Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-798/08/AW
z 11 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-798/08/AW
Data
2008.07.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
kultura
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
zadania publiczne
zadania statutowe
zadania własne


Istota interpretacji
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania własnego z zakresu budowy oczyszczalni ścieków i kanalizacji oraz ich nieodpłatnego przekazania ZGK.



Wniosek ORD-IN 798 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2008r. (data wpływu 26 maja 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lipca 2008r. (data wpływu 9 lipca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją zadania polegającego na budowie gminnej oczyszczalni ścieków oraz kanalizacji– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2008r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją zadania polegającego na budowie gminnej oczyszczalni ścieków oraz kanalizacji. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 lipca 2008r. (data wpływu 9 lipca 2008r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina planuje do realizacji zadanie polegające na budowie gminnej oczyszczalni ścieków oraz kanalizacji. Po zakończeniu zadania, Gmina nie będzie użytkowała powstałej infrastruktury, inwestycja zostanie przekazana w użytkowanie zakładowi gospodarki komunalnej – jednostce organizacyjnej Gminy. Gmina nie będzie miała wpływów do budżetu gminy z tytułu opłat za ścieki, a zatem nie będzie miała możliwości odzyskania poniesionego przy realizacji zadania podatku VAT. Realizacja zadania będzie finansowana ze środków budżetu gminy oraz ze środków Unii Europejskiej – Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Ś. na lata 2007-2013.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że właścicielem wykonywanej inwestycji będzie Gmina. Faktury za realizację inwestycji będą wystawiane na Gminę. Inwestycja będzie realizowana w ramach zadań własnych Gminy zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym. Po zrealizowaniu, przekazanie inwestycji w zarząd i utrzymanie Zakładowi Gospodarki Komunalnej nastąpi nieodpłatnie. Umowy na zrzut ścieków będą zawierane z Zakładem Gospodarki Komunalnej, który jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT. Opłaty za świadczone usługi będą wpływały na konto Zakładu Gospodarki Komunalnej i będzie to czynność opodatkowana.

Zgodnie z § 1 Statutu Zakładu Gospodarki Komunalnej stanowiącego załącznik do uchwały Nr XIII/69/04 Rady Gminy z dnia 28 kwietnia 2004r., Zakład Gospodarki Komunalnej jest jednostką organizacyjna Gminy, prowadzącą działalność gospodarczą w formie zakładu budżetowego pokrywającego swoje koszty z dochodów własnych dotacji. Zakład realizuje zadania z zakresu świadczeń o charakterze użyteczności publicznej

Zgodnie z § 3 ww. Statutu, celem Zakładu jest zarządzanie i utrzymanie mienia komunalnego stanowiącego własność Gminy poprzez prowadzenie działalności usługowej na rzecz Gminy, jej mieszkańców oraz innych osób prawnych i fizycznych w zakresie gospodarki komunalnej. Przedmiotem działania Zakładu jest między innymi świadczenie usług w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków i odpadów komunalnych oraz zaspokojenie innych zbiorowych potrzeb ludności poprzez świadczenie usług powszechnie dostępnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy naliczony podatek VAT poniesiony w związku z realizacją tego zadania może zostać odliczony od podatku należnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie spełnia on wymogów art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług i nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań zrealizuje, dofinansowaną ze środków unijnych inwestycję polegającą na budowie gminnej oczyszczalni ścieków oraz kanalizacji w miejscowości. Zatem Gmina wykona zadanie własne w postaci realizacji przedmiotowej inwestycji. Po zrealizowaniu, nieodpłatnie dokona przekazania tej inwestycji w zarząd i utrzymanie Zakładowi Gospodarki Komunalnej, będącemu odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT.

Tym samym, w myśl powyższych przepisów, nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. W konsekwencji nie będzie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Jak już wskazano powyżej z treści wniosku wynika również, iż inwestycja po jej zakończeniu zostanie nieodpłatnie przekazana do użytkowania Zakładowi Gospodarki Komunalnej, który jest jednostką organizacyjną Gminy, prowadzącą działalność gospodarczą w formie zakładu budżetowego.

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się – zgodnie z art. 8 ust. 1 – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Jako odpłatne świadczenie usług traktuje się – również na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT – nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części. Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu gospodarki komunalnej, dotyczące usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania tej inwestycji podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Ponadto Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, ponieważ jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych należących do zakresu zadań publicznych.

Wobec powyższego, przekazanie przez jednostkę samorządu terytorialnego jednostce organizacyjnej oczyszczalni ścieków oraz kanalizacji do bezpłatnego użytkowania nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując, nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania polegającego na budowie gminnej oczyszczalni ścieków oraz kanalizacji w miejscowości.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj