Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-187/08/RSz
z 6 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-187/08/RSz
Data
2008.06.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
premia pieniężna
świadczenie usług


Istota interpretacji
uznania opisanych zdarzeń jako świadczenie usług i rozliczanie tych zdarzeń na podstawie not księgowych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko S.P., przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2008r. (data wpływu 29 lutego 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 maja 2008r. (data wpływu 2 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania opisanych zdarzeń jako świadczenie usług i rozliczania tych zdarzeń na podstawie not księgowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lutego 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania opisanych zdarzeń jako świadczenie usług i rozliczania tych zdarzeń na podstawie not księgowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 maja 2008r. (data wpływu 2 czerwca 2008r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 maja 2008r. znak:IBPP2/443-187/08/RSz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w celu zwiększenia i uatrakcyjnienia sprzedaży wody mineralnej, w umowach handlowych na rok 2008 wprowadził zapis o wypłacie premii pieniężnych:

  • za wykonany i przekroczony obrót kwartalny (określony w umowie),
  • za wykonany i przekroczony obrót roczny (określony w umowie),
  • za przedterminowe uregulowanie należności (warunki również określone w umowie).

Wnioskodawca uznał, że powyższe zdarzenia nie stanowią usługi w świetle prawa zawartego w ustawie o VAT art. 8 ust. 1.

W roku 2008 premie pieniężne z powyższych tytułów Wnioskodawca rozlicza notami księgowymi.

W piśmie z dnia 29 maja 2008r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wyjaśnił, iż w celu zwiększenia i uatrakcyjnienia sprzedaży wody mineralnej w umowach handlowych na rok 2008 wprowadził zapis o wypłacie premii pieniężnych, który brzmi następująco:

  • Dostawca (Wnioskodawca) zapłaci Odbiorcy premię pieniężną kwartalną z tytułu wykonania lub przekroczenia zadań sprzedażowych (wypłacaną od wartości obrotu netto ustalonego wg ilościowej sprzedaży) w wysokości:
    a) 3%-za wykonanie 100% kwartalnych planów sprzedaży,
    b) 4%-za wykonanie 110% kwartalnych planów sprzedaży,
  • wypłata premii pieniężnej kwartalnej nastąpi po zakupie przez Odbiorcę ustalonych poniżej ilości litrów w okresach kwartalnych:
    I kw – 100.000 l
    II kw – 200.000 l
    III kw – 300.000 l
    IV kw – 100.000 l
    razem 700.000 l,
  • Dostawca (Wnioskodawca) wypłaci Odbiorcy premię pieniężną z tytułu wykonania lub przekroczenia rocznych zadań sprzedażowych:
    a) 0,5% - za zakup minimum 700.500 l,
    b) 1% - za zakup minimum 990.000 l,
  • Dostawca (Wnioskodawca) wypłaci Odbiorcy premię pieniężną kwartalną za przedterminowe uregulowanie należności w wysokości:
    a) 3% od obrotu kwartalnego netto za uregulowanie przed terminem 17 dni,
    b) 1,5% od obrotu kwartalnego netto za uregulowanie w 29 dni.

Premie pieniężne wynikające z powyżej opisanych sytuacji odnoszą się do wszystkich dostaw danego kwartału i roku. Rozliczane są na podstawie osiągniętego w danym kwartale, roku obrotu netto. W taki sam sposób Wnioskodawca rozlicza premię wynikającą z przedterminowego uregulowania należności.

Rozliczeń opisanych transakcji Wnioskodawca dokonuje na podstawie not księgowych w następnym miesiącu nowego kwartału.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca interpretuje słusznie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opisane zdarzenia rozlicza prawidłowo na podstawie not księgowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe zdarzenia nie stanowią usługi w świetle prawa zawartego w ustawie o VAT art. 8 ust. 1. W związku z tym Wnioskodawca rozlicza je w roku 2008 z Odbiorcami na podstawie not księgowych.

Czynności te Wnioskodawca rozlicza kwartalnie (w pierwszym miesiącu nowego kwartału) i odnoszą się one do wszystkich dostaw danego kwartału.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU jako klasyfikacji, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca na podstawie zawartych umów, w celu zwiększenia i uatrakcyjnienia sprzedaży wody mineralnej, wypłaci Odbiorcom premie pieniężne:

  • za wykonanie lub przekroczenie planów sprzedaży (wypłacane od wartości obrotu netto ustalonego wg ilościowej sprzedaży przy zastosowaniu wskaźnika procentowego za wykonanie kwartalnych planów sprzedaży),
  • po osiągnięciu określonego limitu zakupów przez Odbiorcę odnoszącego się do ustalonych ilości litrów w okresach kwartalnych,
  • za wykonanie lub przekroczenie rocznych planów sprzedaży (przy zastosowaniu wskaźnika procentowego za osiągnięcie określonego limitu zakupów),
  • za przedterminowe uregulowanie należności (przy zastosowaniu wskaźnika procentowego od obrotu kwartalnego netto za uregulowanie należności przed terminem 17 dni lub w 29 dni).

Premie pieniężne odnoszą się do wszystkich dostaw danego kwartału i roku. Rozliczane są na podstawie osiągniętego w danym kwartale, roku obrotu netto. W taki sam sposób Wnioskodawca rozlicza premię wynikającą z przedterminowego uregulowania należności.

W opisanym stanie faktycznym mamy do czynienia z sytuacją, gdzie działania Wnioskodawcy polegające na wypłacaniu premii pieniężnych (za zrealizowanie określonego obrotu w uzgodnionym okresie czasu i terminowe regulowanie należności), mają bezpośredni wpływ na zachowania kontrahentów, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa.

Stwierdzić zatem należy, iż w przedmiotowej sprawie wypłacona przez Wnioskodawcę premia pieniężna jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy i stanowi w tym przypadku świadczenie usług za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę nabywcy otrzymują od Wnioskodawcy premię pieniężną.

Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

W świetle powyższego zachowanie Odbiorcy Wnioskodawcy polegające na osiągnięciu określonego w umowie obrotu oraz na przedterminowym regulowaniu należności należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Dla wypełnienia dyspozycji art. 106 ust. 1 ww. ustawy kontrahent (odbiorca) będący podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15, powinien udokumentować fakt otrzymania premii pieniężnej wystawiając fakturę VAT. Obowiązek odprowadzania podatku VAT należnego w związku ze świadczeniem określonych usług na rzecz Spółki (dostawcy) ciąży na odbiorcy otrzymującym premię.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Natomiast stosownie do art. 19 ust. 1 obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W związku z powyższym w przedmiotowej sytuacji wypłacenie premii pieniężnych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczących usługę – tj. kontrahentów Wnioskodawcy - faktury VAT na rzecz nabywcy usługi, tj. Wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Kwestia opodatkowania pozostałych usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy o VAT z otrzymanej faktury jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku – Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj