Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-710/08/RSz
z 28 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-710/08/RSz
Data
2008.07.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
darowizna
dotacja
odliczanie podatku naliczonego
podatek należny
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
czy kwoty pochodzące z dotacji i darowizn podlegają opodatkowaniu



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X, przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2008r. (data wpływu 24 kwietnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lipca 2008r. (data wpływu 9 lipca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy kwoty pochodzące z dotacji i darowizn podlegają opodatkowaniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy kwoty pochodzące z dotacji i darowizn podlegają opodatkowaniu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 lipca 2008r. (data wpływu 9 lipca 2008r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 czerwca 2008r., znak IBPP2/443-408/RSz, IBPP3/423-348/08/AM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym, ponieważ całość dochodów przeznacza na cele statutowe. W ramach stowarzyszenia prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu usług promocyjno - reklamowych. Oprócz ww. działalności stowarzyszenie uzyskuje przychody z tytułu sprzedaży biletów na mecze drużyny piłkarskiej oraz przychody zwolnione z podatku VAT z tytułu organizowania imprez sportowych PKWiU 92.62.12, oraz składek członkowskich do stowarzyszenia. Wnioskodawca otrzymuje ponadto dotacje z Urzędu Miasta i (jako że jest także organizacją pożytku publicznego) od osób fizycznych. Dotacje te nie mają bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług, w związku z czym nie powiększają obrotu i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem należnym VAT. Wszystkie ww. przychody służą tylko i wyłącznie do wykonywania działalności statutowej - tj. rozpowszechniania i krzewienia kultury fizycznej wśród mieszkańców miasta i gminy, promowania zdrowego trybu życia, itp.

Uzupełniając zaistniały stan faktyczny Wnioskodawca stwierdził, iż przychodami ze sprzedaży są:

  1. Bilety wstępu na mecze drużyny piłkarskiej (opodatkowane stawką 7% VAT).
  2. Przychody z udostępniania reklam na boisku dla firm chcących umieścić tam swój baner reklamowy (opodatkowane stawką 22% VAT).
  3. Przychody zwolnione z podatku VAT z tytułu organizowania imprez sportowych – w stosunku do tych imprez Wnioskodawca potrafi wyodrębnić podatek naliczony, co do którego (w związku z przynależnością do sprzedaży zwolnionej z VAT) nie przysługuje mu prawo do odliczenia.
  4. Składki członkowskie wpłacane przez członków stowarzyszenia.

Wnioskodawca jest także organizacją pożytku publicznego i otrzymuje przelewy od osób prywatnych (przekazują 1% swojego podatku dochodowego od osób fizycznych).

Wnioskodawca stwierdził również, iż sprzedaż reklam i działania statutowe (sprzedaż biletów) są opodatkowane, a w stosunku do sprzedaży zwolnionej, którą prowadzi, Wnioskodawca potrafi wyodrębnić zakupy, które tego dotyczą.

Dotacje pochodzą głównie z Urzędu Marszałkowskiego województwa opolskiego i Urzędu Gminy, natomiast darowizny od osób fizycznych i prawnych – są to gotówkowe lub przelewowe wpłaty na rzecz Stowarzyszenia, które są wykorzystywane do krzewienia kultury fizycznej i promocji zdrowego trybu życia wśród mieszkańców jego miasta (w tym także 1% przekazywany z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym Wnioskodawca pisał wcześniej).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca postępuje we właściwy sposób nieopodatkowując kwot wpływających w ramach dotacji i darowizn podatkiem należnym i niewykazując ich w deklaracji VAT-7 do „struktury" sprzedaży"...

Zdaniem Wnioskodawcy: postępuje on właściwie nieopodatkowując podatkiem należnym kwot wpływających ramach dotacji i darowizn, ponieważ dotacje te nie mają bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług, w związku z czym nie powiększają obrotu i jednocześnie Wnioskodawca nie ma obowiązku wykazywania tych kwot w deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawa o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 – 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust 2 ustawy o VAT, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje, darowizny są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług darowizn, dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymuje na cele związane z działalnością statutową środki finansowe (dotacje) oraz darowizny od osób fizycznych z uwagi na fakt, iż jest organizacją pożytku publicznego. Środki te służą tylko na pokrycie wydatków związanych z prowadzoną działalnością statutową (rozpowszechnianie i krzewienie kultury fizycznej) przy czym dotacje te nie mają bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych towarów i świadczonych usług.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż skoro otrzymane dotacje i darowizny nie mają bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych towarów i świadczonych usług, tym samym nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie podlegają opodatkowaniu. Wobec powyższego Wnioskodawca nie ma obowiązku wykazywania otrzymanych ww. kwot w deklaracji VAT 7.

Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie art. 90 ust. 1 ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Ust. 2 art. 90 stanowi, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję tę określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja i zaokrągla się ją w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Przepis art. 90 ust. 7 ustawy stanowił, iż do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1. Powyższy przepis art. 90 ust. 7 ustawy w takim brzmieniu obowiązywał do dnia 31 maja 2005r., gdyż został z dniem 1 czerwca 2005r. uchylony ustawą z dnia 21 kwietnia 2005. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756). Zatem począwszy od 1 czerwca 2005r. do przedmiotowego obrotu takich (subwencji) dotacji nie należało już uwzględniać.

Zatem obecnie przy ustalaniu proporcji, o której mowa wyżej nie należy uwzględniać dotacji (subwencji) oraz otrzymywanych darowizn służących Wnioskodawcy na pokrycie kosztów jego bieżącej działalności (niemających bezpośredniego wpływu na cenę towaru lub usługi).

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto informuje się, iż kwestie dotyczące pyt. 1 i 2 tj.:

Czy w związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca ma prawo do odliczenia (uwzględniając strukturę sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej) podatku naliczonego VAT związanego z dostawą wszystkich towarów i usług niezbędnych do prowadzenia zadań statutowych stowarzyszenia, np. usług i materiałów biurowych, zakupu sprzętu i napoi dla zawodników klubu, wydatków związanych z utrzymaniem boiska i ochrony meczy piłkarskich, usług transportowych związanych z wyjazdami drużyny na mecze, utrzymania mieszkania dla zawodników mieszkających poza terenem miejscowości Wnioskodawcy i przyjeżdżających na treningi, lekarstwami dla zawodników występujących w meczach...

Czy VAT naliczony od tych wydatków Wnioskodawca może odliczyć nie zważając na fakt skąd pochodzą fundusze na pokrycie tych wydatków (z dotacji, czy też, np. wpływów z reklam)...

- będą przedmiotem odrębnych interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku – Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj