Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1097/12-4/RD
z 11 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23.10.2012 r. (data wpływu 26.10.2012 r.), uzupełnionym w dniu 12.11.2012 r. (data wpływu 13.11.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 31.10.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 5.11.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług szkoleniowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26.10.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług szkoleniowych.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 10.11.2012 r., złożonym w dniu 12.11.2012 r. (data wpływu 13.11.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 31.10.2012 r.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca świadczy usługi polegające na organizacji i prowadzeniu szkoleń o zróżnicowanej tematyce. Część z organizowanych szkoleń związana jest z podnoszeniem przez jej uczestników kwalifikacji zawodowych, z doszkalaniem, z kształceniem zawodowym i przekwalifikowaniem zawodowym. Szkolenia pomagają osobom biorącym w nich udział poszerzyć ich kwalifikacje, nabyć nowe umiejętności, niezbędne do wykonywania określonego zawodu, czy też uzupełnić posiadaną wiedzę, wymaganą na danym stanowisku. Są to szkolenia m. in. z zakresu: zarządzania, przywództwa, zmiany i strategii w organizacji oraz ze wdrożenia procesów personalnych w organizacjach. Klientami Wnioskodawcy nabywającymi usługi i biorącymi udział w szkoleniach są podmioty prywatne, finansujące przedmiotowe szkolenia z własnych środków lub ze środków publicznych przyznanych na realizację wdrażania programów unijnych, a także pracownicy instytucji państwowych.

Dla celów podatku od towarów i usług Wnioskodawca jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Ponadto Wnioskodawca nie jest podmiotem objętym systemem oświaty, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), nie posiada również akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a także nie jest podmiotem wpisanym do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Od listopada 2012 roku Wnioskodawca (zleceniobiorca) będzie świadczyć usługi szkoleniowe w ramach podwykonawstwa w projekcie, który otrzymał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Szkolenia będą obejmować pracę z kadrą zarządzającą Projekt o którym mowa w zdaniu poprzednim, będzie realizowany przez firmę szkoleniową na rzecz jej klienta, a Wnioskodawca będzie świadczyć usługi na rzecz firmy szkoleniowej, która jest głównym podwykonawcą w projekcie szkoleniowym współfinansowanym w ramach POKL w minimum 70%. Dofinansowanie, o którym mowa powyżej jest objęte umową z Jednostką Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Wysokość dofinansowania tego projektu przekracza 70% kosztów jego realizacji. Ww. projekt realizowany jest w ramach Priorytetu VIII — Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1 — Rozwój pracowników przedsiębiorstw w regionie, Poddziałania 8.1.1 — Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Realizacja ww. szkoleń rozpocznie się w październiku 2012 roku i skończy pod koniec 2013 roku.

Firma szkoleniowa realizująca zadania związane z przeprowadzeniem szkoleń nie posiada pracowników mogących przeprowadzać szkolenia, dlatego Wnioskodawca będzie podwykonawcą w świadczeniu ww. usług i będzie wystawiać faktury VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy usługi kształcenia zawodowego świadczone przez Wnioskodawcę jako podwykonawcę na rzecz firmy szkoleniowej (zleceniodawca) realizującej projekt finansowany w co najmniej 70% ze środków publicznych mogą korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Szkolenia świadczone na rzecz firmy szkoleniowej należy uznać za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, które jest wymieniane w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług pomimo, iż nie jest przez polskie ustawodawstwo zdefiniowane.

Dlatego Wnioskodawca odwołuje się do treści Rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005, które wyjaśnia, iż pod pojęciem usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania należy rozumieć nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu. W świetle powyższego, skoro szkolenia prowadzone przez Wnioskodawca w podwykonawstwie dla firmy szkoleniowej realizującej projekt w ramach POKL pozwalają na uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych poprzez nabywanie przez uczestników szkoleń wiedzy niezbędnej w pracy zawodowej, to należy uznać, iż jest to kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe o którym mowa w treści art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca będący podwykonawcą w projekcie dofinansowanym w co najmniej 70% ze środków publicznych nie będzie podlegać w związku z tym opodatkowaniu według stawki podstawowej 23% (§ 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia Ministra Finansów).


Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c przewiduje zwolnienie od podatku VAT „usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty — wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Jednakże, w myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych
    -oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Ponadto zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak zatem wynika z powołanych wyżej regulacji, dla zastosowania zwolnienia od podatku w pierwszej kolejności istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Przy czym powyższe Rozporządzenie z dniem 1 lipca 2011 r. zostało zastąpione przez rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej Dz. U. UE. L. Nr 77 str. 1), niemniej jednak przytoczona powyżej treść regulacji co do swej istoty nie uległa zmianie, a zmiana miała jedynie charakter techniczny. Powyższy przepis został przeniesiony do art. 44 rozporządzenia Rady UE.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi polegające na organizacji i prowadzeniu szkoleń o zróżnicowanej tematyce. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Od listopada 2012 r. Wnioskodawca będzie świadczyć usługi szkoleniowe jako podwykonawca na rzecz firmy szkoleniowej realizującej projekt finansowany w co najmniej 70% ze środków publicznych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na rzecz jej klienta. Szkolenia będą obejmować pracę z kadrą zarządzającą. Wysokość dofinansowania tego projektu przekracza 70% kosztów jego realizacji. Prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia pozwalają na uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych przez uczestników szkoleń. Ponadto Wnioskodawca nie jest podmiotem objętym systemem oświaty, o którym mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) nie posiada również akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a także nie jest podmiotem wpisanym do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Szkolenia będą obejmować pracę z kadrą zarządzającą.

W niniejszej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkolenia dla klienta spełniają definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, bowiem jak wskazał Wnioskodawca, usługi szkoleniowe pozwalają na uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych podnoszą więc kwalifikacje zawodowe biorących w nich udział uczestników.

Jednak w celu skorzystania ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, ww. szkolenia muszą być także prowadzone w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub w całości finansowane ze środków publicznych bądź na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia szkolenie powinno być finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych.

Z wniosku nie wynika aby realizowane przez Wnioskodawcę szkolenia były prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach jak również Wnioskodawca wskazał, iż nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b ustawy.


Odnosząc się do kwestii finansowania przedmiotowych szkoleń ze środków publicznych należy w tym miejscu wskazać, iż środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu
      terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.


Analizując powyższe przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego należy uznać, iż organizowane szkolenia mieszczące się w zakresie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i finansowane w 70% ze środków publicznych będą korzystały ze zwolnienia na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

Tym samym należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę jako podwykonawca na rzecz firmy szkoleniowej realizującej projekt współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w co najmniej 70% ze środków publicznych korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj