Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-305/08/DG
z 18 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-305/08/DG
Data
2008.07.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
automat do gier
gry
obowiązek podatkowy
podatek akcyzowy
wyroby akcyzowe


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca ma obowiązek zapłaty podatku akcyzowego od wyprodukowanego przez siebie automatu, który następnie jest zużywany w trakcie prowadzonej działalności gospodarczej?



Wniosek ORD-IN 753 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2008r. (data wpływu 5 maja 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego od wyprodukowanego przez siebie automatu do gier zużywanego w trakcie prowadzonej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego od wyprodukowanego przez siebie automatu do gier zużywanego w trakcie prowadzonej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność w oparciu o ustawę o grach i zakładach wzajemnych na automatach o niskich wygranych. Z zakupionych materiałów będzie produkować automaty, które będą wykorzystywane na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Automaty są wymienione jako wyrób akcyzowy (poz. 62 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma obowiązek zapłaty podatku akcyzowego od wyprodukowanego przez siebie automatu, który następnie jest zużywany w trakcie prowadzonej działalności gospodarczej...

Zdaniem Wnioskodawcy, z art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym wynika obowiązek zapłaty podatku akcyzowego w przypadku zużycia wyrobów na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, natomiast stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 3 opodatkowaniu akcyzą podlega faktyczna sprzedaż artykułów akcyzowych na terenie kraju.Wnioskodawca nie zamierza sprzedawać wyprodukowanych przez siebie automatów, tylko zużywać je w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. W ocenie Wnioskodawcy, nie powstanie u Niego obowiązek zapłaty podatku akcyzowego, ponieważ pod pojęciem „zużycie” należy rozumieć całkowite wykorzystanie wyrobów akcyzowych zużywanych w procesie produkcji nowych wyrobów akcyzowych, rozumiane jako czynność dokonaną. Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym przypadku nie mamy do czynienia z zużyciem rozumianym jako czynność już dokonaną, która oznacza definitywne zużycie automatów. Wyprodukowane przez Wnioskodawcę automaty będą stopniowo zużywane w procesie rozłożonym w czasie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Automaty do gier należą do wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, które zostały ujęte w pozycji 62 załącznika nr 1 do ustawy z dnia 22 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych podlegających akcyzie.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 cytowanej ustawy opodatkowaniu akcyzą podlegają:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;
  2. wyprowadzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;
  4. eksport i import wyrobów akcyzowych.
  5. nabycie wewnątrzwspólnotowo i dostawa wewnątrzwspólnotowa;

Za sprzedaż wyrobów akcyzowych (ust. 2 ww. artykułu) na terytorium kraju uważa się również:

  1. przekazanie lub zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  2. przekazanie przez podatnika wyrobów akcyzowych na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników;
  3. zamianę wyrobów akcyzowych oraz wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za inne czynności podlegające opodatkowaniu;
  4. wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za wierzytelności;
  5. wydanie wyrobów akcyzowych w miejsce świadczenia pieniężnego;
  6. darowiznę wyrobów akcyzowych;
  7. wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za czynności niepodlegające opodatkowaniu;
  8. świadczenie usług polegających na wytwarzaniu wyrobów akcyzowych w ramach umowy o dzieło lub innej umowy;
  9. zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej;
  10. zużycie wyrobów akcyzowych niezgodne z ich przeznaczeniem, w przypadku gdy do wyrobów tych zastosowano zwolnienie lub obniżono stawki akcyzy.

Przepis art. 4 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż opodatkowaniu akcyzą podlegają: produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego, sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, eksport i import wyrobów akcyzowych, nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa. Z powyższego wynika, iż produkcja wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, do których zaliczane są automaty do gier nie podlega opodatkowaniu akcyzą. W stanie przedstawionym przez Wnioskodawcę, czynnością, w związku z którą mogłoby dojść do opodatkowania akcyzą automatów do gier, jest sprzedaż rozumiana - zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym - jako zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego pojęcie „zużyć” oznacza używając, wykończyć coś. Pojęcie zużycia definiowane jest jako definitywne wykorzystanie czegoś, zużycie w procesie używania. Zatem w przepisie tym mamy do czynienia z czynnością dokonaną. Dlatego też czynność wykorzystywania wyprodukowanych automatów do gry, będących wyrobami niezharmonizowanymi, na potrzeby prowadzonej działalności nie stanowi zużycia wyrobów akcyzowych w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy podatku akcyzowym. W związku z powyższym montowanie automatów do gier wykorzystywanych następnie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej nie podlega opodatkowaniu akcyzą na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym.

Ponadto w przedmiotowej sprawie zwrócić należy uwagę na przepis art. 4 ust. 3 ww. ustawy o podatku akcyzowym. W świetle tego przepisu nabycie lub posiadanie wyrobu podlega opodatkowaniu wówczas, jeżeli na wcześniejszym etapie nie została zapłacona akcyza lub została zapłacona w mniejszej wysokości niż należna. Oznacza to, iż aby opodatkować akcyzą nabycie lub posiadanie automatów do gier musiałby powstać w stosunku do tego wyrobu obowiązek podatkowy z tytułu innej czynności, np. produkcji, sprzedaży, importu, nabycia wewnątrzwspólnotowego. W przedmiotowym opisie zdarzenia przyszłego w przypadku automatów do gier, obowiązek podatkowy z tytułu żadnej z czynności wymienionych w art. 4 ust. 1 i 2 ustawy nie powstanie.Podstawową cechą odróżniającą podatek akcyzowy od innych podatków pośrednich, w tym przede wszystkim od podatku VAT, jest jednofazowy charakter opodatkowania. Jednofazowość opodatkowania podatkiem akcyzowym przejawia się w tym, że akcyza powinna być płacona na pierwszym szczeblu obrotu, który dokonywany jest poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych lub też w ramach pierwszej transakcji sprzedaży w przypadku wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych. Konsekwentnie, każda następna transakcja, której przedmiotem będą wyroby akcyzowe, nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a podmiot dokonujący danej transakcji nie powinien być traktowany jako podatnik akcyzy. W rozpatrywanej sprawie produkcja wyrobu niezharmonizowanego nie podlega opodatkowaniu, zatem czynność wykorzystywania takich wyrobów przez producenta w procesie normalnej działalności gospodarczej również nie podlega opodatkowaniu.

Opodatkowanie posiadania wyrobów akcyzowych, gdy od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości (art. 4 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług), dotyczy nieodprowadzenia podatku w sytuacjach wymienionych w art. 4 ust. 1 i ust. 2, a więc sytuacji, gdy posiadane wyroby akcyzowe nie były obciążone podatkiem akcyzowym na wcześniejszym etapie obrotu, chociaż powinny być obciążone, albo gdy na wcześniejszym etapie obrotu podatek akcyzowy został uiszczony w niższej wysokości, niż wynika to z przepisów. Nie obejmuje natomiast sytuacji posiadania wyrobu akcyzowego przez producenta w sytuacji, gdy produkcja takiego wyrobu z mocy ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Reasumując, wykorzystywanie wyprodukowanych przez siebie automatów do gier na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej nie stanowi czynności zużycia i nie podlega opodatkowaniu akcyzą na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 9 cyt. wyżej ustawy. W przedstawionym stanie faktycznym również nie znajduje uzasadnienia zastosowanie art. 4 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj