Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-434/08-4/MK
z 5 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-434/08-4/MK
Data
2008.06.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
miejsce zamieszkania
obowiązek podatkowy
rezydencja
świadczenia przedemerytalne
Wielka Brytania


Istota interpretacji
Od uzyskanych dochodów w okresie od 1.01.2007 r. do 31.05.2007 r. Wnioskodawca powinien zgodnie z dyspozycją art. 45 ust. 1 i ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych złożyć zeznanie podatkowe w urzędzie skarbowym właściwym wg ostatniego miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z zastrzeżeniem ust. 7. Natomiast dochody uzyskane od 1 czerwca 2007 r. z tytułu pracy wykonywanej w Wielkiej Brytanii gdzie Wnioskodawca przeniósł swoje centrum interesów życiowych z zamiarem stałego pobytu nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Będą opodatkowane w Wielkiej Brytanii



Wniosek ORD-IN 395 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 03.03.2008 r. (data wpływu 07.03.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego w związku z przeniesieniem rezydencji podatkowej do Wielkiej Brytanii – jest:

  • prawidłowe - w części dotyczącej opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu zatrudnienia w Wielkiej Brytanii od dnia 1.06.2007 r. oraz opodatkowania przychodów z tytułu świadczenia przedemerytalnego wypłacanego do dnia 31.05.2007 r.
  • nieprawidłowe - w części dotyczącej opodatkowania dochodu osiągniętego z tytułu otrzymywanego świadczenia przedemerytalnego w Polsce po 1.06.2007 r.

UZASADNIENIE

W dniu 07.03.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego w związku z przeniesieniem rezydencji podatkowej do Wielkiej Brytanii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od 1 czerwca 2007 mieszka w Wielkiej Brytanii. Posiada stałą pracę i prawo do stałego pobytu, jest rezydentem podatkowym Wielkiej Brytanii, tam odprowadza podatek. W Polsce otrzymywał zasiłek przedemerytalny. Od 1 listopada 2007 r. w Polsce nie osiąga żadnych przychodów podlegających opodatkowaniu.

Pismem z dnia 23 maja 2008 r. Nr IPPB2/415-434/08-2/MK tut. Organ wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie czy:

  • przed wyjazdem z Polski zawiadomił organ podatkowy o zmianie miejsca zamieszkania (deklaracja NIP-3)...
  • w Polsce jest właścicielem nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub prawa wieczystego użytkowania gruntów...
  • jest w związku małżeńskim, jeżeli tak to gdzie aktualnie przebywa współmałżonka...
  • posiada dzieci i gdzie aktualnie przebywają...
  • w Polsce posiada rachunek bankowy oraz zaciągnięte kredyty,
    oraz
  • Doprecyzowanie zadanego pytania i przyporządkowanie go do stanu faktycznego.

W odpowiedzi pismem z dnia 28 maja 2008 r. (data wpływu 30.05.2008 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w następujący sposób:

  1. Dokonując rozliczenia dochodów uzyskanych w Polsce za rok 2007 zawiadomił na formularzu o symbolu NIP-3, urząd skarbowy o zmianie dotychczasowego stałego miejsca zamieszkania oraz o wyjeździe na stałe do Wielkiej Brytanii.
  2. Jedynym miejscem zamieszkania jest Wielka Brytania. Tam przebywa na stałe (zameldowanie) i nie ma zamiaru powrotu do kraju.
  3. Z tym krajem wiąże swoje plany życiowe.
  4. Jest rezydentem podatkowym Wielkiej Brytanii.
  5. Pracuje zawodowo – umowę o pracę ma zawartą na stałe.
  6. Podatek odprowadza w Wielkiej Brytanii.
  7. W chwili obecnej w Polsce jest właścicielem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego i właścicielem „kawalerki”.
  8. W Polsce posiada rachunek bankowy, nie ma zaciągniętych kredytów bankowych.
  9. Nie jest w związku małżeńskim, jest rozwiedziony nie posiada dzieci.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Analizując złożony przez Wnioskodawcę wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej należy zauważyć, iż intencją Wnioskodawcy było zapytanie dotyczące obowiązku podatkowego w Polsce w roku 2007.

Stanowisko wnioskodawcy:

Wnioskodawca podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu i rozlicza się tylko z otrzymywanego świadczenia przedemerytalnego uzyskanego w 2007 r. w Polsce. Natomiast w Anglii rozliczył się od przychodu uzyskanego w Anglii.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. t. j. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska stosownie do treści art. 4a tej ustawy.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisana w Londynie dnia 20.07.2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840) określenie osoba ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, oznacza osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, oraz jakąkolwiek jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie, tylko dlatego, że osiąga ona dochód lub zyski majątkowe ze źródeł w nim położonych.

Rozstrzygające znaczenie w kwestii opodatkowania dochodów uzyskiwanych ze źródeł położonych na terytorium danego państwa ma zatem ustalenie miejsca zamieszkania Podatnika.

Definicja miejsca zamieszkania odnosi się zatem bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca od dnia wyjazdu do Wielkiej Brytanii przeniósł ośrodek interesów życiowych do Wielkiej Brytanii.

W państwie tym mieszka z zamiarem stałego pobytu (nie zamierza wracać do Kraju), jest rezydentem podatkowym, tam opłaca podatki. Z krajem tym wiąże swoje plany życiowe. Natomiast w Polsce jest właścicielem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego i właścicielem „kawalerki”, posiada rachunek bankowy, nie ma zaciągniętych kredytów bankowych, nie jest w związku małżeńskim, jest rozwiedziony nie posiada dzieci.

Oznacza to, iż do dnia wyjazdu do Wielkiej Brytanii podlegał w Polsce opodatkowaniu od całości uzyskanych dochodów na zasadach określonych w art. 3 ust. 1 ww. ustawy. Natomiast od dnia 1.06.2007 r. Wnioskodawca podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu tj. podlega opodatkowaniu jedynie od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zatem od uzyskanych dochodów w okresie od 1.01.2007 r. do 31.05.2007 r. Wnioskodawca powinien zgodnie z dyspozycją art. 45 ust. 1 i ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych złożyć zeznanie podatkowe w urzędzie skarbowym właściwym wg ostatniego miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z zastrzeżeniem ust. 7.

Natomiast dochody uzyskane od 1 czerwca 2007 r. z tytułu pracy wykonywanej w Wielkiej Brytanii gdzie Wnioskodawca przeniósł swoje centrum interesów życiowych z zamiarem stałego pobytu nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Będą opodatkowane w Wielkiej Brytanii.

Biorąc pod uwagę treść zapisu zawartego w art. 17 ust. 1 konwencji, uzyskane w okresie od 01.06. do 31.10.2007 r. w Polsce przychody z tytułu otrzymywanego zasiłku przedemerytalnego Wnioskodawca winien rozliczyć łącznie z przychodami osiągniętymi w Wielkiej Brytanii. Bowiem, jak wynika z treści art. 17 ust. 1 konwencji emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj