6 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-327/08/DZ
Data
2008.08.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
odliczenie od dochodu
specjalna strefa ekonomiczna
warunki zwolnienia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy w związku z tym, iż zorganizowana część przedsiębiorstwa Spółki (Oddział w W.) objęta została granicami Specjalnej Strefy Ekonomicznej w związku z realizacją nowej inwestycji (tj. fabryki mebli), dochód/strata Oddziału z tytułu działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej podlegają opodatkowaniu / rozliczeniu na zasadach ogólnych aż do końca miesiąca, w którym Spółka jednocześnie poniesie wydatki inwestycyjne i osiągnie poziom zatrudnienia określony w Zezwoleniu?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2008 r. (data wpływu 18 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego z tytułu działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego z tytułu działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Począwszy od marca 2007 roku „S.” Sp. z o.o. (dalej: Spółka) prowadzi działalność poprzez tartak w oddziale zlokalizowanym w W. (dalej: Oddział) m.in. w zakresie działalności sklasyfikowanej w ramach kodu PKD 20.10.A Produkcja wyrobów tartacznych (zgodnie z PKD obowiązującym do końca 2007 r.; począwszy od stycznia 2008 r. właściwy kod PKD 16.10.Z Produkcja wyrobów tartacznych). Spółka prowadzi również działalność poprzez inne oddziały zlokalizowane w Polsce.

W dniu 29 października 2007 r. Spółka otrzymała zezwolenie (dalej: Zezwolenie) na prowadzenie działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE).

Teren, na którym zlokalizowany jest tartak został objęty statusem terenu SSE. Działalność w zakresie wyrobów tartacznych została uwzględniona w Zezwoleniu jako działalność gospodarcza określona w pozycji PKWiU: Sekcja D, podsekcja DD, dział 20, grupa 20.1 Drewno piłowane, strugane lub impregnowane.

W ramach nowej inwestycji, stanowiącej podstawę wydania Zezwolenia, na pozostałym obszarze objętym statusem SSE wybudowana zostanie fabryka, której planowany zakres działalności to: produkcja mebli, płyty klejonej, komponentów meblarskich, tarcicy, brykietów, granulatu „pellet” i energii cieplnej, a także działalność magazynowa i logistyczna, kompletacja i pakowanie wyrobów.


Działalność nowopowstałej fabryki została ujęta w Zezwoleniu poprzez wskazanie następujących kodów PKWiU:


  • Sekcja D, podsekcja DN, dział 36, grupa 36.1 – Meble,
  • Sekcja K, dział 73, grupa 73.1 – Usługi badawczo – rozwojowe w dziadzinie nauk przyrodniczych i technicznych,
  • Sekcja K, dział 74, grupa 74,3 – Usługi księgowe w zakresie badań i analiz technicznych.


Zgodnie z Zezwoleniem, Spółka zobowiązała się ponieść nakłady inwestycyjne w łącznej wysokości 61,0 mln EUR w terminie do 31 sierpnia 2011 r. oraz zatrudnić 730 pracowników w terminie do 31sierpnia 2012 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w związku z tym, iż zorganizowana część przedsiębiorstwa Spółki (Oddział w W.) objęta została granicami Specjalnej Strefy Ekonomicznej w związku z realizacją nowej inwestycji (tj. fabryki mebli), dochód/strata Oddziału z tytułu działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej podlegają opodatkowaniu / rozliczeniu na zasadach ogólnych aż do końca miesiąca, w którym Spółka jednocześnie poniesie wydatki inwestycyjne i osiągnie poziom zatrudnienia określony w Zezwoleniu...


Zdaniem Wnioskodawcy odpowiedź na powyższe pytanie jest twierdząca.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami) wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie właściwego zezwolenia.

Ponieważ: teren, na którym zlokalizowany jest tartak oraz nowopowstająca fabryka mebli został objęty statusem terenu SSE oraz działalność gospodarcza tartaku i fabryki została uwzględniona w Zezwoleniu (poprzez wskazanie odpowiednich kodów PKWiU), Spółka jest uprawniona do korzystania ze wspomnianego powyżej zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w zakresie dochodów uzyskanych z tej działalności gospodarczej.

Niezależnie, zgodnie z § 6 ust. 2a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2007 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 26, poz. 170 ze zmianami; dalej: Rozporządzenie) zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych przysługuje od miesiąca następnego po miesiącu, w którym poniesione zostaną wydatki inwestycyjne i osiągnięty zostanie poziom zatrudnienia określony w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE w przypadku, gdy granicami SSE objęto zorganizowaną część przedsiębiorstwa w związku z realizacją nowej inwestycji.

W ocenie Spółki, powyższy przepis Rozporządzenia będzie miał zastosowanie w związku z otrzymaniem przez Spółkę Zezwolenia. Wynika to z faktu, iż tartak działał jako zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym Oddział Spółki (czyli zorganizowana część przedsiębiorstwa) przed dniem uzyskania Zezwolenia, zaś teren, na którym zlokalizowany jest tartak, zyskał status terenu SSE w związku z realizacją przez Spółkę nowej inwestycji polegającej na budowie fabryki mebli.

Z uwagi na powyższe, do momentu wypełnienia zobowiązań wynikających z Zezwolenia w zakresie nakładów inwestycyjnych i zatrudnienia nowych pracowników, Spółka nie będzie uprawniona do korzystania ze wskazanego powyżej zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.


W konsekwencji, zdaniem Spółki, do tego momentu:


  • dochód Oddziału osiągnięty w danym roku podatkowym będzie podlegał łączeniu z dochodami/stratami innych oddziałów Spółki i jej centrali, a ewentualna nadwyżka dochodów będzie podlegała opodatkowaniu na zasadach ogólnych (zgodnie z art. 19 Ustawy),
  • strata Oddziału osiągnięta w danym roku podatkowym będzie podlegała łączeniu z dochodami/stratami i innych oddziałów Spółki i jej centrali, a ewentualna nadwyżka strat będzie podlegała rozliczeniu z dochodami przyszłych lat podatkowych (zgodnie z art. 7 Ustawy).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274).

Podstawą do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust.1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych. Rodzaj tych wydatków został określony przez Radę Ministrów w rozporządzeniach ustanawiających poszczególne strefy ekonomiczne.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2007 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 26, poz. 170 ze zmianami) pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych stanowi pomoc regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji i tworzenia nowych miejsc pracy (...).


W myśl § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:


  1. nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat.
  2. będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.


Zgodnie z § 6 ust. 2 ww. rozporządzenia zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy przysługuje począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca rozpoczął ponoszenie kosztów pracy, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, przy spełnieniu warunków, o których mowa w § 4 ust. 6.

Zgodnie § 6 ust. 2a ww. rozporządzenia w przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały poniesione wydatki inwestycyjne i został osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, zgodnie z którym Spółka realizuje nową inwestycję na terenie już funkcjonującego przedsiębiorstwa (Oddziału) dla określenia momentu od którego zastosowanie będzie miało przedmiotowe zwolnienie, istotne znaczenie będzie miał wskazany wyżej § 6 ust. 2a rozporządzenia.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż Spółka ma prawo do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, wynikającego z otrzymanego w dniu 29 października 2007 r. zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w okresie od dnia jego uzyskania aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Natomiast, momentem od kiedy Spółka nabędzie prawo do stosowania ww. zwolnienia, we wskazanym wyżej okresie, jest miesiąc następujący po miesiącu, w którym zostaną poniesione wydatki inwestycyjne i zostanie osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu.

Do momentu, kiedy Wnioskodawca nie spełni warunków wynikających z cytowanego wyżej § 6 ust. 2a rozporządzenia, nie będzie miał prawa do bieżącego korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

W konsekwencji, dochód uzyskany przez Oddział od dnia uzyskania zezwolenia do końca miesiąca w którym zostaną poniesione wydatki inwestycyjne i zostanie osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, podlega w całości opodatkowaniu 19% stawką podatkową, wynikającą z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (o ile nie znajdą zastosowania inne zwolnienia wynikające z art. 17 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Ust. 2 ww. artykułu stanowi, iż dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Art. 7 ust. 5 cytowanego aktu prawnego stwierdza, iż o wysokość straty, o której mowa w ust. 2, poniesionej w roku podatkowym można obniżyć dochód w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku (o czym stanowi art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj